Reisaandelen kloppen de beurs

Reisaandelen groeiden een stuk harder dan de beurs 

  • Europese en Amerikaanse mandjes met reisaandelen nemen beide met 26% toe het afgelopen jaar, meer dan 4x het rendement van de STOXX 600 en het dubbele rendement van de S&P 500
  • Amerikaanse reisaandelen lopen achter sinds het begin van 2025: ze daalden met 3% terwijl de Europese reisaandelen met 9% stegen
  • Europese luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM, Ryanair en Lufthansa presteerden sterk, terwijl hotels zowel in Europa als de VS het lastig hebben

13 juni 2025 – Met de zomervakantie in zicht laat onderzoek van het handels- en beleggersplatform eToro zien dat wereldwijde ‘BEACH’-aandelen aanzienlijk beter hebben gepresteerd dan de markt in de afgelopen 12 maanden. Maar terwijl de Europese bedrijven profiteren van een seizoensgebonden opleving van vakantiebestedingen, blijven hun tegenhangers in de VS achter.

eToro heeft twee mandjes van 15 ‘BEACH’-aandelen (bedrijven in boekingen, entertainment, luchtvaartmaatschappijen, cruises en hotels) in de VS en Europa gemaakt. Het Europese mandje heeft 26% rendement gehaald over de afgelopen 12 maanden, wat 4 keer meer is dan de Europese STOXX 600 (6%). In dezelfde periode behaalde het mandje met Amerikaanse aandelen ook een stijging van 26%, want ruim twee keer zoveel is dan de Amerikaanse S&P 500 (12%).

Opvallend hierbij is wel het verschil door het jaar heen. Ondanks de aanzienlijke volatiliteit op de markten steeg het Europese mandje met 9% dit kalenderjaar (YTD), in lijn met de STOXX 600. In de Verenigde Staten is het een ander verhaal: het BEACH-mandje daalde 3% YTD, terwijl de S&P 500 sinds het begin van het jaar met 2% is gestegen.

Lale Akoner, Global Market Analyst bij eToro, zegt hierover: “Het verschil tussen de Europese en Amerikaanse reisaandelen in 2025 is een reflectie van zowel cyclische krachten als de uitvoering op bedrijfsniveau. In Europa zorgen de lagere rente en afnemende inflatie voor een toenemend consumentenvertrouwen en hogere uitgaven aan vakanties. Consumenten in de VS hebben nog steeds last van hoge rentes en aanhoudende inflatie. Hiernaast zorgen de conflicten rondom importheffingen voor economische onzekerheid waardoor naar verwachting de vraag naar internationale reizen afneemt, vooral langeafstandsroutes.” 

Europese luchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair (+28%), Lufthansa (+18%) en Air France-KLM (+15%) hebben erg goed gepresteerd tot nu toe in 2025, terwijl Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zoals United (-14%) en Delta (-15%) onder de slechtst presterende Amerikaanse aandelen vallen. De enige uitzondering is de Hongaarse budget-maatschappij Wizz Air, waarvan de aandelenkoers kelderde nadat de winst daalde doordat het vliegtuigen aan de grond moest houden. Aandelen in hotelketens hebben het dan weer aan beide kanten van de oceaan lastig: Hyatt (-15%), Las Vegas Sands (-18%), IHG (-13%) en Melia (-2%) noteerden dit kalenderjaar allemaal koersverliezen.

Het best presterende aandeel in het Europese mandje is zoekplatform voor hotels Trivago, dat in 2025 een stijging van 96% zag doordat het bedrijf in begin februari voor het eerst sinds Q1 2023 een jaar-op-jaar omzetgroei aankondigde. In de Verenigde Staten leidt Royal Caribbean het mandje met 19% groei. In april verhoogde de cruisemaatschappij de jaarlijkse winstverwachting op basis van sterke boekingen en lagere brandstofkosten. Booking Holdings, een reistechnologiebedrijf dat gediversifieerd is over regio’s en diensten, presteerde ook beter dan de meeste van zijn op het binnenland gerichte sectorgenoten in het Amerikaanse mandje, met een stijging van 12% op jaarbasis.

Lake Akoner voegt toe: “Europese vervoerders profiteren van de hoge vraag naar vakantiereizen over korte afstanden, de lage kostenstructuur en het gunstige monetaire beleid. Veel Europese luchtvaartmaatschappijen hebben na de pandemie de capaciteit strak gehouden en de kosten laag, waardoor ze winstgevend uit konden breiden toen de vraag weer toenam. Voor Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen is de situatie in het binnenland juist lastiger. Hardnekkige inflatie en hoge rentes beperken de bestedingsruimte van consumenten, terwijl de sector te maken heeft met hogere arbeidskosten door vakbondsonderhandelingen en personeelstekorten. 

Ondertussen worden de marges van de hotelsector in zowel de Verenigde Staten als Europa onder druk gezet door hogere arbeids- en operationele kosten, vlakke kamerprijzen en een traag herstel van zakenreizen. Consumenten reizen nog steeds, maar naar bestemmingen dichterbij en veel consumenten bezuinigen op accommodatie, waardoor de druk op full-service en luxe hotelketens verder toeneemt.” 

Tabel 1: Prestaties van Europese en Amerikaanse ‘BEACH’-aandelen (bedrijven in boekingen, entertainment, luchtvaartmaatschappijen, cruises en hotels)

BEACH-aandelen VS YTD 1 jaar 5 jaar BEACH-aandelen Europa YTD 1 jaar 5 jaar
Expedia -5% 44% 99% Edreams -6% 15% 155%
Booking 12% 45% 212% Trivago 96% 87% -29%
Airbnb 6% -5% -5% Tui -13% 5% -60%
Walt Disney 4% 14% -7% On The Beach 12% 98% -7%
Live Nation 11% 59% 179% Amadeus 10% 11% 42%
Las Vegas Sands -18% -7% -22% IAG 13% 98% 63%
Delta Air Lines -15% 2% 50% Ryanair 28% 38% 100%
United Airlines -14% 58% 87% Lufthansa 18% 16% -14%
Southwest Airlines 0% 21% -12% Air France-KLM 15% -10% -66%
Marriott -5% 15% 148% EasyJet 5% 27% -18%
Hilton 2% 25% 193% Wizz Air -20% -53% -68%
Hyatt -15% -8% 113% IHG -13% 7% 104%
Carnival -3% 45% 5% Melia Hotels -2% -8% 47%
Royal Carribean 19% 77% 292% Accor Hotels -2% 19% 65%
Norwegian Cruise Line -24% 10% -19% NH Hotels 0% 47% 58%

Data van Refenitiv (10/06/2025). In het verleden behaalde resultaten zijn geen indicatie voor toekomstige resultaten.

 * Airbnb ging in december 2020 naar de beurs. 

Tabel 2: Prestaties van Amerikaanse en Europese ‘BEACH’-aandelenmandjes

Rendement YTD 1 jaar 5 jaar
S&P 500 2% 12% 87%
Stoxx 600 9% 6% 50%
Mandje VS -3% 26% 88%
Mandje EU 9% 26% 25%

Data van Refenitiv (10/06/2025). In het verleden behaalde resultaten zijn geen indicatie voor toekomstige resultaten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.