De koers van het aandeel Dockwise, de maritiem dienstverlener, staat year-to-date circa 40 procent lager. Dat ziet er op het eerste gezicht weinig hoopvol uit, maar laat zich bij nader inzien redelijk eenvoudig verklaren en toont eens te meer aan dat beleggers verder moeten kijken dan de korte termijn.
Ten eerste is het in de markt van zeetransport van grote en complexe ladingen (zoals boorplatformen) momenteel rustig. Daarom is het bedrijf vooral aangewezen op kleine, korte termijnopdrachten. De dagtarieven van het transport laten te wensen over en daarmee ook de resultaten die Dockwise tot zover heeft laten zien.
Ten tweede laat Dockwise momenteel het grootste schip van haar vloot (de Vanguard) bouwen in Zuid Korea waarvoor op korte termijn aanzienlijke betalingen gedaan moeten worden en waarvan de prijs 20 procent hoger uitvalt dan eerder gedacht. Zowel deze (hoger dan verwachte) betalingen als de druk op de operationele winst, zorgden ervoor dat beleggers vreesden dat er wederom een aandelenemissie zou moeten worden gedaan. Vorig jaar heeft het bedrijf ook een claimemissie gedaan om de bouw van de Vanguard te bekostigen.
Of het deze angst voor een emissie was of iets anders is niet bekend, maar feit is dat afgelopen zomer een Amerikaanse partij tot elke prijs van een grote pluk aandelen Dockwise afwilde. De enorme aantallen aandelen (tot 5 keer de gemiddelde dagomzet) die in de verkoop werden gedaan, hebben tot een grote druk op de prijs van het aandeel geleid.
Maar diverse persberichten van Dockwise laten zien dat beleggers helemaal niet zo somber hoeven te zijn over het bedrijf. Ten eerste is het dan momenteel wel rustig met transportopdrachten, vanaf de tweede helft van 2012 zit het orderboek, met een totale waarde van 512 miljoen aan het einde van het derde kwartaal, goed gevuld.
De markt voor het transport voor boorplatforms ontwikkelt zich goed. De grote ontwikkelingen op LNG-gebied in Australië bieden extra kansen voor zwaartransport. Ook voor de Vanguard zijn er momenteel al twee opdrachten ontvangen. Verder heeft de onderneming aangegeven gericht te kijken naar installatieorders in de oliesector in zowel ondiep als diep water.
Ten tweede heeft Dockwise het syndicaat van 49 (!) banken om enige coulance gevraagd wat betreft de bankconvenanten. Dit is gelukt, zodat hier weer wat lucht is en voor een mogelijke emissie de kou uit de lucht is.
Bovendien heeft het bedrijf aangegeven de ruimere afspraken met de banken eigenlijk helemaal niet nodig te hebben. Alleen als de wereldeconomie weer helemaal stil valt zoals in het najaar van 2008, zal men hierop een beroep moeten doen.
Tenslotte heeft Dockwise voor haar divisie die zeil- en motorjachten vervoert een koper gevonden. Het betreft hier Coby Enterprises uit de Verenigde Staten welke de niet nader bekend gemaakte koopprijs (analisten gaan uit van ongeveer 50 miljoen dollar, wat een boekverlies impliceert van circa 30 miljoen dollar) in contanten zal voldoen. Of de verkoop doorgaat, is afhankelijk van de marktomstandigheden. Dat dan weer wel.
Op de beurs vielen de laatste mededelingen van het bedrijf in goede aarde. Ook de derde kwartaalcijfers (beter dan verwacht) vallen goed. Inmiddels zit de koers van het aandeel Dockwise weer in een licht stijgende trend, al werkt het huidige beurssentiment niet in het voordeel. Uitgaande van de boekwaarde, het eigen vermogen per aandeel, loopt een belegger redelijk weinig risico. Op basis van de halfjaarcijfers bedraagt deze 38,86 dollar (tegen de huidige wisselkoers is dit circa euro 28,57).
Dockwise is de grootste in zijn branche. Het bezit 20 boten (waarvan1 inaanbouw en 3 mogelijk verkocht met de verkoop van de jachtdivisie) en zit bij alle oliemajors en ‘drilling’-maatschappijen (zoals Transocean) aan tafel. Eén van de grootste aandeelhouders is HAL Investments met 18 procent van de aandelen en dat zijn in mijn ogen geen domme jongens. Als u geen spijkers op laag water wilt zoeken en u geen zee te hoog is, zou de huidige koers van het aandeel Dockwise in een goed gespreide portefeuille wel eens een mooi instapmoment kunnen bieden.
Auteur heeft privé geen positie, klanten van Fintessa hebben het aandeel Dockwise in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer