Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Adidas: wie de schoen past…

De Duitse beurs was sinds het begin van dit jaar één van de best presterende beurzen van Europa. De stimuleringsmaatregelen van de ECB, waardoor mede de euro in waarde daalde, zorgen ervoor dat de producten van Duitse exporteurs buiten het continent goedkoper zijn geworden.

Het zorgde er tevens voor dat het sentiment rond turnaround-kandidaat Adidas eveneens verbeterde. Vorig jaar had Adidas last van de Russische sancties, verloor het in de Verenigde Staten de strijd van Nike en Under Armour en kampte het met veranderende verhoudingen in onder andere de golfindustrie. Al die factoren hadden een aantal winstwaarschuwingen tot gevolg. Begin dit jaar liet Adidas deze ellende achter zich en kon men laten zien dat de verkopen in 2014 desondanks groeiden en dat de verwachtingen voor het nieuwe jaar omhoog konden worden bijgesteld.

Adidas nam een aantal maatregelen om de verkopen op te krikken. Zo is er in samenwerking met rapper Kanye West onder de naam Yeezy een nieuwe kleding- en schoenencollectie geïntroduceerd. Toen onlangs de eerste schoen uit deze collectie werd op de markt kwam, waren deze binnen een paar uur uitverkocht. Adidas had blijkbaar zo’n succesvolle marketingcampagne gevoerd en de schoen zo weten te hypen dat dit had geleid tot kamperende mensen voor de winkel, herverkopen op internet voor idioot hoge prijzen en ga zo maar door. Hopelijk gaat dit succes eveneens leiden tot extra verkopen van andere (sport)schoenen en kleding. Dergelijke samenwerkingen met beroemdheden, Messi ging Kayne West voor, kunnen Adidas helpen in de concurrentie met Nike. Kleding en schoenen blijven tenslotte modegevoelig.

Eind juni presenteerde Adidas een strategisch plan om haar merken te blijven beschermen tegen concurrentie en de verkopen in de komende vijf jaar tussen de 5 en 7 procent te laten groeien. Dit moet onder andere gerealiseerd worden door in grote steden voetbalcentra op te zetten voor straatvoetbal. Op die straat liggen volgens Adidas de wortels van de voetbalcultuur. Tevens wordt de marketingkosten fors opgevoerd. Zo wil men onder andere grote voetbalclubs in Duitsland, Engeland en Spanje blijven sponsoren. Vorig jaar werd Nike ‘verslagen’ in de strijd om het sponsoren van Manchester United. Met de nieuwe lichtgewicht hardloopschoenen ‘Boost’ richt Adidas zich meer en meer op lokale atletiekclubs. Van deze schoen hoopt de fabrikant van sportartikelen dit jaar minimaal 15 miljoen paar te verkopen.

Wat betreft het merk Reebok lijkt het lek inmiddels boven. De eerste tekenen van herstel hebben zich al laten zien. Zo trokken in het eerste kwartaal de verkopen in de Verenigde Staten met 28 procent aan. Dit was weliswaar inclusief het effect van de sterkere dollar, maar hiervoor gecorrigeerd stegen de verkopen nog steeds met 7 procent. Het verbeterende consumentenvertrouwen in Europa moeten de verkopen van Adidas verder kunnen laten groeien. Dat bleek uit het feit dat de omzet in de periode april-juli met 15 procent toenam tot een hoogte van 3,9 miljard euro. De nettowinst steeg tot 146 miljoen en de outlook voor het hele jaar werd bevestigd. Tevens maakte Adidas bekend dat het de opties voor de golftak, die al tijden zwak presteert, onderzoekt.

Adidas gaat trouwens sowieso aan kop in de sneakertrend met de herintroductie de Adidas Originals. Innovatief blijft men eveneens. Zo maakt Adidas ‘eco-sneakers’. Deze worden gemaakt uit vissersnetten die door milieuactivisten The Sea Sheperds als afval uit zee zijn opgevist.

Zowel Adidas als Nike profiteren van de trend om sportschoenen te dragen, zonder daadwerkelijk van plan te zijn te gaan sporten of naar de sportschool te gaan. Deze trend trekt eveneens meer vrouwelijke klanten aan die onder hun jeans of lange broek steeds vaker ‘gewoon’ sportschoenen dragen. Wie de schoen past…

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Adidas in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Een verwijzing voor de titelfoto van Warren Rohner: https://flic.kr/p/7MoAYq

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *