Volgens gegevens van het Internationaal Energie Agentschap (IEA) is de wereldwijde verkoop van elektrische auto’s in het eerste kwartaal van 2022 gestegen met 75%. In totaal rijden er nu 18,5 miljoen elektrische voertuigen op de aarde rond. De belangrijkste aanjagers van de groei zijn subsidies en aanbestedingen van overheden en de introductie van nieuwe modellen met bijvoorbeeld een grotere actieradius.
Een verwachte groei van 30% per jaar
De elektrische vloot is wereldwijd niet gelijk verdeeld. In China werden vorig jaar 3,3 miljoen elektrische auto’s verkocht, tegenover 2,3 miljoen in Europa en slechts 0,6 miljoen in de Verenigde Staten. Belemmerende factoren in met name de VS variëren van onvoldoende laadpalen, gebrek aan modellen voor kleinere vrachtwagens en stijgende prijzen van grondstoffen voor batterijen. Voor de autosector én beleggers biedt dat een mooi perspectief. Als het huidige beleid van de verschillende overheden ongewijzigd blijft dan is in 2030 het aantal elektrische auto’s op de weg vertienvoudigd tot zo’n 200 miljoen. Dat betekent een groei van gemiddeld 30% per jaar.
Beleggers anticiperen op de verwachtte groei. Onder Nederlandse eToro gebruikers was Tesla in mei het meest gehouden aandeel. Ten opzichte van vorig jaar is het aantal beleggers dat het aandeel aanhoudt met 26% gestegen. Hoewel Nio afgelopen jaar nog het meest gehouden aandeel was, nam dit in mei dit jaar met 5% af waardoor het aandeel Tesla het stokje als nummer 1 overnam.
Nog een lange weg te gaan
Elektrische auto’s zijn tegenwoordig goed voor ongeveer 10% van alle autoverkopen wereldwijd, maar nog steeds minder dan 2% van de totale vloot. Noorwegen loopt voorop met de adoptie: 86% van alle nieuw verkochte auto’s is elektrisch. In de VS is de penetratiegraad op weg naar een tegenvallende 20% in 2030. Dat is opvallend, omdat General Motors en Ford zeggen ernaar te streven om in dat jaar 100% elektrisch te zijn. In Europa ligt de penetratiegraad op 35% en in China maar liefst op 45%. Dat land heeft een strategisch voordeel voor snellere uitrol, omdat driekwart van alle batterijen daar wordt gemaakt.
Wie worden de winnaars in de sector?
Ondanks de sterke groeivooruitzichten hebben de aandelen van elektrische fabrikanten ondermaats gepresteerd. Dat is overigens vergelijkbaar met aandelen op het gebied van alternatieve energie. De stijgende rente heeft gezorgd voor een afwaardering van groeiaandelen.
Dat betekent wel dat de aandelen voor lange-termijnbeleggers nu flink goedkoper zijn dan voorheen. Het aandeel Tesla noteert tegen een koers/winstverhouding van 50x, terwijl voor traditionele autofabrikanten zoals Stellantis slechts drie keer de winst hoeft te worden betaald. Aandelen van toeleveranciers in de sector, zoals bijvoorbeeld de uitbaters van lithiummijnen, hebben veel beter gepresteerd.
Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden
Start met Automatisch Beleggen
De wereldeconomie en het bedrijfsleven worden momenteel met tal van problemen geconfronteerd: hoge inflatiecijfers, monetaire verkrapping en de oorlog in Oekraïne.
Het is vaak moeilijk voor beleggers om afstand te doen van aandelen. Op basis van deze signalen kunt u zien of uw aandeel moet verkopen.
De inflatie is halverwege 2021 flink toegenomen. Bescherm u beleggingsportefeuille tegen de aanhoudende inflatie.
Particuliere beleggers houden vast aan hun techaandelen ondanks de stevige terugval van de sector tijdens de recentelijke marktvolatiliteit.