Porsche geeft vierde winstwaarschuwing van 2025
- Operationeel resultaat valt naar verwachting €1,8 miljard lager uit
- Chinese concurrentie, Amerikaanse belastingen en geringe vraag naar elektrische modellen dwingen Porsche tot harde ingreep
- Ook aandeelhouder Volkswagen Group getroffen door verlaging van het dividend
Nieuwe elektrische modellen in de ijskast
Sinds de aankondiging van de Chinese Xiaomi SU7 in december 2023 zit Porsche in de hoek waar de klappen vallen. Vrijdagavond verlaagde de trotse Duitse autofabrikant noodgedwongen voor de vierde keer dit jaar de verwachtingen. Door een €1,8 miljard lagere operationele winst verdwijnen plannen voor nieuwe elektrische modellen in de ijskast. Het dividend wordt verlaagd, waardoor ook de Volkswagen Group (met een belang van 75%) wordt getroffen. Het aandeel Porsche staat op dit moment 6% lager in Frankfurt en ook Volkswagen wordt meegetrokken met -5%. Als symbool van de neergang verdwijnt het aandeel Porsche op maandag 22 september op de Duitse beurs uit de prestigieuze DAX Index.
Het rendement op de omzet daalt van 18% naar 2%
Door de lagere verwachte winst komt het verwachte rendement op de omzet in 2025 nu nog maar uit op een magere 2%. Over heel 2024 bedroeg dit getal nog 18%. In februari werd al een lagere jaardoelstelling van 10% tot 12% afgegeven. Dat percentage werd in de afgelopen maanden in drie stappen bijgesteld naar ongeveer 7,5%, 6% en nu dus 2%. De consequentie is dat er stevig moet worden bezuinigd en voorgenomen investeringen niet kunnen worden gedaan. Eerder al meldde Porsche dat het niet langer nastreeft om zelf batterijen te maken. Daar komt nu bij dat nieuwe modellen in het segment boven de Cayenne voorlopig alleen van de band zullen rollen met een verbrandingsmotor. Nieuwe ontslagen liggen op de loer en ook de positie van Oliver Blume, die een dubbelrol heeft als CEO van zowel Porsche als de Volkswagen Group, staat ter discussie.
Drie oorzaken voor het verval – en de druk is nog niet voorbij
In hoofdlijnen zijn er drie oorzaken aan te wijzen voor het verval. Xiaomi heeft met de SU7 een heuse ‘Taycan-killer’ in de markt gezet, die in hoog tempo marktaandeel van Porsche heeft afgesnoept. Superieur in prijs/kwaliteitverhouding belichaamt het model de zeer intensieve en aanhoudende concurrentie op de Chinese markt. Bovendien heeft de hogere Amerikaanse importbelasting de vraag in de Verenigde Staten afgezwakt. Daarnaast speelt de langzame adoptie van elektrisch rijden in Europa Porsche parten.
Chinese merken, die in grote getalen aanwezig waren op de IAA Mobility-beurs in München, maken zich op om in Europa aan de slag te gaan. Met de rug tegen de muur verlaagde Porsche vrijdag daarom ook de vooruitzichten voor de middellange termijn.
Aandeel Porsche verdwijnt uit de DAX Index
Door het veel lagere bedrijfsresultaat staat logischerwijs ook de koers van het aandeel Porsche op de beurs van Frankfurt onder druk. Het kan snel gaan. In september 2022 was de nieuwe beursnotering van Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG een van de grootste ooit in de Duitse geschiedenis. De introductiekoers werd vastgesteld op €82,50 en bereikte in mei 2023 een hoogtepunt van €120, wat goed was voor een totale beurswaarde boven de €100 miljard. Inmiddels is daar nog slechts €40 miljard van over, met de degradatie uit de DAX Index tot gevolg.
Op 23 oktober zal, bij de publicatie van de bedrijfscijfers over het derde kwartaal, moeten blijken of Porsche is staat is om nog zwarte cijfers te schrijven. De voortekenen zijn helaas niet gunstig.
Tabel. Porsche rendement op de omzet in de afgelopen jaren
Jaar | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025* |
Rendement op de omzet | 14% | 16% | 18% | 18% | 18% | 2% |
Bron: Porsche. Cijfer voor 2025 is op 19 september de verwachting voor het hele jaar.
Geschreven door eToro-marktanalist Jean-Paul van Oudheusden