Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Time is on your side

Het spel is op de wagen. Het stond er al geruime tijd aan te komen maar nu is de smartwatch-epidemie toch echt aan het ontkiemen. Op 9 maart hield Apple haar bijeenkomst van de presentatie van de Apple Watch (vanaf 24 april te koop in 9 landen) en op de elektronicabeurs van Barcelona waren smartwatches van diverse merken ‘the talk of the town’. Op de grootste horlogebeurs ter wereld in Bazel werd dit nog eens dunnetjes overgedaan.

In de tech-sector zijn smartwatches dus ‘hot’, maar gaat het ook aanslaan bij het publiek? Zijn het gadgets voor de nerds of wordt het een sieraad, een statussymbool van een rijk uitgerust pronkstuk aan de pols? De meningen zijn verdeeld. Qua functionaliteit is zo’n smartwatch best handig. Al zijn er zeer diverse functionaliteiten. Apple zet groot in op sms’en en bellen via de pols, bij andere producenten is dit (bewust) niet mogelijk.

Bestuursvoorzitter Hayek van Swatch bijvoorbeeld ziet helemaal niets in een kleine computer om de pols. Veel handiger is het volgens hem om bijvoorbeeld met je horloge de (hotel- of garage-)deur te kunnen openen of contactloos met behulp van near field communicationchips te kunnen betalen met je horloge. Swatch zet dan ook vol in op deze functionaliteiten; met Visa zijn gesprekken gaande en er zijn al afspraken met een Zwitserse bank en met China UnionPay voor het betalingsverkeer. China, of meer specifiek Hong Kong, is de belangrijkste markt voor Swatch.

TomTom heeft smartwatches voor de sportieveling met functionaliteiten als het meten van de tijd, de hartslag of de resterende afstand op een golfhole. In België zijn er initiatieven gaande om smartwatches te ontwikkelen voor ‘dwaalouderen’ waarbij het horloge de vervanger kan worden voor alarmknoppen. Functionaliteiten genoeg dus om dit ‘wearable device’ tot een succes te maken. En misschien is het ook wel een zegen voor de horlogemakers dat er zoveel verschillende functionaliteiten zijn. Zo kannibaliseert niet die ene (Apple) de rest van de sector.

Een aandachtspunt voor de Apple Watch lijkt de batterij te gaan worden. Wanneer je wilt bellen met je horloge, moet dit ding constant ‘stand by’ zijn en dat kost stroom. Non-stop bellen met je Apple Watch lukt 3 uur, dan is de batterij leeg. Het opladen gaat 2,5 uur duren. Bij normaal gebruik gaat de batterij 18 uur mee. Batterijen in andere horloges, waarmee je dus heel andere dingen kunt doen, gaan veel langer mee (Hayek sprak over zelfs tot één jaar), omdat er alleen stroom gebruikt wordt bij het inschakelen van de functionaliteit en dan slechts voor de duur van enkele seconden.

Wordt de Apple Watch een succes? Naar mijn mening zou het horloge weleens het belangrijkste wearable device van de nabije toekomst kunnen worden. Dat zien andere tech- en horloge ondernemers ook. Want, hoewel niet altijd goed vergelijkbaar door de verschillende functionaliteiten, concurrentie is er voldoende. Naast het eerder genoemde Swatch-concern en TomTom is er ook concurrentie met bijvoorbeeld Huawei en Lenovo uit China.

Onlangs bundelden Google (Android), Intel en Tag Heuer (onderdeel van LVMH) de krachten voor een smartwatch die een echte concurrent van Apple moet gaan worden. Het horloge, het eerste luxury exemplaar met Android Wear Operating System, moet in het najaar op de markt gaan komen. Vorig jaar verkocht Samsung (de huidige nummer één in de verkoop van smartwatches) al ca. 12 miljoen smartwatches met Android Wear met beperktere functionaliteiten en een mindere uitstraling.

Opvallend is wel dat de uiterlijke vormgeving van de smartwatches horloges voor verbetering vatbaar is. Dat weet Apple ook. Niet voor niets kocht het concern diverse modekenners weg bij aansprekende luxury-concerns (zoals Tag Heuer!).

Voor de komst van de iPad waren er al tablets op de markt, maar deze sloegen niet aan bij de consument. Het lukte Apple als eerste om de tabletmarkt echt open te breken. Zal het met de smartwatch net zo verlopen? Analisten verwachten dat Apple dit jaar ca. 25 miljoen exemplaren zal gaan verkopen, net zoveel als de totale jaarlijkse verkoop aan ‘gewone’ Zwitserse horloges.

Auteur heeft privé geen positie in één van de genoemde aandelen, cliënten van Fintessa hebben Apple en Swatch in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *