VW: aandeel in vrije val?

Het aandeel van Volkswagen (VW) bevindt zich momenteel in een neerwaartse trend, wat bij beleggers voor zorgen kan zorgen. De reeks dalende hoogte- en dieptepunten wijzen op verdere zwakte in de markt. In dit artikel gaan we dieper in op de technische analyse van het VW-aandeel, verklaren we belangrijke termen en onderzoeken we mogelijke toekomstscenario’s.

Neerwaartse Trend en Flaggenpatroon

Een neerwaartse trend betekent dat de prijs van een aandeel consistent lagere pieken en lagere dalen vertoont. Dit is een duidelijk teken van verzwakking in de markt, wat momenteel het geval is bij het VW-aandeel. In de technische analyse zijn deze patronen belangrijk, omdat ze aangeven dat er meer verkopers dan kopers zijn, waardoor de prijs verder daalt.

Een ander patroon dat opvalt bij VW is het flaggenpatroon. Dit patroon ontstaat wanneer er na een korte prijsstijging een kleine correctie optreedt, gevolgd door een nieuwe, sterkere daling. Dit patroon suggereert dat de markt een tijdelijke pauze neemt voordat de neerwaartse trend weer wordt hervat. In het geval van VW zagen we dit vlak voor de meest recente daling in de koers.

Ondersteuningszones en Historische Dieptepunten

Een cruciale zone voor VW-aandeelhouders zijn de ondersteuningsniveaus tussen 86,40 EUR en 79,38 EUR. Ondersteuningsniveaus zijn prijsgebieden waar de verkoopdruk afneemt en de koopdruk toeneemt, wat vaak leidt tot een stabilisatie of zelfs een omkering van de koers. Deze zones zijn gebaseerd op historische dieptepunten, zoals die in 2011, na het dieselschandaal in 2015 en tijdens de coronacrisis in 2020.

Beleggers die gebruikmaken van beleggingscertificaten – financiële instrumenten die de prestaties van een onderliggend aandeel volgen – moeten extra aandacht besteden aan deze zones. Een breuk onder deze ondersteuningsniveaus kan duiden op een nog diepere daling, terwijl een sterk herstel boven deze niveaus hoop kan bieden.

RSI in Oververkocht Territorium

Een belangrijke indicator voor het beoordelen van de huidige marktomstandigheden is de Relatieve Sterkte Index (RSI). Deze technische indicator meet de snelheid en verandering van koersbewegingen en wordt gebruikt om te bepalen of een aandeel overgekocht (te veel gestegen) of oververkocht (te veel gedaald) is. Een RSI onder 30 wijst op een oververkochte situatie, wat doorgaans een signaal is dat de prijs op korte termijn kan herstellen.

Bij VW is de RSI in de afgelopen maanden in oververkocht gebied beland, wat een zeldzaam fenomeen is. Vergelijkbare situaties deden zich voor in 2015 (na het dieselschandaal) en in 2020 (tijdens de coronacrisis), en beide keren herstelde het aandeel zich na verloop van tijd.

Herstel Voorwaarden: Wat Is Nodig?

Om VW weer in de race te krijgen, moet het aandeel enkele belangrijke niveaus terugwinnen. Allereerst zou het dieptepunt van oktober 2023 moeten worden heroverd, samen met het recente herstelhoogtepunt tussen 97,83 EUR en 98,70 EUR. Dit zou beleggers kunnen overtuigen dat het aandeel zich stabiliseert en mogelijk op weg is naar verdere groei.

Hier is een tabel met de belangrijkste niveaus die in de tekst genoemd zijn:

Niveau Betekenis
87,72 EUR Recent meerjarig dieptepunt
86,40 EUR – 79,38 EUR Ondersteuningszone, gebaseerd op dieptepunten uit 2011, 2015 en 2020
97,83 EUR – 98,70 EUR Recent herstelhoogtepunt, belangrijk voor koersherstel
Onder 30 (RSI) Oververkocht terrein, potentieel herstelindicator

Deze niveaus geven belangrijke prijs- en indicatorpunten aan die beleggers in de gaten moeten houden voor VW-aandelen.

Conclusie

Het VW-aandeel bevindt zich in een moeilijke positie, gekenmerkt door een aanhoudende neerwaartse trend en sterke verkoopdruk. Belangrijke ondersteuningszones tussen 86,40 EUR en 79,38 EUR bieden echter nog enige hoop op een herstel. De oververkochte RSI suggereert ook dat een herstel op korte termijn mogelijk is, mits cruciale prijsniveaus worden heroverd. Beleggers die interesse hebben in VW moeten voorzichtig blijven en zich bewust zijn van deze belangrijke technische signalen.

Blijft het aandeel dalen, dan zou VW nog verder in vrije val terecht kunnen komen.

Bron: HSBC

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.