The Coca-Cola Company is een internationale frisdrank– en voedselproducent met hoofdkantoor in Atlanta in de Verenigde Staten. Met een ijzersterk distributienetwerk is Coca-Cola de grootste drankonderneming wereldwijd. Bekende merken zijn onder andere Coca-Cola, Fanta, Sprite en Minute Maid. Dagelijks worden er, verspreid over zo’n 200 landen, maar liefst 1,8 miljard glazen van één van de producten uit de Coca-Cola stal verkocht.
Op de beurs was het Coca-Cola glas de laatste twee jaar echter halfleeg. Waar de S&P 500 in de jaren 2012 en 2013 tezamen een stijging van 46 procent liet zien, wist het aandeel Coca-Cola slechts 23 procent te plussen. Maar, de komende jaren zou het glas wel weer eens halfvol kunnen worden…
Het resultatenrecept is, in tegenstelling tot het recept van het drankje Coca-Cola zelf, al sinds 2009 bekend. Jaarlijks wordt er een volumegroei van 3-4 procent nagestreefd, een omzetgroei van 5-6 procent en een hoge enkelcijferige winstgroei. Dat zou in 2020 moeten resulteren in een verdubbeling van de geconsumeerde hoeveelheid drank uit de Coca-Cola fabrieken. Vorig jaar bleek bij de rapportage van de resultaten over het derde kwartaal dat het volume slechts met 2 procent was gegroeid, de omzet niet was gestegen, maar juist met 2 procent was gedaald en dat de groei van de winst per aandeel op ‘slechts’ 4 procent was uitgekomen.
Een aantal factoren was hier debet aan. De belangrijkste was wel de hevige concurrentiestrijd tussen Coca-Cola enerzijds en PepsiCo anderzijds in vooral Noord Amerika. Ook speelde het koude en natte weer daar de onderneming parten.
Een bedreiging voor de omzet en dus winst van een heel andere orde is het aantal regeringen dat probeert de consumptie van frisdrank te beperken om zo obesitas en daarmee de stijgende gezondheidskosten in toom te houden. Zo voerde de Mexicaanse regering een belasting in van 1 peso per liter op suikerhoudende dranken. De Franse regering heeft eveneens een soortgelijke maatregel genomen.
Positieve ontwikkelingen zijn er echter voldoende. Naar verwachting zal het agressieve prijsbeleid worden genormaliseerd. Dat zal de marges ten goede komen. Met het WK voetbal in aantocht verwacht men tevens veel meer Coca-Cola en aanverwante producten in Brazilië te kunnen verkopen.
De belangrijkste trend waar men van kan profiteren is echter de groeiende middenklasse wereldwijd. Naar verwachting groeit deze tot 2020 met zo’n 700 miljoen mensen. Een deel daarvan zal graag de drankjes van Coca-Cola nuttigen. Tevens kan het aantal glazen per hoofd van de bevolking fors toenemen. Zo bedroeg het aantal gemiddeld aantal glazen dat jaarlijks in China werd genuttigd in 1998 slechts 8. Inmiddels is dat aantal gestegen naar 38. Een forse stijging, maar het is nog niets vergeleken bij de consumptie van jaarlijks gemiddeld meer dan 400 Coca-Cola producten in de Verenigde Staten.
Daarnaast wordt er volop ingezet op meer niet koolzuurhoudende dranken. Tevens wordt er veel verwacht van een nieuwe diet Coke, gebaseerd op de nieuwe zoetmaker, die wordt gemaakt van de plant Stevia. Die diet Coke moet weer een heel nieuwe groep gebruikers aantrekken, die de huidige dieet Cola op basis van aspartaam links laat liggen.
De afgelopen twaalf maanden betaalde Coca-Cola 1,12 dollar aan dividend uit. In de voorbije vijf jaar groeide het dividend met gemiddeld ruim 8 procent per jaar. Als deze trend doorzet, zou er over drie jaar een dividend uitgekeerd worden van bijna 3,5 procent per jaar. Dat lijkt mij een mooi vooruitzicht. Mogelijke kopers van het aandeel zijn in goed gezelschap. De grootste aandeelhouder is de heer Warren Buffett die met Berkshire Hathaway meer dan 9 procent van de aandelen in handen heeft.
Auteur heeft privé geen positie in het aandeel Coca-Cola, cliënten van Fintessa hebben mogelijk Coca-Cola in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer
Start met Automatisch Beleggen
Decennialang stond de Amerikaanse chipproducent Intel bekend om zijn meesterschap om complexe procestechnologie schijnbaar moeiteloos onder de knie te krijgen.
In Europa zijn diverse nieuwe lockdown-achtige maatregelen van kracht nu het aantal besmetting opnieuw oploopt.
Sommige verhalen zijn of lijken te mooi om waar te zijn. Neem bijvoorbeeld Tesla. Het is alweer 10 jaar geleden, dat oprichter Elon Musk zijn revolutionaire auto naar de beurs bracht.
Nog niet zolang geleden heette Shell in managementtaal een intelligente volger. Nu lijkt het erop dat het bedrijf een achterblijver is geworden die de verkeerde afslag heeft genomen.