Koopjes voor Black Friday

Black Friday is de dag na Thanksgiving Day. De meeste Amerikanen zijn dan 4 dagen vrij en gebruiken die om massaal te gaan shoppen en cadeautjes te kopen voor de feestdagen. Black Friday is het begin van het Holiday Shopping Season, dat loopt tot Kerstmis.

  • In 2012 gingen 89 miljoen Amerikanen op Black Friday naar de winkel of shopten online
  • Ze gaven gemiddeld per persoon $423,- uit in de winkels en online
  • In de drie dagen na Thanksgiving gaven de Amerikanen in 2012 $59,1 miljard uit
  • In de weken tot kerstmis besteedden de Amerikanen $ 579,1 miljard in hun (online) shopping malls. Dit jaar zal de grens van $ 600 miljard doorbroken worden
  • In het Holiday Shopping Season halende winkels 20% – 40% van hun jaarlijkse omzet binnen.
  • Ter vergelijking: de totale detailhandel verkopen voor Nederland in 2012 was €93,1 miljard

    De populairste trekpleisters voor de shoppers zijn:

  • Wal-Mart Stores
  • Toys R US
  • Target
  • Best Buy
  • Amazon.com
  • Barnes & Nobles

Thanksgiving is misschien wel de oudste Nationale feestdag in de Verenigde Staten. Voor zover bekend werd het feest voor het eerst gevierd in 1621 en was bedoeld als dankdag voor de oogst. Geleidelijk aan groeide het uit tot een feestdag voor gezin en familie, die elkaar aan tafel treffen om kalkoen te eten. Thanksgiving valt altijd op de vierde dag van november. De dag daarop, vrijdag, heet in de volksmond Black Friday. Traditiegetrouw trekt meer dan de helft van de Amerikanen er die dag in alle vroegte op uit om in winkels op zoek te gaan naar cadeautjes voor de kerstdagen. Black Friday werd zo de officiële opening voor the Holiday Shopping Season, de weken en maanden tot aan kerstmis waarin Amerikanen driftig op zoek gaan naar aanbiedingen en nog eens aanbiedingen. In deze weken leggen de detailisten op hun beurt de basis voor het resultaat over het hele jaar.


Figuur 1 Winkels gaan om middernacht open

En opnieuw is het Amazon.com die spelregels bepaalt. Het bedrijf biedt klanten, die een Amazon Prime abonnement hebben, de zekerheid dat hun bestelling binnen twee dagen thuis bezorgt wordt. Wie op vrijdag bestelt, weet zijn pakjes op zondag bezorgd. Wie echter op woensdag bestelt heeft de zekerheid, dat hij al op vrijdag zijn pakjes thuis heeft. De klant hoeft niet meer voor dag en dauw de deur uit naar de befaamde shopping mall om zijn slag te slaan. Volgens Amazon is het Prime abonnement een absoluut succes. Niet alleen hebben 10 miljoen Amerikanen een dit abonnement, maar deze abonnementhouder besteedt een keer zoveel als een niet abonnementhouder. Dat is een belangrijk gegeven in een tijd, dat dollars niet rijkelijk rollen. Amazon heeft die dollars trouwens ook hard nodig. De acties van de digitale winkel heeft de nodige reacties opgeroepen. Niet alleen gaan winkels als Wal-Mart Stores en Target al Thanksgiving open, ze gaan ook digitale allianties aan. Zo werken Target en Walgreen samen met Google onder het banier van de Google Shopping Express. eBay biedt een soortgelijke dienst. Het is echter de vraag of en hoe lang beide digitale bedrijven deze snelle en gratis dienstverlening in de lucht houden.

Voor Amazon.com is dat echter bittere noodzaak. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd om distributiecentra steeds dichter bij de klant te brengen. Het uiteindelijke is doel is om de klant op dag basis te bedienen. Maar dan moet die klant niet op vrijdag nog eens besluiten naar de shopping mall te gaan. Iedere vrijdag moet in de nabije toekomst een Black Friday worden, waarbij de klant de zekerheid heeft dat hij alles op tijd thuis heeft. De traditionele winkelketens hebben zich echter allesbehalve overgegeven en vechten terug. Niet alleen door al op Thanksgiving de deuren te openen maar ook door Amazon.com met eigen wapens te bevechten.

Figuur 2 Amazon.com is de waarschijnlijke winnaar van Black Friday

INVINCO

Het kopen van aandelen is geen sinecure. Het gaat erom te beschikken over de juiste informatie op het juiste moment. Het Holiday Shopping Season kent winnaars en verliezers. Veel particuliere beleggers kennen de namen van de winnaars en verliezers nie. Als u de moeite neemt om de analisten van INVINCO in de arm te nemen, dan garanderen wij, dat u als particulier belegger de juiste keuzes maakt.

101713_0018_Olieprijsza3.png

  • Wij hebben een jarenlange ervaring en expertise in de wereld van de commodities en valuta’s
  • Volledige vergunning van de AFM te Amsterdam en van de FSMA te Brussel
  • Effectenrekening op eigen naam
  • Full-Service, eigen accountmanager
  • Liquide investering

Gratis nieuwsbrief

INVINCO biedt wekelijks tips voor beleggers. Schrijf u nu vrijblijvend in op hun gratis nieuwsbrief.

Dit is een opinie van Invinco GmbH en het mag niet worden opgevat als beleggingsadvies of uitnodiging om te gaan beleggen. In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.