Xpeng: margegroei is knap

Automaker Xpeng weet knap de winstmarge te laten groeien

  • Brutomarge klimt van 14,0% naar 17,3%
  • Winstgevendheid binnen een jaar is realistisch
  • Samenwerking met Volkswagen smaakt naar meer

Bedrijfsprofiel (Xpeng):

XPeng Inc. is een Chinees bedrijf dat slimme elektrische voertuigen (EV’s) ontwerpt, ontwikkelt, produceert en verkoopt. Het bedrijf onderscheidt zich door zijn focus op geavanceerde technologie, waaronder autonome rijsystemen (XNGP) en in-car intelligence. Het hoofdkantoor is gevestigd in Guangzhou.

Xpeng houdt stand in een extreem competitieve markt
In een autosector met zeer intense prijsconcurrentie heeft relatieve nieuwkomer Xpeng vandaag bemoedigende cijfers over het tweede kwartaal gepresenteerd. Dat de omzet op recordniveau lag, wisten we al. Het bedrijf meldde wederom een recordomzet, maar de echte prestatie ligt in de groei van de brutomarge naar 17%. Daar zouden veel autofabrikanten voor tekenen. De samenwerking met Volkswagen, die vorige week werd uitgebreid, begint zijn vruchten af te werpen. Toch zal het voor Xpeng nog een hele toer worden om overeind te blijven in een sterk veld met geduchte concurrenten als Tesla, Huawei en Xiaomi.

Op weg naar winstgevendheid
De omzet van Xpeng steeg met 125% op jaarbasis tot een bedrag van omgerekend $2,55 miljard. De kosten, die worden toegerekend aan de verkoop, bedroegen alleen al $2,11 miljard. Van de operationele marge van $440 miljoen bleef na aftrek van andere kosten onder aan de streep een verlies over van $67 miljoen. Dat is geen probleem, omdat Xpeng meer dan $6 miljard op de bank heeft staan. Voor het derde kwartaal verwacht de automaker 150% meer auto’s af te leveren tegen ongeveer een 100% hogere omzet. Meer verkopen is de eenvoudige route die Xpeng moet bewandelen om winstgevend te worden.

Samenwerking met Volkswagen werpt vruchten af
Op 14 augustus maakte Xpeng en Volkswagen bekend hun strategische samenwerking te hebben uitgebreid. Voor beide partijen is er veel te winnen. Volkswagen krijgt toegang tot een van de meest geavanceerde autosoftwarepakketten ter wereld, in een poging marktaandeel terug te winnen op de Chinese markt. Xpeng krijgt validatie van een wereldwijde top 3 speler plus een stabielere financiële basis vanuit licenties. Beide bedrijven besparen door de kosten voor research en ontwikkeling te delen.

Droomcombinatie?
Het lijdt geen enkele twijfel dat er uiteindelijk een consolidatieslag zal plaatsvinden op de automarkt. Op papier lijkt een samensmelting tussen Xpeng en Volkswagen een droomcombinatie, die zowel in Azië als in Europa hoge ogen kan gooien. Vermoedelijk zouden beide partijen er ook voor openstaan. Of het politiek haalbaar is, zal moeten blijken.

Het aandeel Xpeng is naar alle waarschijnlijkheid in 2025 het best presterende aandeel in de sector met een plus van 68%, gemeten in Amerikaanse dollars. Xpeng wordt qua performance op de voet gevolgd door de Chinese producenten Geely en Xiaomi. Laatstgenoemde publiceert later vandaag zijn cijfers, Geely maakte afgelopen week al een stevige koerssprong nadat het de winstverwachting over het eerste halfjaar overtrof.

Geschreven door eToro-marktanalist Jean-Paul van Oudheusden

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.