Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Wat gaat Big-Tech doen in 2022?

Bestaan er tegenwoordig nog mensen zonder aandelen Big-Tech in hun portfolio? Wij vinden het twijfelachtig klinken. Big-Tech heeft een hele dikke vinger in de pap in onze economie, samenleving en zelfs politiek. Zoals de meeste toon bepalende industrieën schuwt ook Big-Tech niet van een sporadisch schandaal. De herinneringen aan Camebridge Analytica of de Fake news schandalen omtrent social media kanalen liggen voor velen nog vers in het geheugen. We zijn als samenleving echter volledig afhankelijk geworden van Big-Tech. De terugweg naar een leven voor zoekmachines als Google, social media en online winkelen bestaat niet meer.

Trends voor 2022

Kleinere spelers betreden het veld

2022 kan het jaar zijn waarin het monopoly van de traditioneel grote Big-Tech spelers eindelijk doorbroken kan worden. Dat klinkt utopisch, maar veel experts verwachten dat aankomend jaar de basis in ieder geval gelegd zal worden. Geavanceerde algoritmes en kunstmatige intelligentie is niet meer alleen weggelegd voor de multinationals en miljonairs. Open-source software en gedeelde online supercomputers bieden de mogelijkheid voor kleinere ondernemingen om een aandeel in de markt te verkrijgen.

De opmars van Cryptovaluta en de introductie van NFTs duiden op een groeiend verlangen naar decentralisatie en onafhankelijkheid. Het vertrouwen in Meta en Alphabet is ver te zoeken en waar het niet veel hinder oplevert zullen veel mensen overstappen op alternatieven.

Invloed van de overheid

Verschillende overheden hebben zich meermaals beschamend vertoond door hun gebrek aan inzicht en kennis in de Big-Tech industrie. Het meest schrijnende voorbeeld is misschien het verhoor van Mark Zuckerberg bij het congres van de Verenigde Staten. Een verhoor waarbij de hele Big-Tech wereld meeluisterde haalde uiteindelijk vrijwel niks uit, enkel door een gebrek aan begrip over de industrie. Bekijk een stukje van de onderstaande video om in te zien hoe gering het begrip is.

Maar het tij lijkt enigszins te keren. Nationale en internationale overheden lijken meer grip te krijgen op het aanpakken van Big-Tech bedrijven en de industrie in zijn geheel. Cyberbeveiliging is een concept wat eindelijk hoger op de agenda is komen te staan in de Nederlandse- en Europese politiek. De privacy moet gewaarborgd blijven en gebruikers van het internet moeten dit zonder zorgen kunnen doen. 2022 zal hopelijk uitwijzen hoe dit gedaan zal worden.

Binnen de EU lijkt wetgeving zich vooral te richten op het aanpakken van de grote organisaties. Voornamelijk Google, Apple, Amazon, Microsoft en Facebook. Het inperken van hun monopoly positie door bijvoorbeeld de mogelijkheid om eigen producten voor te trekken in zoekmachines zal kleinere en nieuwe spelers nog meer kans op de markt geven.

Het social media gebruik vlakt af

Voor het eerst sinds de uitvinding van social media is het gemiddelde gebruik niet gestegen. Het is in 2021 zelfs enigszins gedaald ten opzichte van het jaar daarvoor. Nieuws over de negatieve invloed op mentale gezondheid en scepticisme over de platformen lijken hiervoor de voornaamste redenen. Deze afvlakking heeft vooral plaatsgevonden op de traditioneel grote platformen: Facebook, Instagram en Twitter.

Dit kan ruimte bieden voor nieuwe spelers om de markt te betreden.

Google is niet meer nummer 1

Na jaren is Google onttroond als de website met het meeste verkeer. Het relatief nieuwe TikTok heeft in 2021 namelijk het stokje overgenomen. TikTok is een Chinees social media kanaal gebaseerd op (doorgaans) korte video’s. Anders dan veel andere social media kanalen is de laagdrempelligheid waarmee TikToks gemaakt kunnen worden en snel aan populariteit kunnen winnen. Waar je nieuwsfeed doorgaans bestaat uit accounts, bedrijven of organisaties die je actief volgt werkt het bij TikTok anders. Je hebt nog steeds de mogelijkheid om dit te doen, echter zal relatief veel meer content komen van accounts die je niet volgt. Het algoritme achter TikTok is geavanceerd, fascinerend, maar ook enigszins beangstigend. De nauwkeurigheid waarmee nieuwe video’s voor je persoonlijke feed worden getoond is verbluffend. Vandaar ook dat veel, voornamelijk jonge, gebruikers snel verslaafd raken aan het platform.

De gehele top-10 is als volgt:

1 TikTok.com
2 Google.com
3 Facebook.com
4 Microsoft.com
5 Apple.com
6 Amazon.com
7 Netflix.com
8 YouTube.com
9 Twitter.com
10 WhatsApp.com

Behalve de overname van de nummer 1 positie niet veel opmerkelijks. Instagram stond vorig jaar nog wel in de top-10 maar is hier inmiddels niet meer vindbaar.

Meta

De naamsverandering van Facebook en de bijgevoegde virtual reality wereld kunnen je niet ontgaan zijn. Meta is al een bedrijf wat meerdere producten en diensten aanbiedt. Voor 2022 wordt doorgaans verwacht dat dit zich nog verder uit zal bouwen en het aandeel potentieel nog verder zal groeien. Virtual reality staat al langer in de startblokken en 2022 lijkt het jaar te zijn waarin het startschot gelost gaat worden voor het grote publiek. Veel mensen hebben al geringe ervaring met virtual reality, maar weinig mensen hebben uitgebreide ervaring.

Kapers op de kust

Meta is pionier, echter zullen veel bedrijven snel volgen. Bedrijven als Microsoft en Epic Games hebben zich al uitgesproken om zo snel mogelijk te komen met eigen metaverse platformen. Wanneer de eerste signalen positief zijn zullen veel Tech bedrijven proberen snel te volgen. Een trend die wellicht te vergelijken valt met de smartphone-rage van ongeveer 15 jaar geleden. Bedrijven als BlackBerry en Motorola waren hier te laat bij, dit is een zeer slechte financiële beslissing gebleken. Kan hetzelfde gebeuren voor bedrijven die de metaverse boot missen?

De microchip crisis

Computers, smartphones, auto’s, gameconsoles, ze hebben allemaal microchips nodig. De globale vraag naar al computergestuurde producten stijgt en zal blijven stijgen. In ontwikkelingslanden stijgt de vraag gestaagd en door de groeiende wereldbevolking zal dit nog sneller stijgen. De covid pandemie heeft de vraag in een te korte tijd te snel laten stijgen, hierdoor is er op dit moment al een tekort aan microchips. Op dit moment zijn producenten druk bezig om hun productie op te schroeven. Wil je investeren in microchips, neem dan een kijkje bij bijvoorbeeld de volgende aandelen:

Deze bedrijven hebben getoond adequaat te reageren op de groeiende vraag naar microchips. Verwacht wordt dat het tekort aan zal houden gedurende 2022, een aantal verwacht zelfs dat het per 2023 nog niet verholpen zal zijn.

Het vertrouwen

Als sluitwoord een stukje branding uit de tech wereld. Privacyschendingen en beveiligingsinbreuken zijn dagelijks kost tegenwoordig. Het vertrouwen in het gros van de tech industrie is relatief goed, een aantal spelers buiten beschouwing gelaten. 2022 zal voor veel tech bedrijven echter in het teken staan van het winnen van het vertrouwen van de consument. Verwacht een toename in de transparantie van bedrijven en een intentie om meer uitleg te geven over technologische en bedrijfelijke processen.

Beter voorbereid in 2022?

Wil je naast ons vooruitzicht voor de Big-tech industrie ook inzicht in financiële wereld in het algemeen? Met de financiële outlook 2022 van De Kritische Belegger ga jij als belegger beter voorbereid het nieuwe jaar in. Een overzicht van de trends, verwachting en potentiële aandelen lees je in een compact overzicht. Je kan het rapport aanvragen op onze website onder de rapporten pagina of achter de volgende link!

 

Start met Automatisch Beleggen

Dit bericht delen
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *