WP Stewart hield onlangs in Amsterdam een bijeenkomst voor aandeelhouders. Verschillende werknemers gaven een update van de verschillende bedrijven waarin WP Stewart belegd. Een van deze bedrijven trok tijdens deze presentatie de aandacht, het Amerikaanse modebedrijf V.F. corporation.
Veel mensen hadden nog nooit van het moederbedrijf gehoord, terwijl de onderliggende merknamen de afgelopen periode zeer veel bekendheid hebben gekregen. V.F. Corporation beschikt over meer dan 30 merken. Het bedrijf is onder ander eigenaar van Timberland, Vans, The North Face, Wrangler en Kipling.
De consument wordt hierbij bereikt middels verschillende verkoopkanalen zoals eigenwinkels, maar ook internet verkopen. V.F. Corporation wordt opgesplitst in 5 verschillende divisies: Outdoor en actiesport, Jeanskleding, Imagokleding, Sportkleding en kleding gericht op het hedendaags gebruik.
De strategie van het bedrijf is gericht op duurzaamheid, lange termijn groei gedreven door een continue geografische expansie van groothandel en eigen winkels, productinnovatie en acquisities.
De focus zal liggen op directe levering aan consumenten (Direct-to-Consumer) die uit eigen winkels en internetverkopen bestaat. Per 31-12-2012 beschikt het bedrijf over 1.129 eigen winkels, hetgeen moet uitgroeien in 2017 met 645 winkels tot 1.775 winkels. De internetverkopen is een van de snelst groeiende kanalen.
Met name zal de divisie Outdoor en Actiesport de komende jaren moeten zorgen voor een behoorlijke groei van het bedrijf met maar liefst 64% van de totale omzet van $ 11,1 miljard in 2017. North Face, Vanse en Timberland zijn de grootste merken binnen de divisie, waarbij een jaarlijkse groei wordt verwacht van respectievelijk 12%, 13% en 10% voor de komende vijf jaar.
De divisie Jeanskleding met merken als Wrangler en Lee zullen zorgen voor een stabiele jaarlijkse groei van 3% en 5%. De kansen liggen hier met name in de regio Azië. De divisie zal van 2013 tot 2017 moeten uitgroeien naar $ 3,3 miljard.
Het bedrijf wil de komende vijf jaar groeien met maar liefst 60% tot $ 17,3 miljard. Binnen deze doelstelling zal 80% komen uit een toename van bestaande merken en 20% moet komen door acquisities van nieuwe merken. De afgelopen jaren wist het bedrijf al een behoorlijke stijging door te maken. Zo is de omzet sinds 2008 gestegen van $ 7,64 miljard naar $ 10,9 miljard.
De winst per aandeel moet in 2017 uitkomen op $ 18,- gebaseerd op een jaarlijkse groei van 13%. De afgelopen vijf jaar is het bedrijf de aandeelhouders tegenmoet gekomen met een jaarlijkse gemiddelde groei van maar liefst 20% per jaar.
Volgens het bedrijf ligt het begin van het succes door de passie die ze hebben voor hun producten en het begrijpen van hun consumenten, “Art and Science of apparel’ zoals het bedrijf het noemt.
Afgelopen vrijdag kwam het bedrijf met de tweede kwartaalresultaten 2013. De bruto winstmarge steeg naar 48,5% ten opzichte van 46,1% een jaar eerder, een all time high record. De omzet steeg wereldwijd in elke regio met 4% tot $ 2,2 miljard. Deze stijging is met name te danken aan de divisie Outdoor en actiesport.
De netto inkomsten stegen met 16% tot $ 142 miljoen ten opzichten van een jaar eerder. Toch gaat het niet bij alle merken voortvarend. Zo presteren merken zoals North Face en Timberland momenteel minder.
Het aandeel van V.F. Corporation is de afgelopen jaren redelijk opgelopen. Het is een stabiel bedrijf met een sterke cashflow. Met deze cashflow ligt de focus van het bedrijf op acquisities, dividend en terugkoop van aandelen. Het bedrijf streeft naar een dividend payout ratio van 40%.
De koers winstverhouding van het bedrijf ligt op 19,5X aan de hoge kant. De aandelenkoers is dit jaar al gestegen met ruim 30% van $ 150 tot $ 200. Momenteel wordt het aandeel verhandeld tegen een koers van $ 194,86.
Voor meer informatie over actuele ontwikkelingen en beleggingsadvies gericht op waardebeleggen, verwijs ik u graag naar de website http://www.beleggersnieuwsbrief.nl
drs. Maurice Essers (linkedin)
Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer
De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben geen positie in dit fonds. De auteur zelf heeft geen positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Start met Automatisch Beleggen
Particuliere beleggers houden vast aan hun techaandelen ondanks de stevige terugval van de sector tijdens de recentelijke marktvolatiliteit.
De gamingsector floreert op de beurs. Beleggers die er op de lange termijn van willen profiteren, moeten hun risico's diversifiëren.
Zodra het negatieve marktsentiment keert zullen beleggers het aandeel ASML weer oppikken.
Aandeelhouders van Royal Dutch Shell beleven een jaar om nooit te vergeten. Het oliefonds heeft immers koersverliezen van meer dan 50% geleden.