Hoge economische groei in de opkomende economieën, aantrekkende economische groei in de Westerse wereld, spanningen in Noord Afrika: de prijs van olie kan alleen maar omhoog, al zegt de OPEC van niet. Gaan we weer naar een prijs van 140 á 145 dollar per vat zoals in de zomer van 2008?
Als deze verwachting breed gedragen gaat worden, zullen we weer met het fenomeen te maken krijgen dat olie opgekocht zal worden ter speculatie op een hogere prijs over enkele maanden (contango). In de periode tussen koop en verkoop wordt de olie opgeslagen in olietankers die voor de kust tijdelijk voor anker gaan. Een uitstekend alternatief voor een olietanker is een olieterminal van, onder andere, Vopak.
Vopak is het grootste tankopslagbedrijf ter wereld en heeft een marktaandeel van 12 procent. Het exploiteert 80 terminals in 31 landen. Vopak rust niet op haar lauweren, maar blijft fors investeren in het mondiale netwerk. Eind 2012 streeft de onderneming naar een totale opslagcapaciteit van 32,6 miljoen kubieke meters. Naast de opslag van olie (met de opslag van olie wordt ongeveer 55 procent van het bedrijfsresultaat gerealiseerd) heeft Vopak ook opslagcapaciteit voor biobrandstoffen, vloeibaar gas, palmolie en chemicaliën.
Omdat het zwaartepunt van de wereldeconomie verschuift naar het Verre Oosten, is in die regio door Vopak eveneens flink geïnvesteerd. Zo bezit Vopak een strategisch interessante positie in Singapore, een belangrijke doorvoerhaven in Zuidoost Azië. Maar ook in Indonesië en Australië exploiteert zij terminals. In China staan al 7 terminals van Vopak met een totale opslagcapaciteit van 1 miljoen kubieke meter. Momenteel wordt er gebouwd aan de achtste terminal op Chinees grondgebied aan de monding van de Pearl River; het economische hart van Zuid China. Er wordt door Vopak in China vooral geïnvesteerd in terminals voor de opslag van chemicaliën.
De bezettingsgraad van de terminals ligt al jaren boven 90 procent, met een piek van 96 procent in 2007 (in verband met een hogere olieprijsverwachting voor 2008?). De goede gang van zaken is ook de belegger niet onopgemerkt gebleven en het aandeel is daardoor flink aan de prijs met een koers/winstverhouding van ca. 16 voor 2011 (er wordt een winst per aandeel verwacht van 2,20 euro).
11 maart aanstaande publiceert Vopak haar jaarcijfers. Vooruitlopend hierop heeft een aantal analisten het aandeel op ‘kopen’ gezet en het koersdoel verhoogd tot een range van 38-40 euro. Een koerswinst van minimaal 10 procent zit er dus volgens hen nog wel in het vat.
Daar bovenop komt nog het dividendrendement van ongeveer 2 procent (er wordt 70 cent verwacht per 29 april aanstaande). Hiermee is Vopak geen superperformer maar wel een mooi, stabiel aandeel met een niet te versmaden totaalrendement. Naast een mogelijke hogere omzet en winst, in het geval dat olie weer massaal opgeslagen gaat worden, is het niet ondenkbaar dat bijvoorbeeld een bedrijf als het Chinese Cosco (maritiem dienstverlener, containervervoerder en uitbater van containerterminals in het Verre Oosten) een bod zou uitbrengen op de aandelen. Cosco en Vopak doen al een aantal projecten samen, o.a. in de Rotterdamse haven, dus een mogelijk vriendelijk overnamebod is niet helemaal onwaarschijnlijk.
Een overname door een bevriende relatie is relatief eenvoudig omdat Hal Trust een belang in Vopak heeft van ruim 48 procent. Indien deze verreweg grootste aandeelhouder overtuigd is van het bod, is een meerderheid in Vopak zo verkregen. Een vijandige overname is veel onwaarschijnlijker, omdat Vopak in dat geval een beschermingswal op kan werpen door cumprefs te plaatsen bij een bevriende stichting. Maar ook zonder in te spelen op een mogelijke overname blijft Vopak, zoals betoogd, een solide belegging. En zoals we allemaal weten; wat in het vat zit…
Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben Vopak mogelijk in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer