Sinterklaas is weer in het land en dus staan de feestdagen weer voor de deur. Ondanks de economische onzekerheid die er momenteel heerst, zijn de verwachtingen dat de detailhandelsomzetten dit jaar zullen stijgen.
Veel kinderen en kleinkinderen zullen weer worden verwend met een overvloed aan cadeaus. Eén van de bedrijven die hiervan kan profiteren is het Amerikaans bedrijf Mattel Inc.
Mattel Inc. is naar omzet gemeten de grootste speelgoedfabrikant ter wereld. Mattel zelf is misschien niet zo bekend, maar veel van hun producten zijn wel wereldwijd bekend. Hierbij gaat het om producten als Barbie, Matchbox, Hotwheels en Fisher Price, maar ook de zeer winstgevende merchandise producten zoals Batman, Sesam Straat, Toy Story en Harry Potter poppen en video’s. Het bedrijf ontwerpt, fabriceert en voert een uitstekende marketing.
Ruim 31.000 medewerkers in 43 landen worden vanuit het hoofdkantoor in Californië aangestuurd. De producten worden verkocht in 150 landen middels een wereldwijd distributienetwerk. Toys R Rus, Target en Wallmart maken deel uit van dit distributienetwerk.
Het bedrijf bestaat uit drie business units:
Mattel Girls & Boys
Deze businessunit is bekend van het meest populaire meisjes speelgoed ter wereld, namelijk Barbie. Er zijn ondertussen DVD’s, iPhone Apps, Wii Games, boeken, magazines, paraplu’s etc. Via Barbie TV Channel heeft het bedrijf een bereik van meer dan 20 miljoen huishoudens. Tevens zijn alle ontwikkelingen te volgen via social media zoals Twitter, Facebook, YouTube en Barbie.com, een website met meer dan 8 miljoen bezoekers per maand.
De Mattel Girls & Boys businessunit is tevens bekend door het populaire jongens speelgoed Hot Wheels. De autotootjes worden tegenwoordig ondersteund door games, boeken en tv specials.
Daarnaast heeft de business unit veel geld verdiend aan de merchandising van de Pixar film CARS 2 moet dit jaar zelfs de verwachtingen overtreffen.
American Girls Brands
American Girl is een reeks poppen, boeken en accessoires gebaseerd op tiener meiden uit verschillende periodes in de Amerikaanse geschiedenis. De American Girl producten zijn naast de online verkoop en de gebruikelijke speelgoedwinkels verkrijgbaar in een tiental exclusieve American Girl Place winkels verspreid over Amerika. Deze locaties zijn zeer populair voor verjaardagsfeestjes, waarbij meisjes onder het genot van taart en spelletjes hun favoriete American Girl pop kunnen laten knippen in het daarvoor speciale aanwezige haarsalon. Dit concept blijkt een goudmijn te zijn.
Fisher Price Brands
Fisher Price is bekend van de producten voor het baby- en peutersegment. Mattel heeft hier een marktleidende positie en deze zal in de toekomst alleen maar verstevigd worden. Fisher Price, Little People en Dora zijn zeer bekende merken die onder deze business unit vallen.
De kunst is het winnen van de kinderhartjes en om deze tevreden te houden. Dit gaat Mattel goed af. Men speelt middels social media in op de hedendaagse cultuur. Door het aanbod van interactieve verhaaltjes, iPhone en iPad Apps, software games, Twitter, Facebook, YouTube en de eigen televisieomroep weet het bedrijf kinderen te laten spelen met hun favoriete speelgoed zowel online als in de huiskamer.
Mattel was in 2010 goed voor een omzet van USD 5,85 miljard en hiermee weet het bedrijf voor het tiende jaar op rij een rendement te leveren dat ver boven het gemiddelde van de speelgoedindustrie en de S&P500 ligt. Goede cijfers zorgen dat het dividend wordt verhoogd en de sterke cashflowpositie wordt gebruikt om aandelen terug te kopen.
Ook voor dit jaar zal Mattel weer flink omzet generen met hun entertainment merchandising. Contracten met onder andere Disney en Warner Bros geven Mattel exclusieve rechten voor alle personages uit films als CARS, Harry Potter, Batman, ToyStory en Superman.
Uit cijfers blijkt dat het bedrijf recessie bestendig is.
Momenteel wordt Mattel Inc. verhandeld tegen een koers van USD 27,60 per aandeel. Gebaseerd op 11x 2012 EV/EBIT ligt een mooie koersstijging in het verschiet.
Voor meer informatie over actuele ontwikkelingen en beleggingsadvies gericht op value fondsen, wil ik u graag verwijzen naar de website www.valuestarsnewsletter.com of neem contact met ons op voor een gratis rapport.
drs. Maurice Essers (linkedin) Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer
De klanten van Dohmen & Otten Vermogensbeheer en Lunar Vermogensbeheer hebben een positie in dit fonds. De auteur zelf heeft geen positie in dit fonds. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Profiteer ook dit jaar weer van Sinterklaas http://www.waaromvermogensbeheer.nl/economische-weblog.html