Bedrijfstak na bedrijfstak zwicht voor de eisen van de moderne tijd en doet verwoede pogingen om digitaal te gaan. De bedrijfstak voor maaltijdbezorging aan de deur is geen uitzondering. Ook hier zijn online platforms voor bestellingen wereldwijd aan een snelle opmars bezig. Beleggers zijn zeer nadrukkelijk geïnteresseerd. Dat is af te lezen aan de hoge waarderingen. Vijf van die digitale platforms hebben al een marktkapitalisatie van meer dan $ 1 miljard.

Wereldwijd is de markt voor maaltijdbezorging ongeveer € 83 miljard. Dat is ongeveer 1% van de totale markt voor voeding en 4% van alle voedingsproducten die verkocht worden via restaurants en fastfoodketens. De meest voorkomende manier van maaltijdbezorging is die van de klant die een bestelling plaats bij een eetgelegenheid en vervolgens wacht op de bezorging aan huis. Deze manier van bezorgen maakt ongeveer 90% van de markt uit en nog steeds wordt 75% van de bestellingen telefonisch geplaatst. Het is ondertussen een volwassen markt die de komende jaren gemiddeld met 3,5% groeit. Maar deze manier van werken heeft zijn beste tijd gehad. Omdat steeds meer mensen gewend zijn hun aankopen digitaal te doen, zal dit ook de dominante manier van werken worden bij de thuisbezorging.

Op de markt voor online bezorging zijn twee type spelers te zien. De eerste is de zogeheten aggregator. Via een online portal biedt de aggregator zijn klant toegang tot een grote reeks van restaurants. De ingelogde klant kan menu’s vergelijken of recensies/kritieken van eerder bezoekers. Als de bestelling geplaatst is, doet het restaurant zelf de bezorging. Voor elke geplaatste bestelling ontvangt de aggregator een vast vergoeding van het restaurant. Voor de klant zijn er geen verdere kosten. Deze manier van werken levert de aggregator een EBITDA van 40% – 50%. De markt voor aggregators is al geconsolideerd. Landelijk zijn er meestal twee of drie partijen en op internationaal niveau zijn er maar een viertal spelers. Dat zijn Delivery Hero, Foodpanda, GrubHub en Just Eat.

De concurrent van de aggregator heet de New Delivery. De werkwijze van New Delivery is nagenoeg dezelfde als die van de concurrent. Er is echter een wezenlijk verschil. New Delivery neemt ook de logistiek van de bezorging voor zijn rekening. Dankzij deze dienstverlening heeft New Delivery nieuwe segmenten van de markt voor restaurants aangeboord. Het is de markt voor het betere restaurant dat tot voor kort niet aan huis bezorgde. Evenals de aggregators ontvangt New Delivery een vast bedrag van het restaurant, maar ook een kleine bijdrage van de besteller. Ondanks de hogere kosten voor bezorging slagen de New Delivery platforms er toch in een EBITDA marge te bewerkstelligen van 30% of meer. Ook bij New Delivery zijn enkele spelers met een internationaal bereik zoals Deliveroo en Foodora. Ze bewegen zich in een interessant markt segment met een geschatte omvang van $ 20 miljard in 2020.

Op termijn lijken de beste kansen weggelegd voor New Delivery. Juist omdat ze de logistiek van de bezorging op zich nemen, zullen waarschijnlijk steeds meer restaurants uit een oogpunt van kosten beheersing zich tot deze platforms wenden. Dat hoeft in eerste instantie niet ten koste te gaan van de aggregators. Zoals gezegd weet New Delivery nieuwe marktsegmenten aan te boren. Het is echter niet gezegd dat ook restaurants uit de lagere marktsegmenten zich op den duur bekeren tot de logistieke dienstverlening van New Delivery. Het succes van New Delivery is gebaseerd op twee consumentenvragen. De eerste is simpelweg de consumenten die even geen zin heeft om zelf te koken. De tweede is dat de consument dankzij New Delivery een maaltijd van hoge kwaliteit kan bestellen, tot aan het niveau van sterrenrestaurants toe.

Het ziet ernaar uit, dat de online platforms een gamechanger zullen blijken te zijn in de wereld van de maaltijdbezorging. De markt voor onlinebezorging zal de komende jaren naar verwachting met 25% groeien om aan het einde van dit decennium terug te zakken naar pakweg 15%. Dankzij die snelle groei zal de penetratiegraad groeien van 30% in 2016 naar pakweg 65%. Die verwachting is gebaseerd op de ontwikkeling bij het boeken van vluchten. Dat segment is in een periode van 10 à 15 jaar totaal op zijn kop gezet. Het zou zomaar kunnen dat maaltijdbezorging hetzelfde pad gaat bewandelen. Trends in zulke verschillende landen als Zweden en Australië laten zien dat dit geen loze veronderstelling is. De markt heeft er wel vertrouwen in. Bedrijven die nog geen beursnotering hebben, genieten nu een hogere waardering en trekken meer geld aan dan hun voorgangers die al wel een notering hebben. Een bedrijf als Just Eat ging in 2014 naar de beurs. In de aanloop daar naar toe kon het een bedrag van € 100 miljoen aan funding binnen harken. Een potentiële beursganger als Delivery Hero heeft nu al een waardering van € 2,7 miljard en een funding van € 1,2 miljard.

Gratis nieuwsbrief

ER Capital biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van ER Capital en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *