Beleggers in cybersecuritybedrijf Palo Alto Networks haalden gisterenavond opgelucht adem na de publicatie van de kwartaalcijfers. Een half jaar geleden sprak CEO Nikesh Arora over ‘bestedingsvermoeidheid’ bij klanten en kondigde een rigoureuze strategiewijziging aan, waardoor het onduidelijk werd hoeveel groei er nog in het vat zat. Het aandeel daalde in destijds met 28% op één dag. Gisteren overtrof het resultaat over het tweede kwartaal (voor Palo Alto het vierde kwartaal van boekjaar 2024) met een recordomzet van $2,2 miljard en een winst per aandeel van $1,51 de lage verwachtingen. De eerste indruk is dat de strategie werkt. Of de voorgeschotelde groei van 24% per jaar tot en met 2030 behaald zal worden, valt nog te bezien.
Palo Alto wil Microsoft achterna
Arora noemt de nieuwe strategie ‘platformization’, wat feitelijk neerkomt op het gebundeld verkopen van meerdere softwarepakketten. Bij klanten die aangeven zich helemaal afhankelijk te willen maken van Palo Alto, wordt de software gratis geleverd en de factuur pas verstuurd zodra het bestaande contract met de concurrent is afgelopen. Voor Palo Alto betekent dat tijdelijk minder inkomsten op de geleverde diensten, maar op langere termijn doorlopende contracten met klanten die, als alles goed gaat, niet snel meer vertrekken. Het model lijkt sterk op dat van Microsoft, waar 97% van de omzet jaarlijks terugkerend is. Dat is ook het nieuwe succescriterium voor Palo Alto, waarbij gemikt wordt op 90% in 2030.
Willen klanten afhankelijk zijn van één leverancier?
De vraag is of grote multinationals, de doelgroep van Palo Alto, het zien zitten om zich op het gebied van cybersecurity afhankelijk te maken van één partij. Ongetwijfeld wordt daar in bestuurskamers extra hard over nagedacht na het debacle van CrowdStrike, dat vorige maand een fout maakte en daarmee wereldwijd vele systemen platlegde. Er zal veel overtuigingskracht nodig zijn en Arora heeft haast: hoe eerder een grote vis in het net zit, hoe beter. Bij beslissingsprocessen over langjarige verbintenissen op een onderwerp van continuïteitsbelang voor een onderneming gaan bestuurders logischerwijs niet over één nacht ijs.
Palo Alto voor beleggers
Arora dient in de tussentijd zijn aandeelhouders tevreden te houden en doet dat met verve. Een aantrekkelijke groeiprognose voor het komende boekjaar, een nieuwe aandeleninkoop van $500 miljoen, het rapporteren van $200 miljoen omzet uit ‘concrete AI-toepassingen’ en de verklaring dat Palo Alto een ‘fundamenteel andere manier van werken’ heeft dan het geplaagde CrowdStrike: het kwam gisterenavond allemaal aan bod. Beleggers in Palo Alto gaan vooralsnog, al dan niet twijfelend, mee in het verhaal. De koers van het aandeel is nog maar 4% verwijderd van het niveau voor de klap van 28%. Naar de toekomst toe zullen vooral de concrete, financiële resultaten onderaan de streep moeten laten zien of Palo Alto daadwerkelijk kan uitgroeien tot de leidende one-stop-shop op het gebied van cybersecurity.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden