Een virtuele realiteitscheck voor Meta

Waarschijnlijk heb je al gehoord over de crash van het aandeel Meta Platforms Inc. Binnen zeer korte tijd daalde het aandeel met maar liefst 23%. Een correctie omhoog lijkt nog niet direct aanstaande. De tegenvallende inkomsten per aandeel is de voornaamste rede voor de crash. Het nabije toekomstperspectief voor Meta is somber, echter mag een correctie omhoog wel verwacht worden na zo’n grote crash.

Over de top

In de vooruitblik voor Big-Tech vermelden we al dat het gebruik van social media redelijk aan zijn limiet zit. Het gemiddelde gebruik lijkt voor het eerst zelfs enigszins te dalen. Vooral Facebook lijkt al flink over de top heen te zijn, maar ook Instagram is vorige jaar uit de top 10 van meest gebruikte platformen geknikkerd.

Het is nu aan Meta om deze daling om te zetten in een stijging. Het bedrijf is immers in bezit van bijna 100 dochterondernemingen, waaronder:

Op korte termijn zal de focus verlegd moeten worden naar een opkomend platform. Anderzijds kan een rebranding van Facebook en Instagram mogelijkheden bieden, echter is dit geen kleine operatie.

De metaverse

De naamsverandering van Facebook naar Meta stond volledig in het teken van de aankomende Metaverse. Een digitale wereld die aspireert alle gemakken van het dagelijks leven te bieden. Het bedrijf Meta zal echter niet de eigenaar van de Metaverse zijn en zal dit ook nooit worden. De Metaverse is simpelweg een verwijzing naar de virtuele realiteit wereld waarin Big-Tech reuzen zich zo snel mogelijk willen nestelen. De Metaverse is in principe open voor iedereen, andere bedrijven waarvan je kan verwachten dat ze direct deel zullen nemen aan het platform zijn natuurlijk bedrijven als Microsoft en Apple. Denk ook aan bedrijven die het op de achtergrond mogelijk maken, zoals:

Naast de genoemde bedrijven zijn nog tientallen bedrijven op de voorgrond en honderden op de achtergrond bezig om het allemaal mogelijk te maken. Dit is echter geen garantie voor succes. De Metaverse zal een vrije markt creëren, net zoals in de echte wereld. Hoewel een samenwerking essentieel is om de lancering mogelijk te maken zal dit snel veranderen in een moordende concurrentiestrijd.

Mark Zuckerberg is heilig overtuigd van het succes van de Metaverse. De investeringen zijn gigantisch terwijl het rendement op deze investering geen zekerheid is. De Metaverse is nog steeds een theoretisch concept, de planning is echter om dit jaar live te gaan. De nabije toekomst zal uitwijzen of het vertrouwen van Zuckerberg terecht is.

Hevige concurrentie

De partners voor de creatie van de Metaverse zijn te zijner tijd gewikkeld in een heftige concurrentiestrijd. De nieuwe wetgeving van Apple omtrent transperantie, privacy en veiligheid geven Meta minder vrij spel op IOS besturingssystemen. Alphabet (Google) neemt gaandeweg  advertentieomzet over van Meta. Helemaal wanneer meer platformen privacy hoger in het vaandel gaan nemen zal deze trend zich doorzetten. Alphabet is simpelweg minder afhankelijk van andere bedrijven wanneer het aankomt op plaatsen van advertenties. Hiernaast heeft TikTok het stokje als grootste social media platform overgenomen. Meta lijkt op vrijwel alle gebieden terrein te verliezen aan concurrenten.

Wat gaat Big-Tech doen in 2022

Voor een globaler overzicht voor Big-Tech in 2022 verwijzen we graag door naar ons artikel van een paar weken geleden: https://dekritischebelegger.nl/economie/wat-gaat-big-tech-doen-in-2022/.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.