Als het gaat om de Amerikaanse economie van vandaag, hangt wat u ziet af van waar u kijkt. Indicatoren voor het bedrijfssentiment suggereren dat er een recessie op handen is, terwijl consumenten een veel zonniger vooruitzicht lijken te hebben. Wat zegt dit ons allemaal?
Een Uniek Herstel
Om te beginnen bevestigt dit dat het economisch herstel van de COVID-19-pandemie in alle opzichten uniek is geweest. Historische relaties tussen economische variabelen zijn in deze ongekende periode simpelweg geen betrouwbare graadmeter geweest. Het is niet verrassend dat voorspellers die meer afgaan op bedrijfsindicatoren een naderende recessie verwachten, terwijl degenen die meer gericht zijn op op consumenten gebaseerde indicatoren, waaronder de Federal Reserve, een zachte landing verwachten.
Een Middenweg
Onze voorspelling valt ergens tussenin. Wij geloven dat de vraag- en aanbodzijde van de economie elkaar ontmoeten op de arbeidsmarkt. En het, hoewel sterk naar historische maatstaven, begint te verzachten. Dat zal naar onze mening waarschijnlijk aanhouden, wat suggereert dat we de bredere economie de komende maanden zullen zien vertragen. Of het nu in een recessie terechtkomt of niet, het blijft een close call; als dat zo is, zal de recessie waarschijnlijk mild zijn.
Een Verhaal van Twee Visies
Het lijdt weinig twijfel dat bedrijven sceptisch staan tegenover de vooruitzichten voor de economie. De meest betrouwbare indicator van hoe bedrijven het milieu waarnemen, is de productie-enquête van het Institute for Supply Management (ISM). Hoewel de index nog geen recessieniveau heeft bereikt, gaat hij wel die kant op ( Afbeelding ).
Ook banken zien een verslechterende omgeving. De leennormen zijn aangescherpt, zoals gewoonlijk het geval is wanneer de economie een recessie nadert. Nog interessanter is echter dat banken een grote daling van de vraag naar leningen van bedrijven van elke omvang hebben gemeld. Die daling suggereert vrij sterk dat bedrijven niet op zoek zijn naar uitbreiding naar wat zij beschouwen als een verslechterende economie.
Consumenten in een Andere Economie
Consumenten daarentegen lijken in een heel andere economie te leven. Hoewel het ondernemersvertrouwen is afgenomen, is het consumentenvertrouwen de afgelopen maanden sterk gestegen en ligt het nu boven het langetermijngemiddelde ( Afbeelding ).
Invloed van Desinflatie
Waarom stuiteren? We denken dat het veel te maken heeft met desinflatie. Ja, de inflatie blijft ruim boven het normale niveau dat op de lange termijn heerste. Maar de totale inflatie, inclusief energiekosten, is vertraagd van een groei van meer dan 6% aan het begin van het jaar tot ongeveer 3% vandaag. Dat heeft ertoe bijgedragen dat het gezinsinkomen verder is gestegen en het algehele vertrouwen is toegenomen.
Toekomstige Dynamiek
Zal dit doorgaan? Ja en nee. Laten we beginnen met de bevestigende. We verwachten wat extra desinflatie en verwachten dat de Fed ergens in 2024 haar inflatiedoelstelling van 2% zal halen. Houd er echter rekening mee dat de inflatie de afgelopen zes maanden met meer dan 3% is gedaald. Een extra verlaging van 1% in de komende 18 maanden zal het consumentenvertrouwen waarschijnlijk niet dezelfde boost geven.
Arbeidsmarkt en Vertraging
Dan is er de arbeidsmarkt. Ook daar verwachten we enige vertraging. De loongroei is dit jaar al met zo’n 1,5 procentpunt gedaald – ongeveer de helft van het bedrag waarmee de inflatie is vertraagd – en we denken dat er mogelijk nog een daling volgt. Naarmate de inflatie daalt, zullen bedrijven minder druk voelen om de lonen te verhogen.
Tekenen van Afkoeling
Naast een vertragende loongroei beginnen we ook bredere tekenen van afkoeling van de arbeidsmarkt te zien. Het aantal openstaande vacatures is begonnen af te nemen en het aantal aanwervingen is in de loop van het jaar gedaald.
Samenkomen van Perspectieven
Voor alle duidelijkheid: de arbeidsmarkt is nog steeds sterk. Hoewel er tekenen zijn dat het wat afzwakt, is er nog een lange weg te gaan. Dus hoewel we verwachten dat het proces zich voortzet, verwachten we niet dat het consumentenvertrouwen het dieptepunt zal bereiken waarop het bedrijfsvertrouwen is gedaald.
In plaats daarvan verwachten we dat de twee lezingen elkaar ergens in het midden zullen ontmoeten. Bedrijven zullen de komende maanden worden gesteund door consumentenbestedingen, wat hun perceptie van de economie zou moeten stimuleren. En huishoudens zullen waarschijnlijk een lichte verzwakking van hun situatie ervaren naarmate de arbeidsmarkt afkoelt. Die combinatie suggereert voor ons dat in plaats van te veel aandacht te besteden aan het een of het ander, de beste manier om het pad voorwaarts te bekijken, is om het verschil te splitsen: de zaken zijn niet zo slecht als bedrijven denken dat ze zijn, en ze zijn ook niet zo rooskleurig als huishoudens lijken te denken.
Een Voorzichtige Voorspelling
Als het op onze prognose aankomt, komt dit allemaal neer op een bbp-groei die de komende 18 maanden positief zal zijn, maar onder de trend ligt.
Auteur: Eric Winograd van AllianceBernstein