Het aantal vrouwelijke beleggers neemt snel toe. Van de vrouwelijke beleggers die deelnamen aan de wereldwijde survey is 48% in de afgelopen twee jaar ingestapt. Dit percentage is zelfs hoger in Nederland (59%), blijkt uit onderzoek van eToro.[1] De meerderheid legt ten minste maandelijks geld in om te beleggen (72% wereldwijd tegenover 73% in Nederland) en 67% (76% wereldwijd) beschouwt beleggen als integraal onderdeel van hun financiële planning. “Relatief stijgt het aantal vrouwelijke beleggers veel sneller dan het aantal mannelijke beleggers. Zij hebben vaak een andere beleggingsstrategie en presteren gemiddeld beter,” zegt Ben Laidler, Global Markets Strategist bij sociaal investeringsnetwerk eToro.
Verschillende onderzoeken laten zien dat vrouwen betere spaarders zijn en betere rendementen realiseren door een minder risicovolle beleggingsaanpak en meer focus op diversificatie. Onderzoek van Fidelity, waarbij is gekeken naar 5,2 miljoen accounts tussen 2011 en eind 2020, laat bijvoorbeeld zien dat vrouwelijke beleggers gemiddeld een positief rendement behalen en mannen overtreffen met 40 basispunten ofwel 0,4%.[2] Desondanks, worden nog veel kansen onbenut gelaten die het voor vrouwen aantrekkelijk maakt om te beleggen.
Nederlandse vrouwelijke beleggers die deelnamen aan het onderzoek van eToro gaven aan dat er behoefte is aan meer vrouwelijke rolmodellen en commentatoren in de financiële wereld (45%). Daarnaast benadrukken zij de behoefte aan meer educatie over beleggen, zowel online (45%) als op scholen (24%).
eToro’s Global COO en Deputy CEO, Dr Hedva Ber: “Vrouwen willen hun eigen financiële situatie verbeteren. Daarbij is er vraag naar meer vrouwelijke rolmodellen en educatie rondom beleggen. Hier moeten we gehoor aan geven. Wij hebben de verantwoordelijkheid om een positief verschil te maken in het leven van vrouwen, nu en in de toekomst.”
eToro’s Popular Investor Sharon Connolly: “De eerste stap om te beleggen kan ontmoedigend aanvoelen. Toen ik begon was het een hele uitdaging om de basis van beleggen te begrijpen. De nieuwe generatie beleggers moet makkelijker toegang krijgen tot financiële educatie zodat zij op hun eigen manier en eigen tempo kunnen leren. Je hebt basiskennis nodig om aan de slag te gaan, maar je hoeft lang niet alles te weten. Dat is vaak het probleem; de veelheid aan informatie voelt vaak overweldigend wanneer je begint met beleggen.”
“Veel van mijn volgers zijn nieuwe beleggers. Ik plaats regelmatig artikelen met uitleg over de basis van beleggen, waar ik zelf moeite mee had toen ik begon. Ik probeer hierin duidelijk, beknopt en behulpzaam te zijn. Ik hoop dat de financiële wereld meer doet om vrouwelijke beleggers te ondersteunen en aan te moedigen, en dat vrouwelijke beleggers anderen inspireren om te durven het avontuur aan te gaan.”
eToro’s Popular Investor Neza Molk voegt hieraan toe: “Ik geloof in ‘what goes around comes around’ en daarom wil ik mijn ervaring delen om andere vrouwen te stimuleren om zelf de controle te nemen over hun financiële toekomstplanning. Ik deel vaak ook leerzame seminars en blogposts om anderen te inspireren.
Op naar financiële inclusiviteit
Hoewel het stijgende aantal vrouwelijke beleggers bewijst dat er een verschuiving plaatsvindt, is er nog steeds een grote kloof tussen vrouwen en mannen, waarbij mannen van alle generaties vaker beleggen. Niet alleen vrouwen moeten elkaar aanmoedigen, ook is het belangrijk dat financiële organisaties stappen zetten om inclusiever en aantrekkelijker te zijn voor vrouwen.
eToro’s Popular Investor Heloise Greeff begon met beleggen bij eToro om financiële vrijheid te krijgen en zich los te maken van de verwachtingen die de maatschappij van haar als vrouw heeft. “Ik geloof dat financiële gelijkheid de laatste belemmering is voor echte gelijkheid, en ik hoop dat mijn voorbeeld andere vrouwen zal stimuleren om de eerste stap te zetten naar financiële gelijkheid tussen mannen en vrouwen.”
[1] Het onderzoek is uitgevoerd door Appinio tussen 4 en 15 februari 2022. In totaal werden 9.504 vrouwelijke particuliere beleggers in 14 landen ondervraagd: VK, VS, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Australië (1000 respondenten in elk land); Italië, Zweden, Nederland, Polen, Roemenië, Tsjechië (500); Denemarken (319) en Noorwegen (185). Vrouwelijke beleggers werden gedefinieerd als particuliere beleggers die een beleggingsproduct bezitten, waaronder aandelen, obligaties, fondsen, cryptoassets, valuta, FX en cash, gekoppeld aan de aandelenmarkten. Zij hoefden geen eToro-gebruikers te zijn.
[1] Het onderzoek is uitgevoerd door Appinio tussen 4 en 15 februari 2022. In totaal werden 9.504 vrouwelijke particuliere beleggers in 14 landen ondervraagd: VK, VS, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Australië (1000 respondenten in elk land); Italië, Zweden, Nederland, Polen, Roemenië, Tsjechië (500); Denemarken (319) en Noorwegen (185). Vrouwelijke beleggers werden gedefinieerd als particuliere beleggers die een beleggingsproduct bezitten, waaronder aandelen, obligaties, fondsen, cryptoassets, valuta, FX en cash, gekoppeld aan de aandelenmarkten. Zij hoefden geen eToro-gebruikers te zijn.
[2] https://www.fidelity.com/bin-public/060_www_fidelity_com/documents/about-fidelity/FidelityInvestmentsWomen&InvestingStudy2021.pdf