Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

De content van Time Warner nader bekeken

Bedrijven die ‘content’ kunnen bieden, zijn gewild, zo ook Time Warner. Zeker nu vandaag de dag steeds meer content wordt gedistribueerd via mobiele applicaties, waardoor het mogelijke bereik nog groter is. Daarnaast kan alles wat te maken heeft met de films van Warner Bros in licentie gebruikt worden door bijvoorbeeld softwareproducenten (games), winkelketens en voedingsproducenten. Een goed voorbeeld in deze is de wereldwijde merchandising na het succes van ‘Lego The Movie’.

Time Warner zet sterk in op mobiele technologie. Het kocht onder meer Flixster, een filmzoek-app op de mobiele telefoon en tablets. Daarnaast introduceerden ze de app ‘HBO Now’. Hiermee maakt Time Warner het mogelijk om hun grote bibliotheek (content) aan televisieseries en films te bekijken op mobiele apparatuur, waaronder de Kindle Fire (Amazon), alles van Samsung/Android, Apple en de Xbox. Dit is vergelijkbaar met Netflix. Het grote verschil met Netflix is echter dat deze onderneming veel van haar content moet inkopen, terwijl Time Warner deze al bezit.

Met de introductie van de app HBO Now, waar veel films en series van Time Warner kunnen worden bekeken, neemt Time Warner wel het risico dat het zich vervreemdt van haar afnemers van content  die al decennia lang de programmering van Time Warner hebben verspreid. De onderneming is daar zelf echter niet al te beducht voor.

Nu zowel de Amerikaanse als de wereldwijde economie beetje bij beetje herstelt, zal er weer meer uitgegeven worden aan advertenties. De inkomsten bij de divisie Networks van Time Warner zijn hier sterk van afhankelijk. De cijfers over het eerste kwartaal van dit jaar tonen aan dat de inkomsten bij Networks sterk groeien. Networks had het beste kwartaal ooit, mede geholpen door het NCAA Basketball toernooi.

HBO is sterk afhankelijk van abonnementen, zeker omdat concurrent Netflix uitzendt zonder reclame-onderbrekingen. Momenteel wordt HBO in navolging van concurrent Netflix wereldwijd uitgerold. Hoewel Netflix sneller groeit, is HBO groter en winstgevender: HBO heeft 146 miljoen abonnees, waarvan 46 miljoen in de Verenigde Staten, terwijl Netflix er 60 à 65 miljoen heeft, waarvan zich twee derde in de Verenigde Staten bevindt. In 2014 realiseerde HBO een bedrijfsresultaat van 1,9 miljard dollar, Netflix ‘slechts’ 400 miljoen dollar.

Begin mei vond ‘het (boks) gevecht van de eeuw’ plaats in Las Vegas. Het gevecht tussen Mayweather en Pacquiao werd tegen betaling uitgezonden op HBO en Showtime (CBS). De uitzendrechten brachten een recordbedrag in dollars op. Tegenvallend was dat HBO in het tweede kwartaal slechts 1 procent omzetstijging wist te boeken, hetgeen grotendeels was toe te schrijven aan een prijsverhoging in de Verenigde Staten.

Turner Broadcasting is de divisie die bestaat uit de zenders TBS, TNT, CNN, TMZ, TruTV, Cartoon Network en HLN. In het tweede kwartaal profiteerde dit bedrijfsonderdeel niet alleen van nieuwe abonnees, maar ook van de groeiende licentie-inkomsten uit de overeenkomst met streamingsite Hulu. De inkomsten uit advertenties daalden. TBS was in de afgelopen jaren het nummer één prime time cable network van de Verenigde Staten.

Het tweede kwartaal van dit jaar was naar eigen zeggen het meest succesvolle van Warner Bros, door succesvolle computergames en televsieseries. Als televisieproducent gaat men het nieuwe televisieseizoen 62 shows (comedy, unscripted en drama) maken, meer dan welke studio dan ook.

De totale omzet van Time Warner steeg met acht procent naar 7,35 miljard dollar. Het netto resultaat kwam uit op 971 miljoen dollar, tegenover 843 miljoen dollar in de zelfde periode vorig jaar. De laatste vijf jaar groeide de winst per aandeel met gemiddeld 18 procent per jaar. Tevens bevestigde Time Warner haar outlook. Aangezien beleggers meer hadden verwacht, reageerde de koers van het aandeel daar, in combinatie met de mindere resultaten van Disney, negatief op. De grote winnaar van het afgelopen cijferseizoen is Netflix. Toch lijkt de recente negatieve koersreactie gezien het  bovenstaande onterecht en biedt het juist een goed instapmoment.

Niet alleen de waardering van het aandeel Time Warner is veel aantrekkelijker dan dat van Netflix. Time Warner (HBO) behaalt hogere marges, een grotere omzet, heeft veel meer content in huis en daardoor dus veel lagere kosten. 

Juli vorig jaar deed de mediagroep van Rupert Murdoch, Twenty-First Century Fox, een vijandig bod op alle aandelen van Time Warner. Het overnamebod bedroeg maar liefst 80 miljard dollar of 85 dollar per aandeel. Het bod werd vrijwel direct afgewezen door Time Warner, omdat het veel te laag was. Time Warner wil op eigen kracht verder en om een nieuw bod te voorkomen heeft het bedrijf in de jaarvergadering van juli 2014 de statuten gewijzigd. Door deze wijziging kan er geen buitengewone vergadering belegd worden en kan er dus niet gestemd worden over een mogelijk nieuw bod.

Sinds 2008 heeft het bedrijf in 6 jaar tijd voor 20 miljard dollar aan eigen aandelen ingekocht. Het komende jaar wil het bedrijf nog eens voor 5 miljard dollar aan aandelen inkopen. In het eerste kwartaal van 2015 werd dit al voor 1,1 miljard dollar ingevuld. Het legt een stevige bodem onder de koers.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Time Warner in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.

Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer

Een verwijzing voor de foto van Thomas Belknap: https://flic.kr/p/6ge6wW

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *