Het gaat de telecomsector bepaald niet voor de wind. De afgelopen vijf jaren zag de sector de groei van de omzet dalen van 4,5% naar 4%, terwijl de EBITDA marge daalde van 25% naar 17% en de cashflowmarge nagenoeg halveerde van 15,6% naar 8%. Het traditionele kernbedrijf van bellen en sms’en blijft krimpen. Dat is deels te danken aan nieuwe regelgeving die het competitieve landschap verandert en deels aan de snelle groei van de sociale media waardoor nieuwe kanalen voor communicatie zijn ontstaan. Door al deze veranderingen vormen voor de Amerikaanse telco’s vastelijns- en mobiele telefonie nog slechts goed voor een derde van het totale verkeer. In 2010 was dat nog 55%. Het belang van data is daarentegen enorm gestegen. In 2010 was dataverkeer nog slechts goed voor 25% van de omzet. Vandaag de dag is het meer dan 65%.
Het proces van digitalisering is daarmee niet alleen een bedreiging, maar het biedt ook kansen. Bedrijven kunnen hun marktposities weer verbeteren door de klant nieuwe en innovatieve aanbiedingen te doen. Het topmanagement is zich daarvan bewust, maar het ontbreekt meestal nog aan de juiste strategie om optimaal de kansen te benutten. Uit berekeningen van de consultants van McKinsey valt af te leiden dat een juiste strategie in potentie de winstgevendheid met 35% kan verhogen.
Wil dat gebeuren, dan moeten de telco’s wel bereid zijn enkele digitale stappen voorwaarts te zetten als het om de kern van hun bedrijf gaat. Zo mag het begrip klantbeleving niet langer een leeg omhulsel zijn. De klant wil zowel digitaal als in de winkel op zijn wenken bediend worden. De klant kiest zeker voor de klantenservice voor de digitale oplossing, maar de telco’s zijn hier nog steeds slecht op voorbereid. In slechts 15% van de gevallen kan de klant volledig digitaal terecht met zijn vragen en opmerkingen. Dat is des te opmerkelijker, omdat in de praktijk blijkt dat in een volledig digitale omgeving de kosten voor de dienstverlening fors omlaag kunnen. Dat kan oplopen tot 40%.
Telco’s maken ook nog onvoldoende gebruik van de mogelijkheden van data-analytics om het gedrag van de klant in kaart te brengen, bijvoorbeeld het betaalgedrag. Op die manier kan bijvoorbeeld het aantal wanbetalers verminderd worden, maar kunnen klanten tijdig nieuwe aanbiedingen krijgen waardoor het verloop minder wordt.
Digitalisering geeft Telecoms meer mogelijkheden om hun werkgebied uit te breiden om zo hun inkomstenstromen te vergroten. Dat proces staat nog in de kinderschoenen, maar de eerste positieve resultaten zijn al zichtbaar. Telco’s zoeken samenwerking met nieuwe digitale partijen als Netflix of Spotify.
Willen de telecoms een succesvolle multiservice aanbieder worden, dan moeten ze bijvoorbeeld veel aandacht bieden aan het ontwikkelen van een welomschreven aanbod voor een goed gedefinieerde doelgroep in een nieuw segment van de markt. Het zou in dit opzicht de moeite waard zijn om de nieuwe klantengroep al in een vroeg stadium te benaderen om zo precies vast te stellen wat de wensen en verlangens zijn en hoe prijsgevoelig die zijn. Is dat eenmaal in kaart gebracht, dan kan de actie om nieuwe klanten uit nieuwe segmenten op een hoger plan gebracht worden.
Om de kansen van de nieuwe digitale omgeving volledig te benutten kan het geen kwaad om de eigen IT infrastructuur eens kritisch tegen het licht te houden. Die is vaak verouderd en dat plaatst bedrijven op achterstand ten opzichte van flexibel. Digitale nieuwkomers. Die verouderde IT-infrastructuur is vaak nodeloos complex. Vereenvoudiging en automatisering van de belangrijkste IT-processen en systemen. Dat bespaart kosten en de praktijk leeft dat de vrijgekomen capaciteit op een nuttigere manier ingezet kan worden om zo de groei te bevorderen.
De belangrijkste stap, die de telco’s moeten zetten, heeft weinig te maken met het proces van digitalisering. Het gaat om het daadwerkelijk centraal stellen van de klant. Nu is de klant vaak niet meer dan een individu die op verschillende onderdelen van het bedrijf binnenkomt, bijvoorbeeld bij afdeling klantenservices of bij de afdeling verkoop. Door zo gefragmenteerd naar de klant te kijken, mist de telecom de gelegenheid om een volledig beeld te krijgen van de wensen en verlangens van die klant. Als de telecom hiertoe wel de moeite neemt, dan kan hij gemakkelijker de klantervaring verbeteren om zo die klant beter aan zich te binden. Het moge duidelijk zijn, dat de meeste telecoms nog een lange weg hebben af te leggen, voordat ze dit stadium bereikt hebben.
ER Capital heeft de sector Telecom onderwogen. De schuldenlast is hoog en de rendementen staan onder druk. In de Modelportefeuille is slechts een naam opgenomen en wel Deutsche Telekom. Naast Deutsche zijn KPN en BT Group favoriete aandelen
Deutsche Telekom: Koersdoel: € 18,–
- Dividendrendement kan komende jaren verder omhoog
- Mobiele markt in Duitsland stabiliseert. Prijsdruk wordt minder
- Verkoop T-Mobile USA zou schuldenlast drastisch kunnen verminderen
BT Group: Koersdoel: GBP 4,23
- Aandeel is wel heel erg zwaar afgestraft
- Problemen rondom Brexit en fraude wellicht tijdelijk
- BT is een speculatieve Koop
KPN: Koersdoel: € 3,44
- Structuur KPN met succes vereenvoudigd
- Dankzij vereenvoudiging kunnen marges verbeteren ondanks druk op inkomsten
- KPN is een saai aandeel met een heel aantrekkelijk dividendrendement
Gratis nieuwsbrief
ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.
Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.