Zoekt en gij zult vinden

Direct nadat Google de resultaten, iets vroeger dan gepland door het bedrijf, over het afgelopen kwartaal publiceerde, daalde de koers van het aandeel fors. Er heerste alom paniek, want wanneer cijfers veel eerder dan gepland uitlekken, moet er wel iets mis zijn, toch?

Google is het bedrijf achter de Google-zoekmachine. De onderneming is in 1998 opgericht door Larry Page en Sergey Brin. Bij de onderneming werken wereldwijd ruim 31.000 werknemers. Google werd in 2004 voor 85 dollar per aandeel op de Amerikaanse beurs geïntroduceerd.

In het relatief korte bestaan is het bedrijf uitgegroeid tot een van de grootste spelers in de ICT-industrie. Google groeit zowel autonoom als door overnames. De meest in het oog springende aankopen zijn waarschijnlijk YouTube en DoubleClick. In 2011 nam Google de mobiele telefoonafdeling van Motorola over voor 12,5 miljard dollar. Ondanks deze laatste overname bulkt men van het geld. Google beschikt over ruim 45 miljard dollar aan liquide middelen.

Google verkoopt op twee manieren advertenties: naast en boven de zoekresultaten op de pagina’s van de eigen zoekdiensten en op pagina’s van de uitgevers die advertentieruimte beschikbaar hebben gesteld. Adverteerders betalen per click (Cost per Click) of betaling per vertoning (Cost per Mileage). Adverteerders kunnen bij populaire zoektermen tegen elkaar opbieden. Andere producten/diensten zijn bijvoorbeeld: Google Maps, Google Street View, Picasa, Google Translate, Google Earth en Android.

Dagelijks worden er zo’n 1,3 miljoen smartphones geactiveerd met het Android-systeem. Android is daarmee het meest verkochte besturingssysteem op mobiele telefoons. Kort door de bocht komt het erop neer dat alle smartphones die geen Apple heten, bestuurd worden door Android. Hierdoor staat Google ijzersterk.

De cijfers over het derde kwartaal vielen beleggers tegen. De prijs betaald per advertentie, Cost per Click, daalde met 15 procent. Dat komt door de razendsnelle opmars van mobiele communicatie. Hierdoor neemt het vaste PC-gebruik, en daardoor het aantal clicks op een vaste PC, af. Adverteerders betalen meer voor clicks op een vaste PC dan op een smartphone. Het aantal clicks nam met een stijging van 33 procent echter wel degelijk toe. Hoeveel bedrijven kunnen dat navertellen?

Wat eveneens meespeelde is dat het de eerste gepubliceerde kwartaalcijfers waren, waar de overname van Motorola Mobility in verwerkt was. Dat leidde tot een nettoverlies van 527 miljoen dollar. Toch was de omzet niet zo slecht als de koersreactie doet vermoeden. Er werd een omzet van 11,33 miljard behaald. De winst heeft te lijden van de stijgende kosten. Een groot deel hiervan zijn personeelskosten (salarissen en bonussen). Google heeft hier al langer last van. Om de kosten te drukken wordt 20 procent van het personeel van het overgenomen Motorola Mobility ontslagen.

Eerder dit jaar werd besloten aandelen zonder stemrecht te introduceren. Deze kunnen aan het personeel worden uitgedeeld, waardoor zij op die manier een graantje kunnen meepikken van het verwachte positieve toekomstige koersverloop van het aandeel. Daarvoor worden de beste ingenieurs eveneens aangespoord om 20 procent van hun tijd aan out-of-the-box ideeën te werken, een bewuste strategie. Een groot gedeelte van de beurswaarde bestaat immers uit verwachtingen. Daardoor moet er continu gewerkt worden aan creatieve ontwikkelingen.

Google begeeft zich tegenwoordig ook op de kredietmarkt. Het bedrijf verstrekt krediet aan zijn klanten om advertenties via Google te kunnen betalen. Twee vliegen in een klap. Zo kan Google zijn kasgeld beter later renderen (als bank dus) en kan het meer advertenties verkopen. Het betreft de AdWords, advertenties die bedrijven kunnen koppelen aan bepaalde zoekresultaten. Het blijkt dat veel klanten zijn die niet over de nodige middelen beschikken om de gewenste hoeveelheid AdWords te kunnen kopen. Voor deze klanten heeft Google nu een eigen creditcard ontwikkeld, waarmee zij 200 tot 100.000 dollar per maand kunnen lenen. De daarbij gehanteerde tarieven liggen beduidend lager dan gebruikelijk voor kleine en middelgrote ondernemingen. De AdWords waren vorig jaar goed voor 37 miljard dollar.

Google sluit niet uit dat dit de eerste stap is naar meer financiële diensten. De onderneming heeft al in meer dan 180 landen (zo’n beetje de hele wereld dus) een banklicentie. Vooruitlopend op nieuwe ontwikkelingen waarbij betalingsverkeer in de toekomst gaat plaatsvinden via de smartphone. Banken opgepast dus! Het is naar mijn mening zeer de vraag of deze bureaucratische instellingen met hun dure kantoornetwerken de veranderingen van de komende jaren zullen kunnen bijhouden.

De koers van het aandeel Google was dit jaar fors gestegen en daardoor gevoelig geworden voor tegenvallers. We staan nu op het niveau van 2008. Er is in die tijd echter wel het een en ander veranderd. Ten opzichte van dat jaar wordt er 2,5 keer zo veel omzet gerealiseerd en steeg de nettowinst ook met een factor 2,5. Op een koerswinstverhouding van 15 hoef ik dan ook niet zo heel ver te zoeken om een geschikte koopkandidaat te vinden.

Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Google in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.