Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Beursgang Facebook: oude tijden herleven? (1)

Deze maand gaat Facebook naar de beurs. De IPO (initial public offering; beursgang) van het sociale netwerk belooft een financieel spektakel te worden. Beleggers verdringen zich om te kunnen inschrijven op aandelen Facebook. Voor allen geldt: we want a piece of the pie.

De hype rond de IPO van Facebook doet me denken aan de beursgang van dat andere internetbedrijf: World Online in 2000. Via mijn studentenbijbaantje als medewerker op een bankkantoor was ik getuige van bijzondere taferelen. Ik zie de klanten nog voor me: bedelend, smekend om een prospectus van de Nina-club. Bij sommige beleggers zag ik de wanhoop in hun ogen als ik hen de verpletterende mededeling deed dat ‘hun’ bank niet betrokken was bij de beursgang van World Online. Voor prospectussen moesten zij bij de concurrent zijn. Daarvoor hoefde men niet ver te zoeken: het kantoor van de bank die de beursgang begeleidde bevond zich vlak naast het onze. Ik zag dat sommige klanten zich moesten beheersen om het niet op een rennen te zetten. Met het laatste beetje waardigheid dat hen nog restte schreden zij richting het pand van onze gewaardeerde concullega’s.

Tien minuten later zag ik onze overspelige clientèle afdruipen: schouders gebogen, gezicht richting de grond. Hier en daar werd een traan geplengd. Navraag bij de concurrerende bank had uitgewezen dat er inmiddels volledig was ingeschreven op de aandelenuitgifte van World Online. Onze onfortuinlijke klanten visten achter het spreekwoordelijke net, vielen buiten de boot, hadden het nakijken, kortom: geen aandeeltjes World Online voor hen.

Als een waar traumateam verleenden mijn collega’s en ik onze ontgoochelde klanten de broodnodige nazorg. Zorgplicht in optima forma. We probeerden troostende woorden te spreken. Maar wat moet je zeggen bij de aanblik van onpeilbaar diep leed? Soms is het beter om te zwijgen, en alleen maar een arm om iemand heen te slaan. Enkele maanden later kwam ons financiële traumateam wederom in actie. Sommige klanten hadden namelijk wél geluk gehad (dachten ze) en wisten op de valreep nog in te tekenen op aandelen World Online. Kort na de beursgang ging het echter gruwelijk mis: binnen no-time belandde het aandeel (introductiekoers: € 43) in een vrije val. Beleggers werden voor honderden miljoenen euro’s gedupeerd.

Kan een dergelijk debacle opnieuw plaatsvinden? De massale run op Facebook-aandelen doet het ergste vermoeden. Afgelopen week werd bekend dat de uitgiftekoers van het aandeel Facebook tussen de USD 28 en USD 35 zal liggen. Dit betekent dat Facebook een beurswaarde van een slordige USD 100 miljard kan gaan vertegenwoordigen. Om dit even in perspectief te plaatsen: in de twaalf maanden tot 31 maart boekte Facebook een winst van USD 972 miljoen, bij een omzet van circa USD 4 miljard (bron: Bloomberg). Dit betekent dus dat beleggers bereid zijn om bijna 100 (!) keer de winst neer te tellen voor aandelen Facebook.

Dat riekt naar een beurshype die weleens heel onprettig zou kunnen aflopen. Toch is het te kort door de bocht om de beursgang van Facebook eenzijdig in verband te brengen met fiasco’s als World Online. In mijn volgende bijdrage wil ik daarom een vergelijking maken tussen de IPO van Facebook en de grootste internetbeursgang daarvóór: die van Google. Wordt vervolgd…

Allard Gunnink
CoBeleggen

Disclaimer
Allard Gunnink is als redacteur en columnist betrokken bij CoBeleggen, een initiatief van de Beleggers Coöperatie. Deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies. De auteur kan posities hebben in (beleggingsinstrumenten op) onderliggende waarden die hij beschrijft.

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *