De Amerikaanse spoorwegmaatschappij Union Pacific overtrof de verwachtingen met de gerapporteerde cijfers over het tweede kwartaal. De onderneming realiseerde 1,43 dollar winst per aandeel waar analisten op 1,30 dollar hadden gerekend.
Door de goede gang van zaken en vooruitzichten heeft het management besloten de uitgaven voor investeringen verder te verhogen met 400 miljoen dollar naar 4,1 miljard dollar op jaarbasis. Verder wil het bedrijf 1.000 nieuwe werknemers aannemen en 229 nieuwe locomotieven in bedrijf nemen. Meer dan de helft van deze investeringen is bedoeld voor de aanleg van nieuwe spoorlijnen. Naar verwachting kan door deze financiële injecties de toekomstige marge verder worden opgevoerd.
Tevens werd het dividend verhoogd naar 0,50 cent per aandeel per kwartaal. Dat komt neer op een dividendrendement van 2 procent per jaar. Naar verwachting zal Union Pacific de komende jaren een aandeelhouders vriendelijk beleid blijven voeren. De doelstelling voor de winst per aandeel voor het hele jaar komt nu op 5,65 dollar per aandeel. Op de huidige koers van ongeveer 109 dollar komt dat neer op een koerswinstverhouding van 19. Voor 2015 is de lat eveneens verder verhoogd.
Union Pacific draait als een tierelier. Het bedrijf profiteert volop van een aantal gunstige ontwikkelingen in de Verenigde Staten die ook nog eens tegelijkertijd optreden. Zo is de boom in schalieolie en -gas zeer bevorderlijk voor het bedrijf. Niet alleen blijkt het spoor, bij afwezigheid van voldoende pijpleidingen en de nog steeds ontbrekende toestemming voor de aanleg van de Keystone XL pijpleiding, het beste alternatief om niet alleen de brandstof te vervoeren, maar ook de bouwmaterialen om allerlei productielocaties op te zetten worden per spoor vervoerd.
Daarnaast is de positieve ontwikkeling van de automobielindustrie Union Pacific gunstig gezind. Het groeiend aantal nieuwe auto’s wordt bij voorkeur per spoor vervoerd. De gunstige ligging van haar spoorlijnen van overwegend noord naar zuid speelt hierbij Union Pacific in de kaart. Denk tevens aan de economische hausse die Mexico doormaakt en de schaliegas en -olieboom die daar pas op het punt van beginnen staat.
Maar, en dat zag Warren Buffet een aantal jaar geleden al heel goed, ook het grote aantal landbouwproducten dat vervoerd moet worden naar de havens draagt bij aan de goede resultaten van Union Pacific. Wederom blijken de spoorwegen namelijk een goed transportmiddel.
Union Pacific is één van de ondernemingen waar alle positieve ontwikkelingen van de opbloeiende Amerikaanse economie samen komen. Dat blijkt wel uit het koersverloop. Het aandeel deed op de bodem van de markt in maart 2009 nog maar 16 dollar om tijdens de huidige bullmarket naar het huidige niveau van rond 106 dollar (d.d. 2 oktober) te klimmen. Dat komt neer op een aanmerkelijke outperformance ten opzichte van de S&P 500 die het eveneens niet al te onaardig heeft gedaan. Dit jaar staat het aandeel op plus 30 procent en sinds maart 2009 realiseerde deze belegging ruim 32 procent gemiddeld per jaar! En dat voor een spoorwegmaatschappij. Hallo NS…
Als kers op de taart geldt de investering van Tesla in de giga-batterijfabriek in Nevada. De batterijfabriek wordt toeleverancier voor een sterk groeiende sector en de keuze is gevallen op deze locatie, omdat, inderdaad, Union Pacific uitgerekend daar een belangrijk station heeft. Union Pacific blijft sporen…
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben Union Pacific in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer