Turbo’s: een introductie

Beginnende beleggers hebben het niet gemakkelijk: in de beurswereld wordt gesmeten met termen -al dan niet Engelstalig- die spannend en flitsend klinken, zonder dat meteen duidelijk wordt waar zij betrekking op hebben of hoe zij zich tot elkaar verhouden. Vanaf deze plek wil de Beleggers Coöperatie, die onder meer het initiatief CoTurbo lanceerde, graag een korte introductie geven bij een fenomeen waarover (beginnende) beleggers nogal eens in het duister tasten: de Turbo (de werking van Speeders en Sprinters is -in grote lijnen- hetzelfde).

Turbo, Speeder, Sprinter: wat hebben deze termen gemeen? Kort en goed: op één of andere manier refereren zij alle drie aan snelheid. In feite zijn het ook dezelfde producten, uitgegeven door verschillende financiële instellingen. Turbo’s worden uitgegeven door The Royal Bank of Scotland (RBS), Speeders zijn het speeltje van Citi en Commerzbank en Sprinters zijn afkomstig uit de stal van ING.

Turbo – snelheid – hefboom

Bij het woord ‘turbo’ denken veel mensen aan ‘snelheid’ of ‘versnelling’. Die termen passen ook precies bij de Turbo als financieel product. De Turbo beschikt namelijk over een hefboom. Hóe snel de Turbo beweegt, hangt af van die hefboom. Voorbeeld: een Turbo Ahold met een hefboom van vier, beweegt vier keer zo snel als het aandeel Ahold zelf. Dus als het aandeel 3% stijgt, stijgt de Turbo Long 12% (3% maal 4).

Hoe ontstaat de hefboom van een Turbo? Doordat u als belegger bij aankoop van een Turbo slechts een deel van de onderliggende waarde betaalt. Als u een Turbo koopt op, bijvoorbeeld, een aandeel, dan koopt u eigenlijk dat aandeel, maar wordt een deel van die aankoop gefinancierd door RBS, de uitgever van de Turbo. Stel dat u een Turbo op (het aandeel) Ahold koopt en het aandeel Ahold noteert op dat moment € 9. Dan zou u een Turbo kunnen kopen met een financieringsniveau van € 7. Dit betekent dat RBS € 7 van de Turbo financiert; u betaalt de resterende € 2.

Met een Turbo op Ahold koopt u dus in wezen een aandeel Ahold, maar betaalt u daarvoor slechts een deel van de prijs. Gaat het aandeel Ahold echter stijgen -of dalen- dan komt die beweging wel geheel voor uw rekening. Stel dat het aandeel Ahold € 1 stijgt, dan wordt uw Turbo dus ook € 1 meer waard. En dat terwijl uw aanvankelijke investering maar € 2 was. Het rendement op uw Turbo is daarmee veel hoger dan wanneer u het aandeel zelf had gekocht:

Als het aandeel Ahold stijgt van € 9 naar € 10, dan is dat een procentuele winst van 11%.

Als uw Turbo (Long) op Ahold stijgt van € 2 naar € 3, dan is dat een procentuele winst van 50%. Let op: de hefboom van een Turbo werkt zowel bij een stijging als een daling. Met andere woorden: uw winsten lopen sneller op dan bij een investering in, bijvoorbeeld, een ‘gewoon’ aandeel, maar voor uw verliezen geldt dat ook.

Op welke onderliggende waarden zijn eigenlijk Turbo’s beschikbaar? Wat betekent ‘stoploss’? Wat is het verschil tussen een Turbo Long en een Turbo Short? Deze en nog veel meer vragen worden beantwoord op de website van RBS Markets, waar een uitgebreide Turbo Academy is ingericht. In handige modules wordt daar de werking van de Turbo uitgelegd.

In de komende tijd zal Co in de rubriek turbos op DeKritischeBelegger.nl regelmatig stilstaan bij interessante ontwikkelingen in de beleggingswereld, waarop ingespeeld kan worden met uiteenlopende Turbo’s.

Forum

Wij hebben een nieuw subforum opgericht voor beginnende beleggers: https://www.dekritischebelegger.nl/forum/forum/beginners

Daarnaast kunnen natuurlijk gevorderden ook meedoen over bijvoorbeeld de AEX.

Allard Gunnink

CoBeleggen

Disclaimer

Allard Gunnink is als redacteur werkzaam voor CoBeleggen. CoBeleggen is een initiatief van de Beleggers Coöperatie Nederland U.A. Deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies.

1 gedachte over “Turbo’s: een introductie”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.