Beleggers zien dip als koopkans

Twee derde van de Nederlandse beleggers grijpt beursdip aan als koopkans 

  • 63% van de Nederlandse particuliere beleggers koopt aandelen op moment van marktdaling
  • 9% van de Nederlandse beleggers zegt dat krantenkoppen hun beleggingskeuzes significant beïnvloeden 

22 juli 2025 – Veel Nederlandse retailbeleggers gebruiken marktvolatiliteit om bij te kopen of in te stappen tijdens een marktdaling, blijkt uit het laatste kwartaalonderzoek Retail Investor Beat van handels- en beleggersplatform eToro.

Uit het internationale onderzoek onder 10.000 retailbeleggers uit 12 landen komt naar voren dat 64% Nederlandse particuliere beleggers tijdens een beursdip kopen, een fractie onder het internationale gemiddelde van 65%.Slechts 3% van deze groep Nederlandse beleggers stapt in bij elke daling. Bij een daling van 5 tot 10% koopt 18% van de Nederlanders aandelen bij, terwijl 15% van de Nederlanders wacht op een daling van meer dan 20% voordat zij instappen. De meeste Nederlandse beleggers komen in actie bij een daling van 11 tot 20%, namelijk 28%. Internationaal gezien liggen deze cijfers ongeveer gelijk, al wachten Nederlandse beleggers gemiddeld iets langer met instappen bij koersdalingen.

Jean-Paul van Oudheusden, marktanalist bij eToro: “Nederlandse beleggers lijken tijdens periodes van marktvolatiliteit vooral de rust te bewaren. In plaats van impulsief in te stappen bij kleine schommelingen, handelen zij vooral bij grotere dalingen, wat getuigt van zelfbeheersing en discipline. Deze aanpak weerspiegelt een focus op risicobeheersing en een bewuste langetermijnstrategie waarmee ze beter zijn toegerust om schommelingen te doorstaan.” 

Veel beleggers voelen invloed van krantenkoppen

Een aanzienlijke groep retailbeleggers laat zich in hun beleggingskeuzes beïnvloeden door nieuwsberichten. Nederlandse beleggers zeggen dat nieuwsberichten hun beleggingskeuzes significant (9%) of enigszins (39%) beïnvloeden; met 48% bijna de helft van de respondenten. 26% van de Nederlanders zegt dat nieuws geen significante rol speelt in hun strategie en 16% zegt zich helemaal niet te laten beïnvloeden door krantenkoppen, wat neerkomt op 42%.

Krantenkoppen roepen bij beleggers verschillende emoties op. De meest voorkomende reactie is verhoogde alertheid: 30% van de Nederlanders zegt hierdoor hun beleggingen vaker te controleren. Opvallend is de rust onder Nederlandse retailbeleggers. Slechts 11% geeft aan ongerust te raken door nieuws, tegenover 21% wereldwijd. 28% van de Nederlanders blijft kalm en heeft vertrouwen in hun beleggingen, aanzienlijk meer dan de 21% internationaal. Nederlanders voelen zich ook iets minder snel overweldigd door de hoeveelheid informatie: 10% versus 12% internationaal.

Van Oudheusden: “Veel beleggers laten zich bij hun beslissingen niet zomaar meeslepen door krantenkoppen. Uit het onderzoek blijkt dat het merendeel van de Nederlandse retailbeleggers relatief rustig blijft bij nieuwsberichten: een klein deel geeft aan dat nieuwsartikelen echt van invloed zijn op hun keuzes, terwijl de meerderheid aangeeft alert te blijven zonder direct ongerust te raken. Opvallend is dat een substantiële groep Nederlanders zelfs aangeeft zich nauwelijks tot niet door nieuws te laten beïnvloeden. Deze houding wijst op een zekere zelfbeheersing en vertrouwen in de gekozen strategie; eigenschappen die juist in dynamische marktomstandigheden van waarde zijn.”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.