Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Brazilië: over chocola en SulAmérica

Afgelopen maand was ik voor het eerst sinds twee jaar terug in Brazilië. Naast Rio de Janeiro -waar het goed toeven is op Oudejaarsavond- ben ik teruggeweest in Vila Velha, een stad aan de kust waar ik twee jaar geleden ook enkele weken doorbracht. Mocht ik nog twijfels hebben over de status van Brazilië als opkomende markt, dan werden die in Vila Velha volledig weggenomen. Vila Velha betekent letterlijk ‘oude stad’, maar van dat ‘oud’ was weinig te merken. Het eerste dat mij opviel: op het parkeerterrein waar ik twee jaar geleden mijn auto stalde, stond nu een luxe appartementencomplex. En dat was niet bepaald het enige vastgoedproject in de stad. Waar ik ook keek: overal zag ik bouwplaatsen en (geraamten van) gloednieuwe wolkenkrabbers.

Vila Velha is niet alleen de stad van luxe appartementen-met-uitzicht-op-het-strand. Het is ook de stad van chocola: de fabriek van Garoto, één van de grootste chocoladeproducenten van Brazilië, kun je vanuit de auto bijna niet missen. De inwoners van Vila Velha zijn trots op ‘hun’ Garoto. Garoto zelf speelt handig in op de belangstelling van de (voornamelijk Braziliaanse) toeristen die Vila Velha bezoeken en verzorgt rondleidingen in de fabriek. Persoonlijk kies ik liever voor het veldonderzoek: in de supermarkt ligt het researchmateriaal voor het oprapen, in de vorm van Garoto-repen, bonbons, chocolade-ijs enzovoort. Bom apetite…

Los van het feit dat ik me als chocoladefetisjist in Vila Velha goed vermaakt heb dankzij Garoto, heb ik me verdiept in de geschiedenis van het bedrijf. Wat ik niet wist, is dat Garoto al sinds 2002 eigendom is van Nestlé. Het Zwitserse bedrijf nam Garoto over om langs die weg “leiderschap te verwerven op de belangrijke Braziliaanse chocolademarkt,” zo valt te lezen in een managementrapport van Nestlé. Dit is een interessant gegeven, niet alleen voor chocoladeliefhebbers maar ook voor beleggers. Veel beleggers vragen zich af of zij moeten investeren in een emerging market als Brazilië. Maar zonder dat zij het weten, beleggen zij misschien al in dit Zuid-Amerikaanse land. Immers: wie in Nestlé belegt, belegt indirect ook in Brazilië.

Bovendien is Nestlé niet bepaald de enige westerse onderneming die belangen heeft in Brazilië. Zo zag ik in Rio de Janeiro gigantische billboards van SulAmérica, de grootste zelfstandige verzekeringsmaatschappij van Brazilië. Onder de naam SulAmérica stond een logo dat mij wel heel bekend voor kwam: een oranje leeuw. En inderdaad: ons eigen ING heeft een belang van 36% in dit bedrijf. (Overigens zal dit onderdeel door ING worden afgestoten. Dit is echter nog niet gebeurd, zo wist een woordvoerder van ING mij deze week te vertellen).

Misschien heb jij als belegger nog nooit een tracker op de Braziliaanse Bovespa-index gekocht. Misschien heb je ook nog nooit een Brazilië Beleggingsfonds toegevoegd aan je portefeuille. Toch kan het zijn dat je indirect weldegelijk in dit land belegt, zoals de voorbeelden van Nestlé en ING duidelijk maken. Of dat een goede zaak is, is een afweging die jijzelf zult moeten maken. Maar het kan nooit kwaad om, voordat je een positie neemt in een bepaald aandeel, na te gaan in welke landen het betreffende bedrijf precies actief is. Weet wat je koopt…

Allard Gunnink
CoBeleggen

Disclaimer
Allard Gunnink is als redacteur en columnist betrokken bij CoBeleggen, een initiatief van de Beleggers Coöperatie. Deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies. De auteur kan posities hebben in (beleggingsinstrumenten op) onderliggende waarden die hij beschrijft.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *