De wereldwijde verkoop van elektrische auto’s (EV’s) passeerde de 10 miljoen in 2021, maar toch zijn elektrische auto’s en plug-in hybrids gezamenlijk goed voor slechts 4,6 procent van de wereldwijde verkoop van personenauto’s. Met strengere emissienormen en meer subsidies ligt sterke groei in het verschiet: naar verwachting is in 2025 twintig procent van alle nieuwe auto’s elektrisch. Europa is momenteel de absolute koploper: vorig jaar kwamen er vijf keer meer EV’s bij dan in de VS. Verwacht wordt dat de volumes tegen het einde van dit decennium minstens vertwaalfvoudigd zijn (zie grafiek).
Naarmate de productie toeneemt, dalen de kosten. In een vooruitblik op de sector zegt UBS te verwachten dat de productiekosten voor EV’s in 2025 op gelijke voet komen met die voor auto’s met verbrandingsmotor. “We zien dat de markt zich verbreedt naar andere modellen zoals SUV’s en EV start-ups trekken grote gevestigde autofabrikanten en techbedrijven aan als investeerders. Amazon heeft bijvoorbeeld een belang van 22 procent in SUV-producent Rivian, die met een waardering van USD 100 miljard de grootste beursgang van 2021 op zijn naam schreef.” Afgelopen week werd bekend dat Nederland in beeld is als vestigingsplaats bij de Amerikaanse autobouwer. Volgens geruchten zijn gesprekken tussen Rivian en VDL Nedcar al in een vergevorderd stadium en is zelfs een overname van de autofabriek van VDL niet uitgesloten.
Wij verwachten dat de traditionele autofabrikanten zich steeds nadrukkelijker gaan roeren op de EV-markt. Dit blijkt ook uit de recente resultaten, een flink aantal gevestigde merken versloeg in de afgelopen maanden de S&P 500, mede vanwege hun enorme waarderingskorting. Volkswagen (VOW3.DE) noteert op moment van schrijven tegen een koers/winstverhouding van 5 met een rendement van 13 procent op de vrije kasstroom na een investering van USD 22 miljard om de doelstelling van 20 procent EV-verkopen in 2025 te realiseren. Tesla (TSLA) staat momenteel op een koers/winstverhouding van 360, met een rendement van 1 procent op de vrije kasstroom na financiering van USD 5,5 miljard aan uitgaven,” zegt Ben Laidler, Global Market Strategist bij eToro.
Traditionele autofabrikanten lijken een aantrekkelijke combinatie van cyclisch herstel met een ‘gratis’ opwaarts potentieel als zij in staat zijn hun transitie naar elektrisch te versnellen. “We zien ook nieuwe samenwerkingen ontstaan omdat de koplopers in EV de productiecapaciteit en het distributienetwerk van de traditionele fabrikanten nodig hebben om hun technologie op te schalen. De fabrikanten met de meest ambitieuze EV-doelstellingen zijn Volvo (VOLV-B), Ford (F) en Daimler (DAI). Merken die goed gepositioneerd zijn om van de elektrificatie van de sector te profiteren, kunnen zich wellicht voorbereiden op een groene kerst.”
Start met Automatisch Beleggen
Als belegger zal je deze periode vast wat meer op je beleggingsrekening kijken. De coronacrisis zorgt ervoor dat de beurzen de afgelopen periode in het rood stonden.
Crises, recessie en inflatie deren fraaie winstcijfers BigTech niet. Lees meer over de winstcijfers en overwegingen voor beleggers.
Het aandeel Tesla is een overweldigend succes. Dat staat wel buiten kijf. Alleen al dit jaar steeg de marktkapitalisatie met meer dan $ 475 miljard.
U wilt profiteren van de kansen op de beurs maar u heeft weinig tijd of u wilt simpelweg van uw vrije tijd genieten. Dan is Automatisch Beleggen wat voor u. Sinds 2015 is een winst gemaakt van 400%. V...