Amazon; de bubbel voorbij

’s Werelds grootste online-retailer timmert stevig aan de weg. Werd het bedrijf in 1994 nog opgestart onder de naam Cadabra om boeken te gaan verkopen via internet, inmiddels is Amazon uitgegroeid tot een bedrijf met een marktkapitalisatie van 160 miljard dollar en vormt ze de grootste bedreiging voor Wal-Mart. Want na de boeken richtte Amazon zich met succes op de elektronica, met als gevolg dat de traditionele handel hierin eveneens grotendeels werd weggevaagd. Inmiddels richt Amazon zich via het merk Amazon Fresh ook op de versmarkt aan de westkust van de Verenigde Staten. Ahold, u bent vast gewaarschuwd!

Fire TV, een concurrent van Apple TV, is de meest recente loot aan de Amazon-stam. Voorlopig zijn echter al deze nieuw geïntroduceerde producten wel leuk en aardig, ook voor toeleveranciers als bijvoorbeeld Qualcomm, Nuance en Logitech, maar ten opzichte van de core business van Amazon.com is het peanuts en om die core business gaat het uiteindelijk.

Onder de bezielende leiding van oprichter Jeff Bezos heeft de e-retailer de markt volledig getransformeerd, een proces dat nog steeds bezig is. Zo maakten in de shopping malls in de Verenigde Staten grote warenhuizen als J.C. Penney en Sears plaats voor bekende merken als Nike en Walt Disney, voor wat betreft de sleutelposities in deze centra. Doel van deze merken is niet direct om hun producten hier te verkopen, hoewel dat natuurlijk mooi meegenomen is, maar om ze uit te stallen, ‘Showrooming’. Het doel is dat de klant ze vervolgens koopt via het internet, via Amazon dus.

Online retail groeit jaar in, jaar uit en de verwachting is dat hier nog lang geen einde aan is gekomen. Steeds meer artikelen worden door de consument via internet gekocht. Amazon is de grootste speler wereldwijd op dit gebied, vele kleinere spelers volgen in hun kielzog. Wat Apple deed met de markt voor mobiele telefonie en media doet Amazon met de retailwereld. Net als Apple ligt overigens ook Amazon af en toe onder vuur wat betreft behandeling van hun personeel in veraf gelegen gebieden. Hoge bomen…

Amazon is actief op vier terreinen: nieuwe verkoop van producten (daarin wordt het vergeleken met Wal-Mart), gebruikte artikelen (EBay), Web services en Cloud Computing (Rackspace) en online advertising (Yahoo). Vooral op het gebied van de retail vergt het enorme groeibeleid van Amazon enorme investeringen. Alle cash wordt direct weer geherinvesteerd in bijvoorbeeld nieuwe warenhuizen en opslagcentra over de hele wereld en personeel om deze te bemannen. Amazon was tot op heden steevast gericht op groei van de omzet met als doel het verkrijgen van de noodzakelijke grootte. Daarom zijn analisten ook van mening dat beleggers zich niet moeten verkijken op de idioot hoge koerswinstverhouding van het bedrijf.

Amazon.com is nog een overblijfsel uit de dot.com-bubble. In 2000 bereikte de koers van het aandeel van het bedrijf zijn top, zoals alle NASDAQ-fondsen. Na een forse dip nadien staat de koers inmiddels ongeveer 7 tot 8 keer hoger. Het is dus een van de weinige overgebleven winnaars uit dat tijdperk. De sell-off van internet- en biotech aandelen van de afgelopen weken biedt beleggers een uitgelezen kans om tegen een lagere koers in te stappen.

De verwachting van Amazon voor 2014 is dat de winst zal verdrievoudigen om in 2015 nog eens te verdubbelen. Het bedrijf heeft aangekondigd meer te gaan sturen op winstgevendheid nu het zich een centrale positie heeft verworven op de retailmarkt.

Een van de recente wijzigingen was de verhoging van hun abonnementsgeld van 79 naar 99 dollar. Hiermee kunnen klanten voor de duur van hun abonnement, Prime geheten, zich kosteloos van toezending verzekeren. Prime alleen al zorgt voor inkomsten van 2 miljard dollar per jaar, want Amazon heeft 20 miljoen abonnees.

De koers van het aandeel staat momenteel fors onder de intrinsieke waarde van de onderneming. Analisten vinden het aandeel namelijk, wanneer ieder onderdeel afzonderlijk zou worden gewaardeerd, minstens 435 dollar waard. Maar alleen al de verwachte groei van e-commerce, gecombineerd met het feit dat Amazon twee keer zo hard groeit als de markt, rechtvaardigen mijns inziens een investering in dit bedrijf.

Auteur heeft privé geen positie in het aandeel, cliënten van Fintessa hebben Amazon in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

2 gedachten over “Amazon; de bubbel voorbij”

  1. Martine, afgelopen vrijdag ging Amazone met bijna 10% omlaag. De koerswinst is erg hoog en het aandeel is overgewaardeerd. In Amerika zijn ze knettergek, maar dit komt omdat er zoveel dollars worden bijgedraaid. De DOW en Nasdaq blijven op lange termijn stijgen. Een keer moet de klap komen.

  2. Ach, wat is een bubble, noem het liever een hype. En hype’s verdwijnen nu eenmaal, en helemaal als die beurs een opdonder krijgt..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.