Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

In april van dit jaar stelde ik het aandeel TomTom met een short straddle voor. Daarna daalde het aandeel helaas flink zodat ik in mijn column van 28 juli gedwongen werd verlies te nemen op de opties en de opties door te rollen.

Per saldo hadden we vanaf dat moment een nieuwe constructie. De kostprijs van het aandeel bedroeg € 5,92 (de koers van april), we hadden een verlies van € 0,15 op de oude opties en ik stelde voor om de call december 2010 met een uitoefenprijs van € 5,20 te verkopen en de put december 2010 met een uitoefenprijs van € 4,40 te verkopen. Per saldo kregen we € 0,78 voor de nieuwe call en put.

Ingrijpen?

Vandaag kwam TomTom wederom met goede berichten naar buiten. Het gevolg is dat TomTom op dit moment 8 % hoger noteert op een koers van € 6,64. Omdat de koers nu fors boven de uitoefenprijs van de call staat en de uitoefendatum niet ver weg meer is, kan het zijn dat we moeten ingrijpen.

Geen verwachtingswaarde

De put noteert op dit moment € 0,01. Daar kunnen we dus niks meer op verdienen. De call dec 2010 € 5,20 noteert op dit moment 1,45. Intrinsiek is de call € 1,44 waard (6,64 – 5,20). Er zit dus nog maar 1 cent verwachtingswaarde in. De kans is daarmee zeer groot dat we de komende dagen een assignment krijgen. Daarnaast kunnen we niks meer verdienen op de opties.

Hoewel we uiteraard de opties kunnen doorrollen (dat wil zeggen de bestaande opties sluiten en nieuwe opties verkopen), besluit ik de opties terug te kopen en het aandeel te verkopen.

Voor het overzicht is dat denk ik ook beter. Waarschijnlijk zullen veel lezers anders de draad enigszins kwijt raken.

Verlies

Het sluiten van de gehele positie levert ons € 5,18 op (6,64 – 1,45 – 0,01). Onze investering inclusief verlies uit de oude positie bedroeg € 5,29 (5,92 + 0,15 – 0,78). Per saldo dus een verlies van € 0,11, oftewel 2,1 %.

drs Richard H.J. de Jong RBA is adjunct directeur vermogensbeheer bij Van Lieshout & Partners N.V. Privé heeft hij positie in aandelen en opties TomTom. Voor sommige van zijn cliënten heeft hij een positie in opties of aandelen TomTom. De redactie heeft geen positie in de genoemde beleggingen. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Gratis nieuwsalert

Wilt u ook profiteren van tips en op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen die op De Kritische Belegger verschijnen? Meldt u zich dan aan voor onze gratis nieuwsalerts. Daarmee blijft u op de hoogte wanneer er een nieuw artikel is gepubliceerd. De alerts zijn toegesneden op uw interesse gebied. Klik hier om u aan te melden als u dat nog niet heeft gedaan.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

3 reacties op “TomTom deel 3”

  1. Avatar

    Beste,

    Ik lees je column met veel plezier. Naast concrete voorbeelden ben ik tevens sterk geïnteresseerd in de theoretische kant van het verhaal.
    Daarom vroeg ik mij af of het eens mogelijk zou zijn om een artikel te wijten aan het verschil in volaliteit naargelang de uitoefenprijs. Met andere woorden, wat dieper in te gaan op “volatility smile, skew,…”

    Mvg

  2. Richard de Jong
    Richard de Jong

    Geachte mevrouw Lies,

    Het was/is mijn bedoeling om naast concrete voorbeelden inderdaad ook regelmatig een theoretische column te schrijven. Doordat de beurs veel kansen bood, is dat er de laatste tijd niet van gekomen.

    Uw interesse in de volatilieit is wat mij betreft zeer terecht. Probleem alleen is dat ik er probeer voor een breed publiek te schrijven en dus soms niet al te diep op de materie in kan gaan. (Of onderschat ik nu mijn lezers?)Ik weet dat veel vermogensbeheerders niet weten wat volatiliteit precies is, laat staan wat skewness en kurtosis is. Dit terwijl deze risicomaatstaven van zeer grote invloed zijn op het resultaat.

    Maar om op uw vraag/verzoek in te gaan, ik zal binnenkort een column schrijven over deze belangrijke risico begrippen. En ook wat u hier mee kunt.

    Met vriendelijke groet,

    Richard de Jong

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *