Voor velen zijn huisdieren trouwe maatjes voor het leven. Mensen nemen steeds vaker een huisdier en geven ook steeds meer uit aan allerlei producten voor hun trouwe viervoeter, een trend die een enorme boost kreeg tijdens de coronapandemie. In de afgelopen tien jaar groeide de omzet van de huisdierenindustrie wereldwijd met maar liefst 70%. In Nederland heeft bijna de helft van de huishoudens momenteel een of meerdere huisdieren.1
Huisdieren worden steeds beter verzorgd en worden vaker gezien als volwaardig gezinslid. Huishoudens met dieren zijn dan ook grote consumenten van verzorgings- en luxeproducten geworden. Het is de reden waarom de sector zo’n grote vlucht heeft genomen.
Een lucratieve markt
Momenteel wordt de totale omvang van de markt voor huisdieren geschat op een omzet van $232 miljard per jaar. Verwacht wordt dat dit zal toenemen tot $350 miljard tegen 2027.2 In de VS is de huisdierenindustrie sinds de financiële crisis van 2007 zelfs twee keer zo snel gegroeid als het BBP.
Het luxe segment blijkt een lucratieve markt voor huisdieren. Denk aan hoogwaardig biologisch voer en uitgebreide verzekeringen, maar ook nieuwe medicijnen en supplementen. Baasjes geven graag geld uit om ervoor te zorgen dat hun huisdieren gezond en verzorgd blijven en worden tevens uitgerust met de nieuwste snufjes. Met name medische behandelingen zoals tandverzorging of chemotherapie hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt.
Met kansen voor beleggers
Op het gebied van dierenvoeding zijn er twee interessante bedrijven. Bij de Amerikaanse online huisdiervoerretailers Chewy en Freshpet explodeerde de beurskoers na maart 2020. Inmiddels is de koers weer ingezakt naar het niveau van voor de pandemie, ondanks de goede vooruitzichten voor de markt. Bedrijven in de huisdierenzorg, zoals Elanco Animal Health en Zoetis, die zijn gespecialiseerd in de productie van medicijnen, vaccinaties en speciale diagnostische producten voor huisdieren, hebben een zelfde groei doorgemaakt, maar opereren nu van een structureel hogere basis.
Vanuit het perspectief van beleggers is de industrie een interessante sector om te volgen. Marktanalist Jean-Paul van Oudheusden bij eToro licht toe: ”We hebben gezien dat de markt bestand is tegen een financiële crisis en een pandemie. Nu is de recessie aan de beurt. Dierenwelzijn en dierenvoeding zitten in de categorie waarop huishoudens in de regel het minst snel bezuinigen. We denken dat het deze keer niet anders zal zijn. Wel houden we er rekening mee dat consumenten wellicht overstappen naar goedkopere merken. Dat zien we ook in andere sectoren die in eerste levensbehoeften voorzien, zoals bijvoorbeeld de levensmiddelensector.”
[1] Meer mensen namen een huisdier in coronaperiode – I&O Research (ioresearch.nl)
[2] https://commonthreadco.com/blogs/coachs-corner/pet-industry-trends-growth-ecommerce-marketing