skip to Main Content

OogApple van de beurs

Het aandeel Apple heeft in 2014 een geweldige koersstijging doorgemaakt met een stijging van  36,5 procent in één jaar. Daarmee verslaat het de S&P 500 met een factor 3,6. Dit was enerzijds te danken aan de succesvolle introductie en verkopen van de nieuwe iPhone 6 (en 6 Plus) en iPad Air 2, maar ook aan de aankondiging van de Apple Watch waarvoor de verwachtingen hooggespannen zijn. Het horloge zal eind maart voor het eerst verkrijgbaar zijn.

Afgelopen jaar is Apple tevens een aantal belangrijke samenwerkingsverbanden aangegaan. Zo wil Alibaba samenwerken met Apple op het gebied van mobiele betalingen. Alipay zou met Apple producten gecombineerd kunnen worden. In juli kondigde Apple de samenwerking met IBM aan. Dit was een zeer belangrijk moment, omdat de bedrijven sinds de jaren ’90 aartsvijanden van elkaar waren. Nu slaan ze echter de handen ineen om de zakelijke markt (voor Apple) te betreden en (voor IBM) beter te bedienen. De eerste applicaties gericht op de zakelijke markt hebben het levenslicht al gezien. Ook de iOS8 software is beter ingericht om de zakelijke markt te bedienen. Het kan voor Apple de start zijn van nog veel meer moois.

Apple blijft inzetten op het leveren van de hoogste kwaliteit producten. Daarom worden er geen prijsconcessies gedaan. Men had verwacht dat Apple wellicht met lagere prijzen zou kunnen komen voor haar iPhones, omdat de inputkosten gedaald waren. Apple kiest er echter bewust voor dit niet te doen. Sterker nog, in bijvoorbeeld Rusland werd als gevolg van de gedaalde roebel de prijs van de iPhone juist verhoogd. Concurrent Samsung wordt voor haar beleid van goedkopere telefoons juist afgestraft. Zij worden vol geraakt door de opkomst van de goedkope smartphones van Huawei en Lenovo, die onder de prijzen van Samsung (kunnen) leveren.

Apple blijft de onderneming met de meest gewilde apparaten ter wereld. Door de lagere inputprijzen kan Apple juist weer hogere marges behalen. De activiteiten van de onderneming blijven zeer winstgevend. De afgelopen negen kwartalen wist ze gemiddeld een nettowinst van 9 miljard dollar per periode te behalen. Voor fiscaal jaar 2015 rekent men op een omzetgroei van 15,8 procent op jaarbasis. Wat betreft de winst wordt er door analisten gerekend op een stijging van 20 procent ten opzichte van fiscaal jaar 2013. Het grootste gedeelte (55 procent) van de omzet komt nog steeds voor rekening van de verkopen van de iPhone, deze verkopen groeien ook nog steeds het hardst en het marktaandeel neemt toe.

Op de tweede positie staat nu toch echt wel de iPad, die zo’n 16,4 procent bijdraagt aan de omzet. De verkopen van de iPhone zullen naar verwachting ook in het aankomende jaar sterk stijgen. Daarbij baseren analisten zich op het aantal mensen dat aan vervanging van een oudere iPhone toe is en de grote vraag van nieuwe gebruikers naar de iPhone 6 en 6 Plus. Ook verwacht men veel van het online betalingssysteem Apple Pay en de verkoop van software via iTunes. In november nam Apple Pay al één procent van alle mobiele betalingen voor haar rekening. Dat is een enorm succes, aangezien Apple Pay op 22 oktober vorig jaar werd geïntroduceerd en alleen op nieuwe hardware van Apple en ook nog eens alleen in de Verenigde Staten beschikbaar is. In de App Store werd vorig jaar een recordomzet behaald. De verkopen namen met 50 procent toe.

Het management van Apple heeft sinds het aantreden van Tim Cook als bestuursvoorzitter, een opzienbarende verandering doorgemaakt in de houding ten opzichte van aandeelhouders. In 2012 begon Apple, op aandringen van activistische aandeelhouder Carl Icahn, met een grootschalig ‘capital return’ programma. Het aandeel Apple keert tegenwoordig zo’n 1,8 procent dividend uit, iets waar oud-CEO Steve Jobs nooit voor te porren was. Voor dit programma, dat loopt tot eind dit jaar, heeft Apple zo’n 130 miljard dollar gereserveerd. En hoewel Apple (nog steeds) één van de grootste cashposities ter wereld heeft, hebben ze de afgelopen anderhalf jaar voor dit bedrag uit fiscale overwegingen ongeveer 35 miljard geleend.

Naar verwachting zullen de cijfers, die aanstaande dinsdag, 27 januari, worden gepubliceerd, de beste ooit worden. De waardering van het aandeel is niet meer zo laag als in 2013, maar vergeleken met haar sectorgenoten is Apple niet duur. De koerswinstverhouding voor het lopende jaar bedraagt 16,8 en de verwachte koerswinstverhouding is 13,8. Naar verwachting wordt 2015 het jaar van de wearable devices en Apple zal hier ongetwijfeld de vruchten van kunnen plukken. Dat maakt naar mijn mening het aandeel nog steeds koopwaardig als appeltje voor uw dorst.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Apple in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

DIT VINDT U MISSCHIEN OOK INTERESSANT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *



Hoe kunnen we u helpen ?

Recente Artikelen

Abonneer u om updates te ontvangen!

Archieven


Back To Top
×Close search
Zoeken
LAAT ME U HELPEN