Afgelopen vrijdag maakten de aandelenmarkten even een forse schuiver, de start van een correctie? Het heeft er alle kenmerken van. Met welke omvang dienen we rekening te houden, een S of een XL correctie?
AEX 345?
Voor de AEX heb ik het vermoeden dat deze correctie een daling tot het gebied 345-340 zou kunnen opleveren. Het zou keurig in het lange termijn beeld passen wanneer zich, na deze correctie, nog één stijging tot ongeveer 380 zou ontwikkelen.
Rond 380 punten in de AEX komen namelijk een aantal belangrijke punten samen:
– een 50% herstel op de daling 2007-2009,
– de huidige stijging is 61,8 % * de stijging maart 2009- april 2010,
– de drie stijgingen vanaf augustus 2010 zijn dan ongeveer gelijk in lengte,
– de stijging speelt zich af binnen de grenzen van een wig.
Op basis van bovenstaande zou een stijging tot ongeveer 380 AEX punten niet verbazen.
Klik met de muis op de grafieken voor een vergroting (openen in nieuw venster)
DAX 6930 ?
De aanwijzingen voor een stijgende wig, die al een tijd mijn voorkeur heeft, zijn in de Duitse DAX duidelijker geworden. Binnen deze wig is er nog een daling tot 6950-6900 te verwachten en nog een stijging tot ongeveer 7200.
Na afronding van deze wig is de kans groot dat zich een belangrijkere correctie cq daling ontwikkelt.
S&P 500 naar 1250?
De S&P 500 is sinds afgelopen vrijdag waarschijnlijk bezig met een correctie golf 4. Op basis van een gelijke lengte met golf 2 zou een daling tot ongeveer 1250 mogelijk zijn. Vervolgens zou er nog een stijgende golf 5 moeten komen om de beweging (stijging) van augustus 2010 af te ronden. Dit beeld komt in grote lijnen overeen met de ontwikkelingen van de DAX.
Conclusie
Naar het zich nu laat aanzien zijn een aantal belangrijke markten bezig met een tussentijdse reactie. Indien deze reactie beperkt blijft tot de aangegeven doelen, AEX 340, de DAX 6900 en de S&P 500 1250, mogen we uitgaan van een positief verder verloop van de koersontwikkeling. Een daling onder de aangegeven punten is een teken van verzwakking waarbij een correctie XL mogelijk wordt. Volgende week mag u een update van de BRIC landen verwachten. Hier zijn naar het zich laat aanzien aardige verschuivingen te verwachten.
Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Jan Groothaar
jangroothaar@dekritischebelegger.nl
Tradershoek
Bent u geïnteresseerd in handelsstrategieën en trading? Dan heb ik een interessant initiatief voor u die ik onder de aandacht wil brengen. Wij hebben namelijk op ons forum een tradershoek ingesteld. Als handelaren onder elkaar kunt u kennis en ervaring delen.
Het forum is “voor beleggers en door beleggers” dus iedereen kan meedoen.
U kunt de tradershoek bereiken via: https://www.dekritischebelegger.nl/forum/trading/tradershoek
Start met Automatisch Beleggen
Het 8-jaarlijkse IPCC rapport is op maandag ochtend gepubliceerd. Dit biedt mogelijkheden voor duurzaam beleggen en gevaren voor vervuilende industrieen.
Het voorbije jaar zal de geschiedenis ingaan als dat waarin de Sars-CoV-2-viruspandemie meer dan 50 miljoen mensen besmette.
Per saldo is de handelsdag van gisteren dus een stap voorwaarts in termen van de eindejaarsrally die nog begint.
Eind december 2018 bereikte de S&P 500 Bullish Percent Index (BPSPX) een zeldzame oversold-staat. Dat gaf aan dat het sentiment veel te negatief was
Nou luitjes volgens mij is bijna iedereen de Baltic Dry Index vergeten.
http://www.investmenttools.com De correctie word xxxxl!!!!
Beste Onno,
Hartelijk dank voor jou reactie met toegevoegde waarde.
Nee ik heb de Baltic Dry index niet uit het oog verloren, sterker deze index beweegt zich rond de diepte punten van 2009. We moeten dus constateren dat er geen relatie meer is tussen deze index en de aandelen.
Een mogelijke verklaring kan men vinden in het bijgaande artikel, maar volledige lijkt me deze verklaring ook niet. Met een forse toename van de Wereldhandel een oplopende prijzen van grondstoffen zou je in een normale situatie ook een stijging van de Baltic Dry verwachten. Maar nee hoor, de crisis is over, we gaan een nieuwe groei periode in en er is niets aan de hand. Alles gaat voort zoals we dat de afgelopen 40 jaar hebben gezien.
Nou ik denk het niet.
Groet Jan Groothaar
http://www.bloomberg.com/news/2011-02-02/shipping-rates-bottoming-as-demolitions-hit-28-year-high-freight-markets.html
Als er vraag is naar grondstoffen zou je denken inderdaad dat de Baltic Dry Index ook gaat stijgen maar deze daalt dus juist nu heel sterk! Of de grondstoffen gaan corriceren of de Baltic Dry Index.
De Baltic Dry Index heeft altijd een voorspellende factor geweest dus….
Zou een mooie boel wezen: Jim Rogers zit “vol” in grondstoffen. Maar volgens mij is ie verschrikkelijk short in grondstoffen.
WAT IEDEREEN WEET MAAKT MIJ NIET MEER HEET.
Een van de redenen van de huidige zwakte van de BDI is de onrust in Egypte. De risicopremie voor de verzekering is met 1.500% gestegen. Het is dus goedkoper om niet te varen. Zie http://www.dekritischebelegger.nl/forum/aex/aex-stijgt-weer/page/11#post-4045
BDI daalt al sinds begin november. Egypte was toen nog niet aan de orde.
“But as Liam Denning points out in the Wall Street Journal, the Baltic Dry Index has likely shifted to being a lagging indicator.
While shipping demand has recovered with the global economy and its hunger for commodities, shipping capacity is growing even faster. According to JPMorgan, demand for cargo space is expected to grow 8.1 per cent in 2011, but capacity should grow 11.3 per cent.
That means shipping costs are likely to remain low even as the economic recovery builds steam, and the index is likely failing to signal what’s ahead.”
http://www.theglobeandmail.com/globe-investor/markets/markets-blog/baltic-dry-not-what-it-used-to-be/article1893359/
http://www.wikipedia.org . Het stukje is geschreven door ene David Berman.
wikipedia geeft aan dat David Berman is een : acteur of muzikant of een grafisch ontwerper. Lijkt mij niet betrouwbaar. Wat wel betrouwbaar is dat het een feit is dat de BDI daalt,en niet zo’n beetje ook,en dat de grondstoffen stijgen,ook fors! Een van beide gaat corriceren hoe je het went of keert. ik citeer dhr Kostolany: Op de beurs vegen niet nieuwe , maar oude bezems schoon.
Dat lijkt me niet de goede David Berman. Even zoeken op Google geeft 125.000 resulataten.
Zoeken op David Berman en Globe and mail geeft:
David Berman has been writing about business and investing since 1995. He began his career at Canadian Business magazine, where he wrote full-length features on a range of topics, from goose slaughterers to broadcasters. Later, he moved to MoneySense magazine, where his emphasis turned to investing. More recently, he worked at the Financial Post as an investing writer and daily columnist. He has a bachelor of arts degree from the University of Toronto and studied journalism at Ryerson University.
http://www.tmxmoney.com/en/news/blogs/contributors.html
Hier zit de sleutel voor jou vraag: “According to JPMorgan, demand for cargo space is expected to grow 8.1 per cent in 2011, but capacity should grow 11.3 per cent.”