Het wordt een interessante week voor Nederlandse beleggers in consumentengoederen. Vandaag presenteerde Unilever de cijfers over het vierde kwartaal en dus ook over heel 2022, volgende week woensdag volgen Ahold Delhaize en Heineken. Liefhebbers kijken dan ook nog vooruit naar de cijfers van koffiehandelaar JDE Peet’s in de week daarna. Hoe weten deze bedrijven zich staande te houden in een periode met hoge inflatie en hoe verhouden hun prestaties zich tot elkaar? Wie heeft er pricing power en welk bedrijf is het meest recessiebestendig?
Unilever voldoet aan de verwachtingen
Bedrijven in de detailhandel hebben veel controle over hun bedrijfsprocessen. Unilever, Ahold Delhaize, Heineken en JDE Peet’s zien dagelijks de verkoopcijfers van de vele consumenten die ergens ter wereld de kassa passeren. Ze kunnen daardoor snel bijsturen daar waar nodig. De jaarcijfers van Unilever vanmorgen waren daarom geen verrassing. De verkopen stegen met 9,2% ten opzichte van een jaar eerder, in lijn met de verwachtingen van analisten en het bedrijf zelf. Unilever verhoogde de prijzen met 11% ten opzichte van een jaar eerder en gaf zo de hoge inflatie door aan zijn afnemers. Dat leidde tot een volumedaling van slechts 2,1%. De omzetgroei viel met een plus van 14,5% hoger uit dan de verkoopgroei door een positief effect van wisselkoersen.
Vooruitblik 2023
Door de aanhoudend hoge energieprijzen en de renteverhogingen van de centrale banken in de Verenigde Staten, Europa en het Verenigd Koninkrijk komen in 2023 overal in het Westen de consumentenbudgetten onder druk te staan. Het is daarom de vraag of de detailhandelaren hun prijsstrategie kunnen volhouden zonder al te veel klanten te verliezen. In de autosector zien we meerdere fabrikanten, geleid door Tesla, prijsverlagingen doorvoeren om de afzet op peil te houden. Unilever blikt daarom uiterst voorzichtig vooruit naar de resultaten voor het komende jaar. De verwachting is een verkoopgroei tussen de 3% en 5%, wat de helft is van de groei in 2022. Als belangrijkste reden worden de hogere kosten door de aanhoudende inflatie gegeven. Mocht de inflatie sneller afnemen dan nu wordt verwacht, dan kan dat een meevaller betekenen.
Ahold Delhaize, Heineken en JDE Peet’s
Wat kunnen beleggers verwachten van Ahold Delhaize, Heineken en JDE Peet’s? Vergelijkbare resultaten. Omzetgroei door positieve wisselkoerseffecten en doorgegeven prijsstijgingen, afgezwakt door iets lagere volumes. Het zal interessant zijn om naar de onderlinge verschillen te kijken. Een deel van de supermarktproducten en grappig genoeg vaak ook bier en koffie behoren tot de eerste levensbehoeften van veel consumenten die daar historisch gezien minder en minder snel op hebben bezuinigd.
In de coronaperiode van de afgelopen twee jaar presteerde het aandeel Ahold Delhaize beter dan de andere drie aandelen. Supermarkten kenden langere openingstijden vanwege de lockdowns in de horeca. Daarnaast is de handel van Ahold Delhaize geconcentreerd in de Verenigde Staten en West-Europa, waardoor de grootgrutter waarschijnlijk relatief gezien iets minder last had van hogere kosten door strubbelingen in de wereldwijde toeleveringsketens. In de afgelopen twaalf maanden, waarin de meeste Westerse economieën weer helemaal ‘open’ gingen, presteerden de aandelen van Unilever, JDE Peet’s en in iets mindere mate Heineken beter dan die van Ahold Delhaize.
Ahold Delhaize en Heineken openen de boeken op woensdag 15 februari, JDE Peet’s op 22 februari. Het aandeel Unilever werd vanmorgen kort na opening 0,7% hoger op €46,50.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden