Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Gunstige deal met The Priceline Group

The Priceline Group is ’s werelds grootste beursgenoteerde reisorganisatie. Men is met zes merken actief op het gebied van reizen en reis gerelateerde diensten: Booking, Priceline, Agoda, Kayak, Rentalcars en OpenTable. Priceline opereert in meer dan 200 landen in meer dan 40 verschillende talen. De onderneming werd opgericht in 1997 als online reissite onder de naam ‘Name Your Own Price’. In 1999 ging het naar de beurs om op de eerste beursdag een marktkapitalisatie van 12,9 miljard dollar te bereiken. Dat was toen de hoogste waarde van een aandeel dat nieuw in de notering komt op een eerste dag ooit.

Aanvankelijk experimenteerde Priceline tevens met het aanbieden van groente en fruit, benzine, hypotheken, auto’s en wat al niet meer via het internet. Hier hield men in 2000 weer mee op. In 2004 betrad Priceline de wereld van de hotelboekingen door belangen te nemen in TravelWeb en Active Hotels. In 2005 kocht men Booking.com en fuseerde men deze aankoop met Active Hotels. In 2007 werd Agoda, een online hotelaanbieder in Azië, gekocht. Later werd TravelJigsaw, een multinational in autoverhuur, nu bekend als Rentalcars.com, aan het concern toegevoegd. In 2013 werd Kayak, een reiszoekmachine, overgenomen. Tevens werd OpenTable, een boekdienst voor restaurants, gekocht. De overnamehonger is nog niet gestild. Zo werd afgelopen oktober het belang in het Chinese reisbureau CTrip uitgebreid naar 15 procent.

Om een indruk te geven over de omvang van dit bedrijf: in 2014 ontving Priceline boekingen met een waarde van meer dan 50 miljard dollar (hotels, autoverhuur, tickets), goed voor een omzet van 8,44 miljard dollar. Op deze omzet werd maar liefst 2,42 miljard winst gerealiseerd, een marge van bijna 29 procent! Recent sloot Priceline een overeenkomst met TripAdvisor. TripAdvisor is bekend als tipgever van bestemmingen en accommodaties en gaat nu fungeren als doorgeefluik richting Booking.com.

In november onderging de koers van het reisbureau een forse waardedaling. Hoewel Priceline mooie cijfers rapporteerde over het zojuist afgesloten derde kwartaal. Er werd voor 14,8 miljard dollar aan omzet geboekt, een toename van 7 procent op jaarbasis. Aangepast voor valutaeffecten bedroeg de toename maar liefst 22 procent. De winst nam met 12 procent toe, gecorrigeerd voor valuta zelfs met 29 procent. Daarmee presteerde Priceline beter dan verwacht. Het management was mede door de dure dollar echter erg voorzichtig in de verwachtingen voor het vierde kwartaal en daar kwam de terroristische aanslag in Parijs nog overheen. De koers van het aandeel daalde daardoor in ongeveer drie weken tijd met ongeveer 15 procent.

Priceline heeft mede door Booking.com een grote aanwezigheid in Europa. De dure dollar en de terroristische aanslag in Parijs hebben de koers van het aandeel mede daarom fors geraakt. Voor de lange termijn wordt Europa als vakantiebestemming in de reisbranche gezien als een goudmijn. Bovendien staat Priceline bekend om haar conservatieve uitspraken met betrekking tot de te verwachten omzet en winst. Het management mag graag minder beloven en meer leveren dan verwacht. Zo heeft Priceline sinds 2011 nog ieder kwartaal de verwachtingen overtroffen.

Het is moeilijk in te schatten wat de invloed is van de dollar en de aanslagen op de winstgevendheid van dit bedrijf. Maar het sterke lange termijnverhaal staat nog recht overeind. Priceline is wereldwijd marktleider in de reisbranche, een sector met een enorme groeipotentie de komende jaren. Belangrijk in deze sector is ook de omvang. Hotels en reisoperators gaan immers het liefst in zee met de grootste in de branche. Men bereikt er immers de meeste consumenten mee. Bovendien stellen reizigers het grote aantal opties en de gunstige deals erg op prijs.

Het recent uitgebreide belang in CTrip, een groot Chinees reisbureau en tegenwoordig deels eigendom van Baidu, vergroot de mogelijkheden nog meer. Over de reislust van de Chinese bevolking hoef ik hier niet uit te wijden.

Priceline heeft op de verwachte winst over volgend jaar een koerswinstverhouding van 16. Er wordt geen dividend uitgekeerd. De marktkapitalisatie bedraagt zo’n 64 miljard dollar. Het bovenstaande allemaal overwegende is Priceline in mijn ogen een fundamenteel sterk bedrijf. De koersdip van november bood, en biedt, een mooie gelegenheid om het aandeel in een goed gespreide portefeuille op te pikken. Over gunstige deals gesproken…

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Priceline in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.

Een verwijzing voor de titelfoto: https://www.flickr.com/photos/78855484@N03/7223384344/ by Garfield Anderssen

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *