De internationale telecommer MTN is één van de grootste beursgenoteerde Afrikaanse ondernemingen. De groei van mobiele telefonie in Afrika is enorm en MTN heeft hier goed van geprofiteerd; als eerste toetreder heeft ze in vele markten een monopoliepositie. Tevens verdient de onderneming aan het in Afrika zeer populaire, mobiele betalingssysteem.
Het Zuid-Afrikaanse MTN opereert in 21 landen in Afrika en het Midden-Oosten en heeft 195,4 miljoen abonnees. 35 procent van de omzet komt uit Zuid-Afrika, 28 procent uit Nigeria. De onderneming heeft sinds haar oprichting in 1994 één van de sterkste merknamen in Zuid-Afrika opgebouwd en staat als het enige Afrikaanse bedrijf in de BrandFinance Global 500. De grootste concurrenten van MTN zijn Vodafone, Portugal Telecom, Etisalat en Millicom.
De afgelopen jaren heeft er een explosieve groei in mobiele telefonie plaatsgevonden in Afrika. Gebruikten in 1998 nog maar twee miljoen mensen op het hele Afrikaanse continent een mobiele telefoon, in 2013 is dit aantal toegenomen tot 735 miljoen.
De kwaliteit van het netwerk is daarbij natuurlijk essentieel. MTN realiseert zich dit terdege en heeft via het opbouwen van aandelenbelangen in een aantal lokale kabelmaatschappijen geïnvesteerd. Zo beschikt het over het beste dataverkeer in de regio. Door de groeiende vraag naar 3G en 4G netwerken heeft MTN zich de laatste jaren meer gericht op het aanbieden van internet service naast mobiele telefonie en netwerken. Hier kan nog meer groei uit komen.
Van de bestaande markten heeft Nigeria het grootste groeipotentieel gezien het grote bevolkingsaantal en relatief lage mobiele telefoon gebruik. MTN is hier marktleider. Verder is MTN actief op zoek naar overnames. Onlangs gaf het management van de onderneming aan 8 miljard dollar uit te trekken om hun positie in Zuidoost Azië te verbeteren en in het Midden-Oosten te vergroten. Ze doen nu mee met biedingen voor het netwerk in Myanmar. Maar de omzet groeit niet alleen door overnames. Vorig jaar realiseerde MTN een autonome omzetgroei van 7,1 procent op de Zuid-Afrikaanse thuismarkt en ook directe toetredingen tot landen als bijvoorbeeld Oeganda zijn succesvol gebleken.
Wat in Afrika de laatste jaren opvallend snel in gebruikersaantallen toegenomen is, is het mobiele betalingssysteem. Dit systeem maakt het mogelijk via je telefoonnummer betalingen te verzenden en te ontvangen. Dit kan prepaid of op krediet. Geschat wordt dat hierdoor 100 miljoen mensen geschikt worden voor financiële dienstverlening, die dat voorheen niet waren. Helaas voor de banken zit er alleen één grote tussenpersoon tussen; de mobiele netwerkaanbieder. Als één van de grootste mobiele netwerkaanbieders in Afrika is MTN één van de ondernemingen die ook hier veel aan verdient.
De meest recente kwartaalresultaten waren wederom solide. Het aantal abonnees is in de afgelopen drie maanden met 3,2 procent op jaarbasis gestegen. De opbrengsten uit dataverkeer (internet) worden steeds belangrijker. De groei in de omzet uit dataverkeer bedraagt in de grootste markten ongeveer 60 procent (Nigeria: +63,5 procent, Ghana: +67,3 procent, Iran: +58,6 procent). De gehele afzetmarkt voor dataverkeer groeide in het eerste kwartaal met ruim 42 procent op jaarbasis.
Zoals eerder gezegd wordt Nigeria beschouwd als de belangrijkste groeimarkt. Nu al maakt het land een belangrijk deel uit van de omzet van MTN. Ondanks een jaar van sterke prijsverlagingen is in het eerste kwartaal in Nigeria de gemiddelde omzet per klant gelijk gebleven. Daarnaast heeft MTN twee procent marktaandeel gewonnen, waardoor ze nu de helft van de Nigeriaanse markt in handen heeft.
MTN heeft een sterke balans met zeer weinig schulden en een groeiende cashflow. Daar bovenop betaalt de onderneming haar aandeelhouders een consistent groeiend dividend uit. Die dividendgroei is de afgelopen jaren zeer groot geweest: het bedrijf geeft aan een absolute groei van het dividend na te streven. De vijfjaarlijkse groei van het dividend is daardoor 43 procent. Het huidige dividendrendement bedraagt ongeveer 5 procent.
Het aandeel is met een koerswinstverhouding van 15 laag gewaardeerd. Vooral de valutarisico’s lijken in de prijs verrekend te zijn. MTN heeft namelijk een hoog valutarisico door de posities in verschillende landen met relatief volatiele munteenheden. Daarnaast is ook het politieke risico aanwezig, omdat de onderneming veelal opereert in regio’s met een beperkte mate van politieke stabiliteit.
Het first-mover advantage heeft MTN in veel landen een voorsprong gegeven (zoals in Zuid-Afrika, Nigeria, Uganda en Ghana). Zodra er meer concurrentie komt, is er de onderneming veel aan gelegen die voor te blijven. Daarom investeert MTN veel in reclame en acties. Een voorbeeld hiervan is MTN’s sponsoring van de eerste Afrikaanse wielerploeg. Deze uitgaven kunnen soms de opbrengsten drukken, maar leiden wel tot vergrote zichtbaarheid van het bedrijf als merk.
Het management van de onderneming geeft aan zich te focussen op kwaliteitsverbeteringen van het netwerk. Vooral in Nigeria wordt geïnvesteerd in de kwaliteit van het dataverkeer. Maar ook in andere landen worden steeds meer 3G en 4G netwerken geïmplementeerd en verbeterd.
Afrika is het eerste continent waar meer mensen een mobiele dan een vaste lijn hebben. Het groeipotentieel is hier dan ook veel groter dan in al ontwikkelde landen. Verwacht wordt dat in 2016 ongeveer één miljard Afrikanen een mobiele telefoon gebruiken. Marktleider MTN moet hier volop van kunnen profiteren.
Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben mogelijk MTN in portefeuille. De redactie heeft geen positie in de genoemde effecten. Op dit artikel is onze disclaimer van toepassing.
Martine Hafkamp
Fintessa Vermogensbeheer