De gaming industrie zag flink wat opheft na de recente overname van Activision Blizzard door Microsoft. De overname van maar liefst $68,7 miljard kwam razendsnel en onverwachts om de hoek. Microsoft is absoluut geen onbekende speler in de wereld van videospellen, met de recente overname vestigde het zich nog steviger. Het overnameproces is nog in volle gang, verwacht wordt dat de deal deze zomer rond is.
Door de omvang van Activision Blizzard is het nog maar de vraag of rivaliserende bedrijven ongeschonden blijven. Op het gebied van gameconsoles zitten Microsoft met XBox en Sony met Playstation al jaren in een hevige strijd. Microsoft heeft gezegd dat de huidige games van Activision Blizzard wél beschikbaar blijven op het Sony platform. Voor toekomstige releases kan hier geen belofte over gedaan worden.
Stagnerende ontwikkeling
Sinds het begin van de pandemie is het publiek voor videospellen gegroeid en hebben gamers meer uren besteed aan hun hobby. Niet verassend aangezien we veel van onze tijd thuis door hebben moeten brengen. De ontwikkeling van nieuwe spellen en nieuwe technologieën is echter enorm gestagneerd. De releases werden uitgesteld naar 2022 of zelfs later en gedurende het afgelopen jaar kregen meer gamers de behoefte om hun virtuele wereld te verlaten voor de echte.
Desalniettemin zag 2021 een groei van 1,4% in de omzet over de gaming industrie in zijn geheel. Het merendeel (52%) van deze omzet werd gemaakt via mobiele games. Binnen de mobiele game industrie is vooral Oost-Azië een grote afzetmarkt.
Het vooruitzicht van de gaming industrie
De ontwikkeling mag dan enigszins gestagneerd zijn, de plannen en motivatie voor verdere ontwikkeling staan in de startblokken. Zowel Sony als Microsoft hebben in 2020 een nieuwe console op de markt gebracht, veel van de spellen voor deze platformen zijn nog in ontwikkeling. Potentieel krijgt ook Nintendo een dikkere vinger in de pap met de Nintendo Switch. In tegenstelling tot de twee grootste concurrenten is de Switch mobiel en relatief goedkoper, een aantrekkelijk product in opkomende economieën.
Virtual reality
Virtual reality zal blijven groeien, binnen en buiten de gaming industrie. De Metaverse is nog niet aanstaande in 2022, maar platformen waar gamers elkaar in een wereld gemaakt van digitale pixels kunnen ontmoeten bestaan al. In 1968 bestond het eerste concept voor een VR wereld al met ”Sword of Damocles”. Inmiddels is dit uitgegroeid tot een globaal netwerk waar dankzij de razendsnelle internetverbinding alleen de fantasie een beperking is.
Interessante bedrijven die zich bezig houden met virtual reality zijn bijna allemaal in de Verenigde Staten gevestigd. Bijvoorbeeld: Oculus en iTechArt, maar ook de big-tech reuzen als Microsoft, Samsung en Alphabet mengen zich volop in de VR race.
E-Sports
Een sport is gedefinieerd als “allerlei lichamelijke oefeningen en ontspanning waarbij vaardigheid, kracht en inzicht vereist worden”, aldus de Dikke van Dale. E-sports heeft betrekking op alle sport die, de E staat hier voor electronisch. E-sports stammen al uit de tijd van de arcadekasten waar men het tegen elkaar op nam in de lokale arcadehal. Sinds de jaren 90 heeft de industrie tractie gekregen en sinds de afgelopen 10 jaar is het eigenlijk pas echt populair geworden.
De omzet in de E-sport wereld is in 2021 gegroeid met maar liefst 14,5%, naar een totaal van ruim 1 Miljard. Een aantal insiders schat de omzet per 2023 zelfs in op $1.5 miljard. Waarschijnlijk een voorspelling die met een flinke korrel zout genomen moet worden. De groei van de industrie is echter indrukwekkend.
Populaire E-sport games zijn onder andere:
- Counter-Strike: Global Offensive, door Valve Hidden Path Entertainment
- Dota 2, ook gemaakt door Valve Corporation
- Fortnite, door Epic Games
- Overwatch, door Blizzard Entertainment wat binnenkort waarschijnlijk dus in handen van Microsoft komt
Freemium
Freemium games zijn spellen die gratis zijn om te spelen, gebruikers kunnen in het spel aankopen doen om hun spelervaring te verbeteren. Denk hierbij aan cosmetische aanpassingen, extra functies of verbeteringen aan het personage waar mee gespeeld wordt. Veel mobiele spellen zijn freemium games, kijk maar eens in de AppStore of op GooglePlay. Freemium games zijn laagdrempelig, zowel in ontwikkeling als om te spelen.
De omzet van freemium games in 2020 wordt geschat op $98.4 miljard, een groei van 13% ten opzichte van 2019. De verwachting is dat de groei gestaagd, maar niet in dat tempo door zal blijven gaan.
De meest gespeelde E-sport games, waaronder de 4 bovengenoemde, zijn freemium games. De laagdrempeligheid maakt het aantrekkelijk voor het grote publiek. Hierbij spreekt het een enorme groep gamers in ontwikkelingslanden aan die simpelweg niet het vermogen hebben om een dure videogame te kopen.
Andere populaire freemium games zijn:
Streaming diensten
E-sports gaat doorgaans hand in hand met streaming diensten. Om een professionele gamer te zijn dien je natuurlijk veel tijd te spenderen aan de desbetreffende game. Net zoals atleten hebben E-sporters fans, sponsors en een team waar ze onder contract staan. Al deze partijen komen met hun eigen verwachtingen. Fans willen hun idool in actie zien, sponsors willen blootstellingen van hun product en het team verwacht de best mogelijke prestatie.
Streamingdiensten als Twitch en YouTube Live zijn gegroeid tot enorme platforms met tot wel 15 miljoen gebruikers per dag. Deze platformen zijn niet exclusief gemaakt voor het streamen van videogames, maar worden hier veelal wel voor gebruikt. De omzet van de streaming industrie is lastig te meten omdat dit vooral op donatiebasis gebeurt. Wel zag het streamingverkeer een groei van meer dan 25% sinds het begin van de pandemie.
Een stop achter de deur tegen inflatie
De gaming industrie is groeiende en het toekomstperspectief is rooskleurig. Door de hardnekkige aanhoudende inflatie is het van groot belang dat jouw beleggingsportefeuille bestaat uit groeiaandelen. Gelukkig zijn deze veel te vinden binnen de gaming industrie. De aandelen achter de genoemde bedrijven kunnen interessant zijn, zeker doordat een aantal van deze ondergewaardeerd is. Houd ook het aandeel Microsoft in de gaten wanneer de overname van Activision Blizzard definitief is. Het Microsoft aandeel lijkt nu in een dip te zitten, dus nog even geduld.
Aandelen die je kunnen beschermen tegen de aanhoudende inflatie vind je natuurlijk ook in andere industrieën. Het vinden van deze aandelen is echter het hele eieren eten. Voor onze meeste complete en gedetailleerde analyse kan je ons laatste rapport aanvragen: https://dekritischebelegger.nl/aandelen/fondsen/hoe-bescherm-ik-mijn-beleggingsportefeuille-tegen-inflatie/.