Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Japan: de vergeten markt

Onspectaculair is waarschijnlijk het woord dat velen zouden gebruiken om Japanse aandelen te omschrijven. De Japanse aandelenmarkt heeft te lijden onder deflatie en een krimpende bevolking. Nog in juni dit jaar beschouwde slechts 7% van de Nederlandse particuliere beleggers Japan als een van de markten die in het derde kwartaal de beste beleggingskansen zouden bieden.[1] Eind september zei 18% van deze Nederlandse particuliere beleggers te verwachten dat het rendement van de Japanse aandelenindex Nikkei 225 in de loop van volgend jaar zou dalen.[2] Wat maakt dat deze index zo impopulair is, terwijl het aansprekende bedrijven als Sony (SONY), Toyota (TM) en Nintendo (NTDOY) bevat?

“Japan lijkt een vergeten markt te zijn,” zegt Ben Laidler, Global Markets Strategist bij multi-asset investeringsplatform eToro, aangezien het nog steeds de op twee na grootste economie ter wereld is met de op twee na grootste aandelenmarkt. “Uit ons onderzoek blijkt dat Japan het minst populair is bij particuliere beleggers. De sterke prestatie van de Japanse aandelenindex Nikkei 225 kan voor velen dan ook als een verrassing komen. Als we kijken naar de prestaties van de aandelenmarkten in de afgelopen tien jaar staat de S&P 500-index op de eerste plaats. Deze wordt verrassend genoeg gevolgd door de Nikkei 225. De belangrijkste index van Japan presteerde beter dan gevestigde indices zoals de UK FTSE All-Share, de Europe Stoxx of de MSCI Emerging market index[3].”

Een uitzonderlijk klimaat voor investeringen 

Japanse bedrijven staan nog steeds bekend om hun grote innovatiekracht. Het is echter wel zo dat tien jaar geleden de aandelenmarkt van het land volledig uit de gratie was. Ben Laidler: “De drie pijlen-aanpak van voormalig premier Shinzo Abe op monetaire en fiscale stimulering is, naast economische hervormingen, voortgezet door zijn opvolgers en heeft bijgedragen aan de verbetering van de winstgevendheid van Japanse bedrijven en hun corporate governance, ondanks de nog steeds aanzienlijke tegenwind van beperkte groei en zwakke demografie.” Met het onlangs aangekondigde steunpakket om de inflatie en consumptie te stimuleren, lijkt ook premier Fumio Kishida het Abenomics-model voort te zetten. “De stimulans van de Japanse regering is gericht op de 1% BBP-groei en de lage inflatiecijfers,” aldus Laidler.

Japan is een wereldwijde uitzondering met een van de laagste inflatiecijfers ter wereld en een centrale bank die niet onder druk staat om de rente te verhogen. “Dat heeft dit jaar geleid tot een daling met 10% van de Japanse yen in tegenstelling tot de Amerikaanse dollar, die gestimuleerd werd door een aggressiever rentebeleid van de US Federal Reserve. De zwakkere yen heeft bijgedragen aan een sterker concurrentievermogen van het grote aantal wereldwijd opererende Japanse bedrijven. Ongeveer 40% van de omzet van Japanse bedrijven komt uit het buitenland,” zegt Laidler. Daarnaast is de Japanse aandelenmarkt een van ’s werelds goedkopere aandelenmarkten. Met een koers-winstverhouding van 16 ligt deze bijna 35% lager dan de Amerikaanse waardering van 24 op basis van de winstverwachtingen voor 2021.

De Japanse automatiseringssector is in bloei 

Japan is de thuisbasis van vele toonaangevende bedrijven en is dus zeker aantrekkelijk voor aandelenbeleggers. “Beleggingskansen in Japanse aandelen variëren van de bloeiende muziekindustrie als Sony (SONY), automerken als Toyota (TM), gamebedrijf Nintendo (NTDOY), camerafabrikant Canon (CAJ) en geneesmiddelenproducent Takeda Pharma (TAK), tot ’s werelds vijfde grootste bank Mitsubishi UFJ (MUFG),” zegt Laidler. Met name de automatiseringsindustrie van Japan ziet er bijzonder veelbelovend uit. De toepassing van automatisering is begonnen in de industriële sector, de automobielbranche en de halfgeleiderindustrie en breidt zich verder uit naar sectoren als de kledingindustrie, voedselverwerking en retaildistributie. Japanse bedrijven zijn vaak ook betrokken bij de productie van automatiseringsonderdelen en robots, en gerelateerde softwareontwikkeling.[4] “Ondanks de minder belovende groeivooruitzichten van het land verwachten wij dat Japanse bedrijven in automatisering en consumptiegoederen zullen profiteren van de stijging in industriële investeringen en de recente stimulering van de consumentenbestedingen door de regering,” concludeert Laidler.

[1] Retail Investor Beat Q2: Onderzoek uitgevoerd door Opinium tussen 28 juni 2021 en 21 juli 2021. In totaal werden 6.000 particuliere beleggers in 12 landen ondervraagd – 500 in elk: VK, VS, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Denemarken, Australië, Polen, Roemenië en Tsjechië. Retail beleggers werden gedefinieerd als zelfsturend en moesten ten minste één beleggingsproduct bezitten, waaronder aandelen, obligaties, fondsen, beleggings-ISA’s of gelijkwaardige producten. Zij hoefden geen eToro-gebruikers te zijn.

[2] Retail Investor Beat Q3: Onderzoek uitgevoerd door Opinium tussen 17 en 30 september 2021. In totaal werden 6.000 particuliere beleggers in twaalf landen (500 in elk) ondervraagd: VK, VS, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Denemarken, Australië, Polen, Roemenië en Tsjechië. Particuliere beleggers werden gedefinieerd als zelfsturend en moesten ten minste één beleggingsproduct bezitten, waaronder aandelen, obligaties, fondsen, beleggings-ISA’s of gelijkwaardige producten. Zij hoefden geen eTorogebruikers te zijn.

[3] https://www.ft.com/content/d89160dd-edef-4afe-a012-57897b5b2dab

[4] Financial Times: Ibid.

[1] Retail Investor Beat Q2: Onderzoek uitgevoerd door Opinium tussen 28 juni 2021 en 21 juli 2021. In totaal werden 6.000 particuliere beleggers in 12 landen ondervraagd – 500 in elk: VK, VS, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Denemarken, Australië, Polen, Roemenië en Tsjechië. Retail beleggers werden gedefinieerd als zelfsturend en moesten ten minste één beleggingsproduct bezitten, waaronder aandelen, obligaties, fondsen, beleggings-ISA’s of gelijkwaardige producten. Zij hoefden geen eToro-gebruikers te zijn.

[2] Retail Investor Beat Q3: Onderzoek uitgevoerd door Opinium tussen 17 en 30 september 2021. In totaal werden 6.000 particuliere beleggers in twaalf landen (500 in elk) ondervraagd: VK, VS, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Nederland, Denemarken, Australië, Polen, Roemenië en Tsjechië. Particuliere beleggers werden gedefinieerd als zelfsturend en moesten ten minste één beleggingsproduct bezitten, waaronder aandelen, obligaties, fondsen, beleggings-ISA’s of gelijkwaardige producten. Zij hoefden geen eTorogebruikers te zijn.

[3] https://www.ft.com/content/d89160dd-edef-4afe-a012-57897b5b2dab

[4] Financial Times: Ibid.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *