skip to Main Content

Ahold Delhaize, the comeback kid

Medio juni vorig jaar werd de koers van Ahold Delhaize hard getroffen als gevolg van slechte cijfers van de Amerikaanse branchegenoot Kroger en de overname van Whole Foods door Amazon. De koers van Ahold daalde in 1 week met 17 procent tot net boven 16 euro. Later in de zomer daalde het aandeel verder tot een uiteindelijke bodem werd gezet op 14,80 euro, een min van 23 procent. Vervolgens herstelde de koers tot het huidige niveau waarmee we weer vrijwel terug bij af zijn.

In het derde kwartaal droegen kostenbesparingen, verbeterde winstmarges en synergievoordelen uit de fusie tussen Ahold en Delhaize bij aan de sterke resultaten. De omzet steeg in het derde kwartaal met 7,4 procent op jaarbasis naar 15,1 miljard euro. Pro forma, waarbij er wordt gedaan of Delhaize vorig jaar ook al geheel in de cijfers zat, daalde de omzet met 1,1 procent of steeg met 2,1 procent als we valuta-invloeden niet meerekenen.

Als gevolg van het feit dat het concern tweederde van de omzet in de Verenigde Staten behaalt, is de euro/dollar verhouding erg belangrijk. Vorig jaar is de euro (veel) sterker geworden ten opzichte van de dollar. De in de Verenigde Staten behaalde omzet en winst valt daarom in de rapportage (in euro) flink lager uit. Overigens worden de voor de behaalde omzet gemaakte kosten ook vooral in dollars betaald. Ahold wist op de gerealiseerde omzet meer winst te behalen. De operationele winstmarge steeg met 40 basispunten naar 3,9 procent. De nettowinst steeg 54 procent op jaarbasis naar 362 miljoen euro (+59,5 procent tegen constante valutakoersen).

Door de fusie met Delhaize weet Ahold kosten te besparen en lagere inkoopprijzen bij haar leveranciers af te dwingen. Ahold verwacht dat, waar men eerder rekende op 220 miljoen euro, de synergievoordelen over heel 2017 zullen uitkomen op 250 miljoen euro. De besparingen worden voornamelijk ingezet in de supermarktoorlog in de Verenigde Staten. Daar zijn bovendien afgelopen 1 januari Ahold USA en Delhaize America officieel samengegaan. Door dubbele functies te schrappen, kan er veel bespaard worden op de loonkosten.

De vrije cashflow groeide in het derde kwartaal van 340 miljoen euro naar 426 miljoen euro waarbij Ahold voor heel 2017 de outlook van 1,6 miljard euro handhaafde. Voor 2018 verwacht Ahold een verdere verbetering van de vrije cashflow naar 1,9 miljard euro. Topman Dick Boer kondigde daarop een nieuw inkoopprogramma van eigen aandelen aan. In 2017 heeft Ahold Delhaize hier al 1 miljard euro voor uitgetrokken, maar in 2018 zal het bedrijf nog eens voor 2 miljard euro aan aandelen inkopen. Ter vergelijk, Ahold Delhaize heeft momenteel een marktwaarde van ongeveer 23 miljard euro.

In het derde kwartaal groeide e-commerce met ruim 20 procent. Dit is gelijk aan de groei in de voorgaande kwartalen. Ahold blijft flink investeren en mikt in 2020 op een omzet van 5 miljard euro met de e-commerce activiteiten. In Nederland en België groeide Bol.com goed, maar in de Verenigde Staten bleef de groei van e-commerce retailer Peapod door toegenomen concurrentie steken onder 10 procent. Wel is Peapod nog steeds de nummer 1 in de Verenigde Staten in het online verkopen van voedsel. Ook is het één van de weinige bezorgdiensten die winst weet te maken.

Helaas lukt het de Belgische winkels van Ahold Delhaize nog niet om te voldoen aan de rendementseisen van het hoofdkantoor. Volgens topman Boer innoveert ‘België’ niet voldoende. Maar ook stapt de Belg vaker bij de budgetketens Colruyt, Lidl en Aldi naar binnen. Inmiddels is er ingegrepen en is er een nieuw management aangesteld.

Hoewel Amazon een partij is met hele diepe zakken die het niet om winst te doen is maar om data van gebruikers, is er weinig overlap met de activiteiten van Ahold Delhaize. Whole Foods zit in een (veel) duurder klantsegment. Bovendien realiseert Amazon zich inmiddels dat er naast online ook fysieke winkels nodig zijn om de potentiële klant te overtuigen van je aanbod. De marges van supermarkten zijn flinterdun. Vooral in de Verenigde Staten kan er bij de geringste tegenslag een verliessituatie ontstaan. Prijsvechters Aldi en Lidl en prijsverlagingen van Whole Foods doen destructief werk. Maar Ahold USA verlaagt zelf ook geregeld de prijzen waarbij juist de concurrentie moet volgen.

Een prijzenoorlog (lees: supermarktoorlog) winnen is niet eenvoudig. Ahold heeft in Nederland bewezen keer op keer als winnaar uit de bus te komen. Concurrentie met de Duitse discountaanbieders Lidl en Aldi, die allebei flink willen uitbreiden in de Verenigde Staten hoeft daarom niet gevreesd te worden. Een prijzenoorlog wordt in de regel gewonnen met voldoende cash en geduld. Ahold heeft beide. Een paar maanden geleden haalde Ahold nog 750 miljoen euro uit de markt met een obligatie tegen slechts 0,875 procent rente.

Terugkijkend kunnen we concluderen dat de koersdaling vooral gebaseerd was op angst. Nu de feiten bekend zijn (prima derdekwartaalcijfers, ook van Kroger) blijkt dat beleggers niet zo angstig hoeven te zijn over de toekomst van het concern Ahold Delhaize. De laatste tijd ‘regent’ het daarom koopadviezen voor de grootgrutter. Mocht Ahold om cash verlegen zitten, dan zou Bol.com, goed voor een omzet 2016 meer dan 1 miljard euro, deels naar de beurs gebracht kunnen worden.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten hebben het aandeel Ahold Delhaize in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN