Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Jaarverslagen geen leidraad

De jaarverslagen van Nederlandse bedrijven dragen onvoldoende bij aan de besluitvorming van beleggers om in de onderneming te investeren. Dat blijkt uit het onderzoek Extending Horizons van KPMG. Het onderzoek analyseert of de jaarverslagen van Nederlandse beursgenoteerde ondernemingen en niet-beursgenoteerde bedrijven met een omzet van meer dan € 10 miljard voldoende inzicht geven over het toekomstige succes. Nederlandse bedrijven doen het goed als het gaat om het rapporteren van een visie op de waarde die zij op lange termijn willen creëren en de aandacht voor de milieu- en sociale aspecten van hun bedrijfsvoering. De informatie over concrete, reële risico’s en de fundamentele factoren die het toekomstige succes van een onderneming bepalen is echter beperkt. Datzelfde geldt voor hun blik op de lange termijn prestaties.

Gezondheid van de onderneming
“Het jaarverslag van bedrijven heeft dan ook een grondige revisie nodig”, constateert Mark Vaessen, partner bij KPMG en internationaal verantwoordelijk voor Better Business Reporting. Vaessen: “Dat geldt ook voor de manier waarop ondernemingen naar hun strategie en sturing kijken. Bedrijven rapporteren beperkt over toekomstgerichte factoren, zoals de kwaliteit van research & development, de merkwaarde en menselijk kapitaal. Minder dan 10% geeft inzicht in de indicatoren die de verwachte gezondheid op lange termijn aangeven en slechts 30% geeft inzicht in de mate waarin klanten tevreden zijn of behouden blijven. De historische financiële resultaten van een onderneming zijn niet bepalend voor het toekomstige succes. Inzicht in de kritieke succesfactoren op de korte en lange termijn is nodig om de juiste beleggingsbeslissingen te kunnen nemen.”

Naleven corporate governance code 
De herziene corporate governance code vraagt Nederlandse bedrijven om aandacht te besteden aan lange-termijn waardecreatie en een lange-termijn strategie. Hoewel bijna 75% van de bedrijven uitlegt wat hun visie is op het creëren van waarde op de lange termijn, blijkt slechts 15% duidelijk te maken hoe ze aandacht hebben besteed aan de belangen van stakeholders bij het vormgeven van de lange-termijn strategie. Vaessen: “Ook commissarissen hebben overigens nog een stap te zetten om te voldoen aan de corporate governance code. Iets meer dan 20% van de RvC-verslagen legt niet uit hoe de Raad van Commissarissen betrokken is bij het vaststellen of monitoren van de lange-termijn strategie.”

 

Lange-termijn strategie
“Inzicht in de langetermijnstrategie van ondernemingen is nodig om te kunnen inschatten hoe ondernemingen zijn voorbereid op de toekomstige ontwikkelingen”, zegt Lars Kurznack, bij KPMG verantwoordelijk voor advisering op het gebied van lange-termijn waardecreatie. Kurznack: “Ontwikkelingen zijn disruptiever en gaan veel sneller dan in het verleden. Iets meer dan 40% rapporteert over de langetermijnstrategie. En van deze bedrijven rapporteert 42% over tussentijdse doelstellingen om die strategie te realiseren, dat komt overeen met slechts 16% van het totale aantal bedrijven. Minder dan de helft van de onderzochte ondernemingen geeft inzicht in de lange-termijn trends die de strategie kunnen beïnvloeden. De  verdienmodellen van ondernemingen zijn gevoelig voor disruptieve trends, zoals de technologische ontwikkelingen en de beschikbaarheid van grondstoffen. In het huidige tijdsgewricht is het belangrijk dat bedrijven inzicht geven hoe deze factoren op de lange termijn hun bedrijfsvoering beïnvloeden, bijvoorbeeld door over mogelijke scenario’s te rapporteren.”

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *