skip to Main Content

Tijd voor winterbanden

Afgelopen weekend vielen de eerste natte sneeuwvlokken uit de lucht. Weerkundigen voorspellen een strenge winter voor dit jaar. Kortom: Tijd voor winterbanden. Veel automobilisten hebben al winterbanden op hun auto, maar als het echt gaat vriezen en sneeuwen dan zal de vraag pas echt aantrekken. De voorraad is echter maar beperkt. Eén van de bedrijven die hiervan profiteren is Michelin.

Michelin is één van de twee grootste bandenproducenten ter wereld. Michelin voorziet crica 800 miljoen vervoersmiddelen zoals fietsen, personenwagens, MotorGP, vliegtuigen en vrachtwagens van banden en geeft daarbij ook nog eens technische ondersteuning. Het bedrijf is in Europa en Noord-Amerika marktleider op het gebied van banden zowel voor personenwagens als voor vrachtwagens.

In 2010 zorgden de ruim 105.000 medewerkers van Michelin, verspreid over 72 productielocaties in 19 landen, voor een omzet van EUR 17,9 miljard.

Michelin kan worden verdeeld in drie divisies:

–          passenger car and light truck tires (banden voor personen- en bestelwagens)

–          truck tires (banden voor vrachtwagens)

–          specialty business (banden voor speciale voertuigen)

De divisies ‘passenger car and light truck tires’ en ‘truck tires’ richten zich op de ontwikkeling en innovatie van banden voor personenwagens, bestelwagens en vrachtwagens. Michelin is op dit gebied inmiddels een onmisbare leverancier van kwaliteitsproducten en service.

Er worden producten ontwikkeld zoals bijvoorbeeld het PAX-safety systeem, waarbij een speciale velg- en bandenconstructie ervoor zorgt, dat de bestuurder in het geval van een klapband zonder problemen naar de dichtstbijzijnde garage kan doorrijden.

Een ander voorbeeld is de “Tweel”, een band die zonder lucht functioneert en is opgebouwd uit kunststof spaken en een rubberen rijvlak. Maar ook het revolutionaire “Wheel”, waarbij de vering, remmen, ophanging en aandrijfmotor allen in de velg van de band zitten verwerkt.

De divisie ‘specialty tires’ richt zich uiteraard op de ontwikkeling van banden voor speciale voertuigen zoals vliegtuigen, maar ook voor high performance sportwagens, zoals Porsche Cayenne SUV en Ferrari 599 GTO.

Overigens heeft Michelin contracten afgesloten met vliegtuigmaatschappijen zoals Air France KLM en Air China om al hun vliegtuigen te voorzien van banden.

Maar Michelin heeft nog meer dan allen maar banden in de aanbieding.

Het bedrijf is ook bekend om de ‘Guide de Michelin’. Van oorsprong bedoeld om automobilisten tijdens hun reis te voorzien van bruikbare informatie.

Het rode boekje is inmiddels een gastronomische bijbel en keurmeester van het mondiale restaurantwezen (“sterren” restaurants zoals Beluga en Toine Hermsen in Maastricht met respectievelijk 2 sterren en 1 ster) geworden. Het is een icoon dat tegenwoordig een hele eigen divisie aanstuurt met stedengidsen, wegenkaarten en routeplanners op het internet.

Er zijn ondertussen gidsen voor een tiental Europese landen, maar ook voor afzonderlijke steden zoals Parijs, New York en Tokyo.

Daarnaast heeft Michelin ook nog eens een aparte merchandising ten aanzien van haar wereldberoemde logo Bibendum, het bekende Michelin mannetje. Het mannetje dat is opgebouwd uit banden werd in 2000 door een internationale jury uitgeroepen tot het beste logo van de 20ste eeuw.

Michelin heeft een duidelijke missie: het bevorderen van mobiliteit door concrete toepassing van zijn bedrijfswaarden, namelijk respect voor de klant, de mens, aandeelhouder, het milieu en voor de feiten. Het bedrijf benut zijn technologische expertise, innovatievermogen, kwaliteitsproducten, kwaliteitsdiensten en gevestigde merken om zijn groeistrategie te stimuleren en de doeltreffendheid van zijn bedrijfsvoering te verbeteren.

In het derde kwartaal werd in China een joint venture afgesloten met de bandenproducenten Double Coin en Huayi.

Daarnaast richt Michelin zich ook nog op ontwikkelingen in de BRIC landen, waar nog veel groei te behalen is.

Bedrijfsgegevens Michelin

Bedrijfsgegevens Michelin

Bron: http://www.michelin.com/corporate/EN/finance/documents?selectTab=presentation
Net Sales for Nine Months ended September 30, 2011

Een verscherpte EU regelgeving ten aanzien van een aanscherping van kwaliteitsnormen voor banden moet ervoor zorgen dat Michelin wereldwijd gaat profiteren van een toenemende vraag naar de “Truck Tire”. Want de banden van Michelin voldoen reeds aan de gestelde normen voor brandstofverbruik, grip en lawaai.

Momenteel wordt Michelin verhandeld tegen een koers van EUR 43,99 per aandeel.

Michelin bedrijfsresultaten

Michelin bedrijfsresultaten

Voor meer informatie over actuele ontwikkelingen en beleggingsadvies gericht op value fondsen, wil ik u graag verwijzen naar de website www.valuestarsnewsletter.com of neem contact met ons op voor een gratis rapport.

drs. Maurice Essers (linkedin)  Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer

De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben een positie in dit fonds. De auteur zelf heeft geen positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN