Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Het is alweer een hele poos geleden (2003), dat Apple de muziekindustrie verraste met de introductie van iTunes. Dat was de eerste digitale muziekwinkel die ook nog eens gekoppeld was aan de iPod. iTunes was niet noodzakelijk een prettige verrassing. Het kegelde bestaande verhoudingen omver. Apple op zijn beurt is enkele jaren geleden weer op een onprettige manier verrast door de snelle opkomst van streaming dienstverleners als Spotify.

Hoezeer Apple verrast was door de opkomst van de Spotify ’s van deze wereld spreekt uit de ietwat stuntelige en overhaaste manier waarop het zijn achterstand trachtte goed te maken. In 2014 kocht het voor $ 3 miljard Beats, producent van een hippe hoofdtelefoon en een music streaming app. Een jaar later zag Apple Music het licht, het antwoord van Apple op Spotify. Hoewel de streamer op elke iPhone was ingebouwd, won het te weinig aanhang. De muziekliefhebber bleef Spotify prefereren. Die bood gepersonaliseerde play lists gebaseerd op het luistergedrag van de consument. Veel luisteraars hadden ook moeite met de interface van Apple Music.

Blijkbaar heeft Apple van zijn fouten geleerd, want in 2018 lijkt het herboren en ziet het er naar uit dat Spotify er een geduchte concurrent gaat bij krijgen. In de VS is Apple Music al groter dan Spotify. De VS is de belangrijkste markt als het om dollars gaat. Spotify groeit echter harder in de rest van de wereld. Het publiek is ook jonger dan dat van Apple en stemt vaker af op Spotify dan het wat oudere publiek op Apple Music.

Apple is echter duidelijk agressiever geworden in zijn benadering van de markt en schrikt niet terug voor opzienbarende initiatieven. Zo is Apple Music te horen op wat zo mooi heet Amazon’s Alexa-powered Echo devices. Echo is een directe concurrent van Apple’s HomePod. Dit samengaan betekent dat Apple er geen bezwaar tegen heeft dat zijn streaming dienstverlening niet alleen door de eigen virtuele assistent Siri wordt aangedreven. Dat is toch een opmerkelijke stap.

The Financial Timers kwam afgelopen maand met het bericht als zou Apple willen gaan samenwerken met iHeartMedia, een radio-onderneming. Radio is zo 20ste-eeuws!

Apple 2.2.png

Apple is niet alleen druk met het bouwen van samenwerkingsverbanden, ook de interne organisatie wordt opgeschud. Medeoprichter van Beats, Jimmy Iovine is in augustus vertrokken. Dat betekent het einde van de strategie om hoge bedragen neer te leggen voor exclusieve contracten met grote namen. Apple gaat ook onderzoeken of muziek op meerdere manieren kan worden aangeboden aan de consument. Dan wordt iHeartMedia in één klap interessant. Apple gelooft minder in het aanbevelen van muziek op basis van algoritmes en kiest meer de benadering via de menselijke smaak en via content marketing. In dit kader kan de traditionele radio nog steeds een belangrijke rol spelen. Er luisteren immers nog steeds heel veel miljoenen mensen elke dag naar de radio. De gedachte is dat die op den duur toch terecht gaan komen bij online streaming diensten. Waarom zou dat Apple Music niet mogen zijn?

Door met iHeardMedia samen te gaan werken krijgt Apple vanzelf de kennis in huis om succes te hebben met radio. Radio is meer dan het alleen maar draaien van plaatjes. Radio steunt ook op sterke persoonlijkheden en merken!

De investeringen zijn te begrijpen. De markt voor de iPhone is verzadigd en dat betekent dat verkopen eerder zullen dalen dan verder groeien. Apple zet nu in op zijn divisie Services om de stagnatie bij de iPhone te compenseren. Services moet in 2020 een omzet genereren van $ 50 miljard. Binnen deze divisie spelen onder meer Apple Music, de Apple winkels en Apple Pay. Het prettig van Services en in het bijzonder van Apple Music is dat het werkt op basis van abonnementen en dat maakt de inkomstenstroom een stuk voorspelbaarder. Door Apple Music standaard op de iPhone aan te bieden hoopt Apple bovendien de loyaliteit de van de iPhonegebruiker op peil te houden.

Het valt niet mee om geld te verdienen met het aanbieden van streaming music. Spotify maakt na al die jaren nog steeds geen winst. Apple Music doet dat evenmin, maar het moederbedrijf beschikt over heel diepe zakken en is bereid om de muziektak te subsidiëren. Nog onlangs zei ceo Tim Cook dat Apple niet zo nodig geld hoeft te verdienen aan muziek. Dat moet Spotify heel dreigend in de oren klinken!

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *