skip to Main Content

Knollen voor citroenen (5)

Niet eerder in de geschiedenis van het bank- en effectenwezen zijn er zoveel klachten door beleggers geuit en daadwerkelijk in een klachtenprocedure ondergebracht als in 2008 en 2009. Zo is het aantal klachten van circa 4.000 in 2007 gestegen naar circa 8.000 in 2009.

Het is spijtig om te melden, maar ik kan u verzekeren dat dit nog maar het topje van de ijsberg is. Eerder schreef ik al in een artikel in de Volkskrant, dat als alle beleggers in Nederland hun rechten zouden kennen en daadwerkelijk een klachtenprocedure zouden opstarten, menige Private Bank voor haar toekomst zou moeten vrezen. Begrijp mij goed, ik ben er niet op uit om banken onderuit te halen, maar ik ben er vooral wel op uit om menig ‘ten onrechte’ gedupeerde belegger op het goede spoor te zetten.

Voor velen van hen is het toekomstperspectief compleet aan duigen gevallen. Daar waar men een onbezorgde oude dag dacht te hebben, is die in rook opgegaan. Banken lijken in eerste instantie makkelijk weg te komen en verwijzen in voorkomende gevallen, goede uitzonderingen daargelaten, zonder enige gêne de klachten naar de prullenmand.

Het kan niet zo zijn dat iemand zijn pensioenvermogen, die voor adviezen naar een gekwalificeerde Private Bank is gegaan en daarbij gekozen heeft voor een zeer defensief risicoprofiel, door onoordeelkundige adviezen de helft kwijt is. En gelooft u mij, het is de harde praktijk.

Ronduit schokkend vind ik het dat ‘hoog gekwalificeerde’ gespecialiseerde Private Banks, een beleggingsbeleid verdedigen, waar ieder zichzelf respecterende beleggingsspecialist zich diep voor zou moeten schamen.

In mijn maandcolumn zal ik uitvoeriger over deze materie en de juridische tactiek van de Private Banks schrijven, maar wil nu al elke klager adviseren de moed niet te verliezen. Het is allemaal grootspraak. Daar is men ook goed in. Gaat u met uw klachtenprocedure of rechtszaak gewoon door, want als u een reële klacht hebt dan zal vroeg of laat ‘het recht’ netjes door vakbekwame en objectieve mensen worden toegepast. Helaas vraagt dit wel heel veel geduld van u.

Niets levert voor een bank echter zoveel rendement op als het toepassen van hun vertragingstactiek. Als deze valkuil op u van toepassing is, u uw in het verleden onbekwaam functionerende bank(adviseur) deze eer niet gunt, kan ik u slechts oproepen er niet in te trappen.

Peter van der Slikke
Vermogensadviseur bij TOP Capital
www.topcapital.nl

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Recente reacties

Dit bericht heeft 1 reactie
  1. Reacties van vooral particuliere beleggers is begrijpelijk want men is voor de tweede keer in tien jaren een paar centen lichter geworden. Ik ken ook mensen die met vervroegd pensioen gingen want er was een goede regeling getroffen. Helaas, die regeling was gebaseerd op beleggingsresultaten. In plaats van ‘de franse verlichting’ zou men nu over ‘de eeuw van de angelsaksische oplichting’ kunnen spreken. Het is schokkend als men leest dat topbankiers niet meer wisten over risico’s en statistiek dan een gemiddelde vwo-A leerling van een paar jaar geleden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN