Het EK 2012 staat voor de deur en een groot aantal namen zijn Official Partners van dit grote evenement. Adidas, Canon, Carlsberg, Castrol, Coca Cola, Continental, Mc Donalds, Scharp en Hyundai/Kia. Met Nederland-Duitsland voor de boeg is het misschien interessant om het Duitse Continental eens onder de loep te nemen, dat ook eveneens sponsor van de KNVB is.
Met de sponsoring wil Continental zich positioneren als voetbalsponsor en daarmee de mannelijke doelgroep bereiken. Het bedrijf wil op deze manier werken aan haar naamsbekendheid.
De afgelopen vijftien jaar heeft Continental zich als officiële sponsor van het internationale, professionele voetbal met succes van de concurrentie kunnen onderscheiden. Het merk heeft een uniek imago opgebouwd en de internationale sponsoractiviteiten naar de klanten vertaald. De resultaten zijn meetbaar: vanaf 2003 laat Continental op het gebied van merkbekendheid in Europa`s belangrijkste markten voortdurend groei zien.
Continental is de op één na grootste bandenfabrikant van Europa achter het Franse Michelin. Maar Continental is meer dan alleen maar banden. Het is tevens één van de grootste producenten van auto-onderdelen. Dit heeft het bedrijf te danken aan de vooruitziende blik van haar management en veel strategische acquisities. Ondertussen bestaat meer dan 60% van de omzet uit onder andere de fabricage en verkoop van remsystemen, transmissies en wielophangingen.
Het is opgericht in het jaar 1871 en het hoofdkantoor van Continental is gevestigd in Duitsland te Hannover. Met 269 productie locaties in 46 landen is het bedrijf verspreid over de hele wereld. De 163.788 werknemers van het bedrijf waren in 2011 goed voor een omzet van € 30,5 miljard. Het bedrijf kan worden opgesplitst in twee onderdelen: de Rubber groep en de Automotive groep.
De Automotive Group kan worden opgesplitst in drie afzonderlijke divisies: Chassis & Safety, Powertrain en Interior.
De divisie Chassis & Safety houdt zich bezig met de ontwikkeling en fabricage van producten die betrekking hebben op de veiligheid van de automobilist. Hierbij valt te denken aan GPS systemen, drukmeters, sensoren, airbags en elektrische remsystemen.
De divisie Powertrain richt zich met name op de ontwikkeling en fabricage van allerlei motoronderdelen zoals brandstofinjectiesystemen, waterpompen, transmissiesystemen en temperatuursensoren.
De divisie Interior richt zich op de veiligheid en het comfort van de automobilist. Systemen voor klimaatcontrole, maar ook een geheel infotainment pakket van videoschermen, GPS navigatie en aansluiting voor iPod en mobiele telefonie vallen onder deze divisie.
De Rubber Group kan worden onderverdeeld in divisie Tires en ContiTech.
Tires kan worden onderverdeeld in Passenger & Light Truck tires en Commercial Vehicle Tires. Passenger & Light Truck tires zorgt voor de levering van banden voor onder andere personenauto’s, SUV’s, bestelbusjes en fietsen in alle soorten en maten. Continental is binnen dit segment marktleider in Europa en de nummer vier in de wereld. Bij Passenger & Light Truck tires kan een opsplitsing worden gemaakt tussen Original Equipment en Replacement.
Onder Original Equipment valt de ontwikkeling en productie in samenwerking met autofabrikanten. Replacement betreft de losse verkoop van winterbanden etc.
Commercial Vehicle Tires betreft de levering van banden, maar dan voor zwaardere vervoermiddelen zoals bussen en vrachtwagens.
Door middel van de divisie ContiTech wordt een groot aantal verschillende rubberen en plastic high tech producten gefabriceerd. Deze producten worden ontwikkeld voor verschillende industrieën zoals mijnbouw, luchtvaart en spoorwegen. Hierbij valt te denken aan dashboard afwerkingen, slangen voor transport van vloeistof, maar ook aandrijfriemen. De divisie zorgt voor een uitbreiding van het productieaanbod.
Bron:
http://www.conti-online.com/generator/www/com/en/continental/portal/themes/ir/events/presentations/presentations_2012_en.html
Zoals aangegeven zorgt Automotive voor 60% van de omzet. Meer dan de helft van die producten behoren tot de 25 snelst groeiende binnen het de product portfolio.
Bron:
http://www.conti-online.com/generator/www/com/en/continental/portal/themes/ir/events/presentations/presentations_2012_en.html
Voor 2012 heeft Continental zich als doel gesteld om met 5% te groeien naar een omzet van € 32 miljard. Aan de hand van de cijfers uit het eerste kwartaal is Continental op de juiste weg. In het eerste kwartaal was de omzet (€ 8,3 miljard) 13,3% hoger ten opzichte van vorige jaar. Ook de EBIT (Earnings before Interest en Taxes) steeg met 21% ten opzicht van Q1 2011. De nettowinst toekomend aan de aandeelhouders steeg met 31% procent tot circa € 483 miljoen, wat overeenkomt met een winst per aandeel van € 2,4. Vorig jaar was dat € 1,84.
Continental staat zeer zeker niet stil. Zo zijn er de laatste jaren nog een aantal acquisities gedaan zoals Temic (de auto elektronika divisie van Daimler), maar ook de auto elektronica divisie van Motorola en die van Siemens. Op deze wijze wordt Continental een belangrijke speler binnen de high growth sector van auto elektronika.
Na een moeizame periode werd Continental in 2008 door een investeringsgroep overgenomen. De investeringsgroep was een consortium bestaande uit de Duitse Schaeffler Group en een aantal private banken. De Schaeffler Group is met 60% grootaandeelhouder van Continental. Schaeffler is een privaat familie bedrijf dat kogellagers fabriceert voor de auto en luchtvaartindustrie. Schaeffler heeft Continental al heel wat kapitaal injecties gegeven.
Naar alle waarschijnlijkheid wordt Continental in september opgenomen in de Duitse DAX index. De huidige koers van Continental bedraagt € 64,88 en is hiermee behoorlijk ondergewaardeerd. De koerswinstverhouding (P/E) bedraagt 8x en EV/EBITDA is 4,8x. (zie voor meer informatie over de interpretatie van deze gegevens: https://www.dekritischebelegger.nl/aandelen/beter-een-aandeel-in-de-hand/)
Voor meer informatie over actuele ontwikkelingen en beleggingsadvies gericht op value fondsen, wil ik u graag verwijzen naar de website www.valuestarsnewsletter.com of neem contact met ons op voor een gratis rapport.
drs. Maurice Essers (linkedin) Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer
De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben geen positie in dit fonds. De auteur zelf heeft geen positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.