Drie maanden nadat Tesla veel aandacht trok met de presentatie van een futuristische robotaxi wordt in China een volgende concrete stap gezet. Auto’s die beschikken over de zelfsturende software van Huawei kunnen vanaf nu automatisch worden geparkeerd op het internationale vliegveld van Shenzhen. De bestuurder stapt uit bij de inrit van de parkeergarage, geeft via een app aan waar hij of zij wil parkeren en de auto doet vervolgens zelf het werk. Bij terugkomst rijdt de op afstand bestuurbare auto op commando naar een vaste ophaalplaats, vanwaar de eigenaar snel kan vertrekken. Huawei is de eerste en voorlopige enige softwareleverancier die deze service aanbiedt.
Hoewel het in theorie mogelijk is dat binnen zo’n parkeergarage meerdere besturingssystemen actief zijn, lijkt het logischer dat de uitbater kiest voor één systeem. Zo bezien wekt het geen verwondering dat deze week het Chinese automerk GAC zich als zoveelste fabrikant een samenwerking met Huawei aankondigde. De ontwikkelingen gaan razendsnel. In 2024 leverde Huawei HIMA, dat staat voor Harmony Intelligent Mobility Alliance, 445.000 auto’s af van verschillende merken die onder de paraplu vallen. HarmonyOS is het besturingssysteem van Huawei, vergelijkbaar met Android van Google en iOS van Apple. Ook marktleider BYD maakt inmiddels voor sommige modellen gebruik van HarmonyOS en heeft dus ook voertuigen in het wagenpark die op eigen kracht een plek in de parkeergarage van Shenzhen Airport kunnen vinden.
Van de andere grote EV-makers werkt Tesla in China op dit gebied samen met Baidu. Xpeng, een belangrijke partner van Volkswagen, vertrouwt vooralsnog op het eigen systeem. Gezien China’s voorkeur voor landelijke standaarden is de vraag of het land op termijn een universeel besturingssysteem af gaat dwingen. In dat geval lijkt Huawei op pole position te staan.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden