Baidu, afkomstig uit de laatste regel van een klassiek gedicht van Xin Qiji over de meisjes die in het oude China bijna altijd binnen moesten blijven en met het Lantaarn Festival in de zee van lantaarns met hun geliefden konden afspreken, is de meest succesvolle zoekmachine in China. Het bedrijf heeft een marktwaarde van 49 miljard dollar. Inmiddels gaat 85 procent van alle zoekopdrachten in China gaat via Baidu. Het bedrijf slokt ook nog eens ruim 30 procent van alle internet-advertentie uitgaven in China op.
De onderneming werd in 2000 opgericht door Robin Li, een computerwetenschapper en Eric Xu, een biochemicus. Baidu heeft bereikt wat geen enkel ander internetbedrijf lukte: het overtrof Google. Het model van Baidu is zeer succesvol en heeft een loyale basis van gebruikers. Baidu maakte het ook nog eens mogelijk om te adverteren op hun website, lang voordat Google daaraan wilde.
Hoewel Google op zich meer geld ter beschikking had, is het hun bij lange na niet gelukt om op grote schaal de Chinese markt te veroveren. Volgens analisten komt dat door Chinezen andere interesses hebben dan de gemiddelde Westerling. Zo zouden zij met meer belangstelling op zoek zijn naar entertainment en minder naar nieuws. Daar komt nog eens bij dat meer dan twee derde van de Chinese internetgebruikers jonger is dan 30 jaar. En van dat percentage is er ook nog eens een groot gedeelte kind. Baidu heeft als geen ander goed begrepen wat het Chinese publiek wil en sluit daar haar websites naadloos op aan.
Officieel vertrok Google in 2010 uit China, omdat men geen gehoor wilde geven aan de strenge censuureisen van de Chinese overheid, maar eigenlijk had Google de strijd in China al verloren. Google beschuldigde Baidu ervan in hun ogen ongeoorloofde steun te krijgen van de Chinese overheid. Echter, Baidu blijkt veel beter geschikt voor de Chinese taal en de Chinese markt. Bovendien is Baidu wel bereid zich te houden aan de opgelegde censuurregels. Pikant detail is dat Google oorspronkelijk nog geïnvesteerd heeft in Baidu en in het verleden ook tevergeefs pogingen heeft gedaan de Chinese zoekmachine over te nemen.
In 2005 werd Baidu beursgenoteerd. De koers steeg op de eerste dag in de notering van 27 dollar naar 122 dollar. Later stabiliseerde het aandeel wat. Begin februari dit jaar kreeg de koers van het aandeel een flinke klap. De koersdaling van 10 procent was te wijten aan het feit dat Baidu in eigen land met meer concurrentie te maken krijgt. Dit komt mede door de snelle ontwikkeling van mobiel internet via smartphone en tablet.
Inmiddels is mobiel internet goed voor een derde van de zoekopdrachten en draagt het 10 procent bij aan de omzet. Om het mobiele aandeel in de omzet te vergroten werd begin juli voor 1,9 miljard dollar de Chinese app store 91Wireless overgenomen. Baidu ontwikkelde onlangs eveneens zijn eigen, goedkope, smartphone om gebruikers naar de Baidu site te lokken.
Net als Google schijnt men bezig te zijn met het ontwikkelen van een speciale bril waarmee informatie in het gezichtsveld van degene die de bril op heeft, wordt geprojecteerd. Er zijn meer overeenkomsten tussen de twee zoekmachines. Zo heeft Baidu, evenals Google in de Verenigde Staten, eveneens te maken met het feit dat er minder aan mobiele advertenties wordt verdiend dan aan advertenties op de PC. Baidu moet meer betalen om gebruikers aan te trekken en moet daardoor zijn prijzen voor advertenties laten zakken. Na twee kwartalen met tegenvallende resultaten, waren de meest recente kwartaalcijfers met een netto winst van 431 miljoen dollar beter dan verwacht. De omzet steeg met 39 procent.
Daar heeft de koers van Baidu inmiddels ook op gereageerd. Met een verwachte koerswinstverhouding van bijna 27 is het aandeel duurder dan Google. Daar staat echter tegenover dat in China het internetgebruik en uitgaven aan advertenties nog maar de helft is van die in de Verenigde Staten. Er is dus veel meer groeipotentie in China en Baidu blijft verreweg de grootste in China. In China is de strijd om het internet volledig losgebarsten met onder andere Alibaba, Tencent en Facebook-kloon Renren.
Naar verwachting kan zowel de omzet als het bedrijfsresultaat, ondanks de huidige omvang en het dominante marktaandeel, Baidu verder groeien. Dat maakt het zeker geen drager van de rode lantaarn, maar juist een interessante speler om te profiteren van de te verwachte voortzetting van de groei van de Chinese internetmarkt.
Auteur heeft privé geen positie in Baidu, cliënten van Fintessa evenmin. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer