Navigatiekaarten worden in een wereld van autonoom autorijden steeds belangrijker. Nokia’s HERE is in het recente verleden al voor 2,8 miljard euro aan BMW, Audi en Mercedes verkocht. Een topman van HERE zei ooit dat ‘kaarten voor zelfrijdende auto’s zijn zoals spoorrails voor treinen’. De kaarten van TomTom, als laatste onafhankelijke partij, zijn dus zeker veel geld waard.
TomTom investeert veel geld in R&D. Dit jaar geeft de onderneming hieraan tussen 120-125 miljoen euro uit. Tot en met 2018 neemt dit bedrag verder toe. Het aantal werknemers stijgt eveneens; alleen in India al werken ongeveer 2.000 mensen.
TomTom is opgedeeld in vier business units. Drie van de vier business units kennen een groeiende omzet, waaronder Telematics (vlootbeheer, connected cars en andere diensten), Licensing (licenties van kaarten en navigatiedata) en Automotive (kaarten voor automobielfabrikanten). De Consumer divisie (navigatiekastjes, action cams, fitness trackers en horloges), in 2015 goed voor 62 procent van de totale verkopen, kampt echter al geruime tijd met een teruglopende omzet. TomTom weet die teruggang steeds beter op te vangen met de overige business. De transformatie van een hardware- naar een software bedrijf is volop gaande.
De onderneming heeft de laatste jaren veel licentie deals gesloten met grote automobielfabrikanten. Zo won TomTom deals met onder andere Volvo Cars en Volkswagen. Bosch en Nvidia kan TomTom ook in het rijtje zetten met bedrijven waarmee men samenwerkt. Met deze laatste twee spelers is TomTom vooral actief op het gebied van de ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden. Nvidia brengt de technologie voor autonoom rijden wereldwijd aan de man; het is een voorloper in dit segment. Bosch is een belangrijke toeleverancier voor de auto-industrie en een pionier wat betreft de software en techniek voor ‘driverless cars’. TomTom heeft voor deze twee al ruim 206.000 km in kaart gebracht.
Het aangekondigde samenwerkingscontract met Uber eind vorig jaar was de kers op de taart. TomTom maakte met Uber de afspraak deze laatste te voorzien van kaarten en verkeersinformatie in meer dan 300 steden wereldwijd. De onafhankelijke positie sprak in het voordeel van TomTom. TomTom deelt geen waardevolle informatie met andere partijen. Uber werkt (noodzakelijkerwijs) tevens met Google Maps, maar investeert daarnaast mondjesmaat zelf in kaarten. Het blijft echter een moeilijk, kostbaar en tijdrovend proces.
Mede door de overname van HERE, de deal met Uber en een reeks aan andere samenwerkingsverbanden presteerde de koers van TomTom in 2015 fenomenaal. Begin 2016 koelde het enthousiasme onder beleggers af. Enerzijds had dit te maken met de algemene voorzichtigheid op de beurs, anderzijds liet TomTom beleggers in februari weten dat de omzet dit jaar met slechts vijf procent zou groeien.
De technologie van TomTom is echter essentieel voor de ontwikkelingen op het gebied van zelfrijdende auto’s. Door de enorme voorsprong in kennis en technologie blijft TomTom een speler van formaat die een grote rol zal blijven spelen. Op de korte termijn wordt door de dalende omzet in consumentenproducten en de forse investeringen in R&D echter geen grote stijging van de bedrijfswinst verwacht.
De kans is groot dat TomTom haar marktaandeel in Automotive, Licensing en Telematics kan blijven uitbreiden; in deze twee divisies zal de omzet blijven groeien. Op de onlangs gehouden Technology Day meldde TomTom zelf dat men goed is gepositioneerd om de groeimogelijkheden voor deze drie divisies vast te leggen. De omzetverwachting hiervoor werd dan ook verhoogd. Consumentenproducten zullen een steeds kleiner deel van de omzet van het bedrijf uitmaken. De divisie Telematics is inmiddels al de grootste bijdrager aan de operationele winst.
De aandelen zitten grotendeels in vaste handen bij de oprichters, die ook nog steeds operationeel bij het bedrijf betrokken zijn. Op basis van de koers/winstverhouding is TomTom niet één van de goedkoopste aandelen. Op basis van de verwachte winst van 2017 daalt de koerswinstverhouding naar 28 en voor 2018 naar 21 keer de winst. Als belegger koop je echter wel een bedrijf dat voorop loopt in heel belangrijke ontwikkelingen in de automobiele branche. Het is naar mijn mening nog steeds een mooi moment om in te stappen, vóór het aandeel een versnelling hoger schakelt.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben langlopende gekochte calls op TomTom in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Start met Automatisch Beleggen
Het afgelopen jaar 2019 pakte minder goed uit voor wereldwijde investeringen in landbouw- en voedseltechnologie. Die daalden met 5%.
We staan aan de vooravond van ingrijpende veranderingen die veel sectoren midscheeps gaan treffen.
De populariteit van het investeren in vastgoed is de laatste jaren flink toegenomen. Steeds meer particulieren bewegen zich op de vastgoedmarkt.
Niet goud, niet bitcoin, maar aandelen van energiebedrijven zoals Shell boden beleggers in het eerste kwartaal van 2022 bescherming tegen inflatie.