Aandelen van bedrijven met populaire, gewenste eigenschappen genereren een lager verwacht rendement, terwijl die met minder impopulaire, ongewenste eigenschappen een hoger verwachte rendement behalen. Dat blijkt uit een studie.
Hoewel dat voor veel beleggers contra-intuïtief kan klinken, gaat de aandelenmarkt er vaak van uit dat elk effect van een uitstekende reputatie of grote marktkapitalisatie al ingeprijsd is in de koers.
Activa zijn niet alleen geprijsd op basis van hun verwachte geldstromen, maar ook op basis van de populariteit van de andere kenmerken van het bedrijf of de beveiliging,” schreef professor Finance Ibbotson en Morningstar-onderzoekers Thomas Idzorek, Paul Kaplan en James Xiong. “Ondanks deze zorgen heeft de markt waardebeleggingen en andere strategieën beloond … die afhankelijk zijn van het kopen van wat andere beleggers vermijden.”
De massa kan bijvoorbeeld aandelen van grote bedrijven aantrekkelijker vinden dan dat van kleinere bedrijven vanwege risico- en liquiditeitsproblemen. Sommigen kunnen aangetrokken worden tot bedrijven met uitstekende reputaties of merken. Maar al die informatie is openbaar: grote bedrijven worden vaak overgewaardeerd omdat het geweldige bedrijven zijn.
De onderzoekers bestudeerden een aantal factoren die aandelen populair maken, waaronder waargenomen merkwaarde, concurrentievoordeel en reputatie.
Van de 75 tot 100 bestudeerde aandelen op basis van merkwaarde (zoals vastgesteld door externe consultancybureau Interbrand), presteren die in de laagste 25 procent aanzienlijk beter dan die aandelen met de hoogste 25 procent tussen april 2000 en augustus 2017. De topbedrijven per merk waarde in 2000 – inclusief bekende namen als Coca-Cola, Microsoft, IBM Intel, Nokia, GE en Ford – daalden allemaal in rating in 2017, waarbij nieuwe leiders zoals Apple, Google en Amazon de lijst aanvoerden.
Van de bestudeerde merken haalden de minst populaire merken een rendement van 13,5 tegenover een winst van 7,3% voor de top 25 procent van merken (met maandelijkse herbalancering terug naar gelijke gewichten).
“Beleggen in impopulaire activa is moeilijk: ten eerste zijn ze om een bepaalde reden doorgaans niet populair.” “Oplopende verliezen in plaats van stijgende winsten, een dalend marktaandeel of een krimpende markt, hoge schulden een andere kenmerken die investeerders wegjagen, zijn vaak indicatoren van voortdurende slechte prestaties in plaats van van wat een waardemanager optimistisch ’tijdelijke problemen’ noemt, “concludeerden de onderzoekers. “Elke strategie of factor die op ruime schaal wordt gebruikt, zal mislukken.”