Is er een omslagpunt bereikt? In december 2021 was de elektrische auto de best verkochte in Europa. De diesel was de nummer 2. Dat is voor een belangrijk deel nog steeds te danken aan de gulle subsidiering door Europese overheden.
Het is deels ook te danken aan het gedrag van de autofabrikanten. Door het jaar heen hebben ze vooral de verkoop gepromoot van hun winstgevendste model, de zeer vervuilende SUV. In december moest de CO2 footprint omlaag om boetes vanuit Brussel te vermijden en dus werd de elektrische auto gepromoot.
Dat werpt dan toch weer de vraag op of de diesel werkelijk ten dode is opgeschreven. Ondanks het dubieuze gedrag van de fabrikanten lijkt het er wel op. Sinds Dieselgate in 2015 aan de oppervlakte kwam zijn verkopen gestaag gedaald van pakweg 50% van de markt in Europa naar pakweg 20%.
Dat heeft voor een deel te maken met overheidsoptreden. Oudere diesels mogen steden niet meer in en in sommige afzetmarkten is de belasting op diesel verhoogd. Dat laatste staat met een beetje pech ook te gebeuren in Duitsland als de nieuwe regering haar zin krijgt. Duitsland is de belangrijkste markt voor dieselauto’s in Europa.
Als iets de doodsteek zal zijn, dan zou het dit beleid weleens kunnen zijn. Moeten we daarom treuren?
Start met Automatisch Beleggen
Ze waren al in de markt, futures gerelateerd aan het milieu. Ze waren populair bij nutsbedrijven en boeren die zich proberen te wapenen tegen bijvoorbeeld onverwachte weersomstandigheden.
De coronacrisis heeft gezorgd voor tekorten op velerlei terreinen. Commodities blijken geen uitzondering!
Waarin beleggen in 2021? De scenario's voor het komende jaar en hoe die de positionering zullen beïnvloeden.
Iedereen richt zich steeds meer op duurzaamheid. Voor het eerst is de drijvende kracht hier echter niet primair het streven naar rendement.