Volgens een studie zijn de prijzen van luxe horloges van Rolex, Patek Philippe en Audemars Piguet sinds 2018 met gemiddeld 20 procent per jaar gestegen, wat aanzienlijk beter is dan de Amerikaanse aandelenmarkt. Dit komt vooral door de bloeiende markt voor gebruikte chronometers.
De leidende index S&P 500 behaalde van augustus 2018 tot januari 2023 een gemiddeld rendement van acht procent per jaar, terwijl een mand met gebruikte modellen van de drie Zwitserse topmerken meer dan twee keer zo snel groeide, blijkt uit een rapport dat is gepubliceerd door de Boston Consulting Group samen creëerde met Watchbox een platform voor gebruikte luxe horloges. De prijzen van individuele modellen – zoals de Rolex Daytona, Patek Nautilus en AP Royal Oaks – zijn sinds hun piek begin 2022 tot wel een derde gedaald.
Een mand met uurwerken van onafhankelijke horlogemakers als FP Journe, H. Moser & Cie en De Bethune zag de prijzen in dezelfde periode met 15 procent stijgen. Het rapport beveelt luxe horloges aan als een alternatieve activaklasse voor aandelen en obligaties, maar ook voor meer afgelegen activa zoals kunst en wijn. Natuurlijk hebben aandelen het over een langere periode beter gedaan dan horloges. De S&P 500 behaalde tussen 2012 en 2022 gemiddeld een rendement van 12%, terwijl de korf van de drie beste horlogemakers 7% opleverde.
Prijsstijgingen op de markt voor gebruikte horloges zijn tijdens de pandemie sterk versneld. Welvarende Millennials en Generatie Z-consumenten ontdekten tijdens de lockdown de dure nieuwe hobby van Zwitserse horloges. Crypto-activa correleerden ook met gebruikte horlogeprijzen. “Waarde en transparantie zijn de drijfveren van de secundaire markt, en dat zorgde voor liquiditeit”, zei Sarah Willersdorf, partner bij BCG in New York, in een interview.
Meer dan 60 procent van de gebruikte horloges wordt online gekocht – voor nieuwe stukken is dat slechts 15 procent. Terwijl de meerderheid van de kopers nog steeds mannen zijn, ziet Willersdorf een snel groeiend aantal vrouwelijke en jongere verzamelaars.
Watchbox, gevestigd in Philadelphia, is een van ’s werelds grootste verkopers van tweedehands horloges. Zijn financiers zijn onder meer voormalig basketbalster Michael Jordan en activistische investeerder Bill Ackman. Boston Consulting en Watchbox hebben samen het marktonderzoek voor het rapport gefinancierd.
De markt voor tweedehands luxe horloges groeide tot 24 miljard dollar in 2022 – bijna de helft van de markt voor nieuwe horloges, die 55 miljard dollar waard is. Boston Consulting verwacht tot 2026 nog eens een jaarlijkse groei van negen procent tot $35 miljard. Luxeconsult, een onafhankelijk adviesbureau, voorspelde onlangs dat de tweedehandsmarkt die voor nieuwe horloges tegen 2033 zal inhalen, wanneer het $ 85 miljard zou kunnen bedragen.
De sector, die vaak minachtend wordt afgedaan als de ‘grijze markt’, kreeg in december een flinke boost toen Rolex aankondigde dat het authenticiteitstests van tweedehands horloges voor wederverkoop zou aanbieden via zijn netwerk van geautoriseerde dealers. (mb/Bloomberg).
Bron: fondsprofessionell.de